Annonse Reklame som linker til http://www.underdusken.no/ad/1504235

LUDOrådet til Trondheim

Tilbake til forumets forside   | Til artikkelen

Samfundet-gutt (01.02.10 , kl 15:53)
Dette er noe vi virkelig ikke trenger i Trondheim. Få betalt for å bygge nettverk. Gleder meg til å se hva slags nettverk som blir resultatet. Bli med på UKA, linjeforeningene eller ISFiT, da kan du snakke ekte engasjement.

Frontes av Martin "Jeg-har-hatt-så-mange-betalte-verv-at-jeg-ikke-kan-telle-dem" Gustavsen. Ikke veldig overraskende... Ta med deg driten til resten av den inngrodde gjengen som fordeler vervene i samskipnaden og studenttinget mellom seg. Vi trenger dere ikke!

Fortell Gustavsen at det ikke er slik vi driver å bygger studentmiljøet i Trondheim
Boikott dette!

Start NTNU er knall! 

La det skje på samme måte da Toppstudenten prøvde å etablere seg!

vh

Samfundet og linjeforeningsgutt
Torun Hegre (01.02.10 , kl 20:19)
Jeg kunne godt tenke meg å diskutere med deg og flere hvordan nettverksbygging, samarbeid og engasjement kan videreutvikles og bli enda bedre blant studentene, og arbeidsliv, i Trondheim. Slike debatter tror jeg er viktig for at Norges beste studieby hele tiden skal bli bedre og bevare sin posisjon som #1. Hva LUDOrådet angår, så er ikke det en organisasjon jeg har særlig kjennskap til så det ønsker jeg ikke å kommentere.

Noe jeg derimot ønsker å kommentere er din totale mangel på åpenhet, seriøsitet og respekt. Jeg kan ikke se at du representerer noen av disse verdiene med en anonymt angrep på en medstudent som har brukt mye av sin studietid til å engasjere seg på vegne av sine medstudeter på ulike arenaer av, med og for studenter. Også på Samfundet.

Torun Hegre,
engasjert medstudent og styreleder i SiT
Martin Gustavsen (02.02.10 , kl 00:20)
Jeg tror ikke det er sånn at frivillig ikke-betalt engasjement nødvendigvis er mer verdt enn betalt engasjement. Jeg tror at man i Trondheim har behov for begge deler og at mange kan få utløp for sitt engasjement og sin arbeidsvilje blant annet på Samfundet og i linjeforeninger. Men jeg tror også det finnes studenter som ikke finner seg helt til rette i det tilbudet som tilbys der. Jeg tror at mange studenter føler et behov for en faglig relevant erfaring i tillegg til den organisasjonserfaringen og faglige praksisen man kan få blant annet på Samfundet og i linjeforeninger. 

Jeg tror mange studenter ønsker muligheten til å jobbe med gründere og bidra faglig for at de skal få realisert sin ide. Jeg tror heller ikke at vi konkurrerer med aktivitetene til Start NTNU, jeg tror at vi her utfyller hverandre og at begge kan tjene på et samarbeid. Når jeg i artikkelen sier at vi er en konkurrent til dem og blant annet Bindeleddet er det fordi jeg tror at de samme studentene kan være interessert i å jobbe med både oss i LUDOrådet og Start NTNU. Noen vil kanskje ha kapasitet til å jobbe med begge, mens andre da vil måtte velge en av oss.

Jeg tror mange studenter ønsker en relevant deltidsjobb der man kan jobbe direkte med oppgaver man diskuterer med ledergruppen i bedrifter i størrelseorden 100 millioner og oppover. Vi jobber nå blant annet med å planlegge markedsføringen av en ny mobiltelefonmodell, strategi- og konseptutvikling for en stor kiosk-kjede og produktutvikling for en stor aktør i energibransjen. Jeg tror et tilbud om å være med på dette, er noe det er plass til i studiebyen Trondheim og at det finnes studenter som ønsker å bruke sitt engasjement på det, i tillegg til eller istedenfor andre muligheter man har. Det er nettopp dette som gjør Trondheim til den beste studiebyen, man har et så bredt tilbud til de som ønsker å engasjere seg ved siden av studiene at nesten alle finner et sted de ønsker å bidra.

Angående meg selv har jeg hatt noen betalte verv ja, men totalt har jeg nok brukt mer engasjement og tid på frivillige verv, blant annet både UKA, linjeforeninger og ISFiT.

Martin Gustavsen
Poffe (02.02.10 , kl 13:13)
LUDOrådet (må jo si at det er det mest useriøse navnet jeg har hørt på lenge) bør ikke få noen fordeler fremfor alle andre kommersielle aktører. Det at de retter seg mot studenter er jo ikke noe noen kan nekte dem, men de må følge de samme retningslinjene som andre aktører som vil nå studenter følger. Jeg er helt uenig med Gustavsen som sier at: "Jeg tror ikke det er sånn at frivillig ikke-betalt engasjement nødvendigvis er mer verdt enn betalt engasjement." Slik jeg forstår artikkelen er dette arbeidet noe studentene påtar seg for å få lønn og for å finne ideer som Mr Vollvik kan tjene penger på (Vollvik driver ikke student-veldedighet, dette er utelukkende et initiativ for å oppnå kreativitet og billig arbeidskraft). Hvis dette er like nobelt som å jobbe gratis for å lage Norges største kulturfestival eller å drifte Norges største idrettslag, som har til felles å skape en bedre studenthverdag for den jevne student, så må du ha misforstått noe helt grunnleggende. Jeg hadde faktisk trodd at en som har sittet i styret på Samfundet hadde såppass innsikt at han så viktigheten av det frivillige arbeidet i byen. Hvis det nå kommer kommersielle konkurrenter som retter seg mot de samme folka som gjør studenthverdagen vår så bra så er det bare trist. Dette vil på sikt ødelegge for frivillighetsånden. 

Jeg tror ikke det er et ubegrenset "marked" for engasjerte studenter som er interessert i innovasjon og markedsføring. Ikke det at jeg vet det 100%, men jeg tviler på at Start NTNU blir rent ned av folk som vil bli med i organisasjonen. Hvis dette LUDOrådet nå kommer på banen og kaprer disse ildsjelene som i dag jobber for å fremme innovasjon blant studentene så taper vi som studentmasse stort på dette, mot Vollvik sin fortjeneste. Det ville være synd, og det undrer meg at ikke Gustavsen ser dette.

Når det gjelder Samfundet-gutt'en sine ytringer om pampe-veldet i STI og Velferdstinget så er det jo bare å sjekke valgordninger og statistikk'en for å se gyldigheten av dette argumentet. Siden STI velger store deler av VT, og VT velger styrerepresentanter i SIT så sier det seg selv at det ikke er særlig demokratisk. Hvis man ser hvem som har vandret gjennom denne "stigen" de siste årene så er det faktisk noe i det han hevder. Nå er jo det en diskusjon som går litt på siden av denne artikkelen, men poenget hans er absolutt gyldig. 
Lisa (02.02.10 , kl 14:28)
Hva du snakker om Martin? Har du sittet styret på Samfundet??? WTF?
Frivillig engasjement er da latterlig mye bedre enn betalt engasjement. Se på hva slags folk som jobber frivillig, kan ikke si noe annet om alle som jobber med UKA, linjeforeningene, NTNUI, og ikke minst ISFiT.

Selv om de retter seg inn mot studenter bør de ikke behandles annerledes enn andre kommersielle aktører! Håper ikke NTNU prioriterer dem foran andre med plass på campus. Vi trenger ikke kommersielle aktører som dette som konkurrenter til frivillig engasjement. Hverken tavle eller kontorer. Like mye som Statoil eller Halliburton burde fått eget tilholdssted.

Lommeboka til Vollevik kan du putte der sola aldri/sjelden skinner.

Martin Gustavsen (02.02.10 , kl 22:18)
Jeg er helt enig i at det nok er mer nobelt å jobbe frivillig for å virkeliggjøre ideen ISFiT, men jeg mener vi må se at begrepet verdi inneholder mer enn å bidra til fellesskapet. Det har en verdi å skape noe for seg selv også. Jeg tror vi som studenter trenger begge deler, vi trenger å bidra til å skape noe som er større enn oss selv, men vi trenger også et tilbud der vi kan bruke vårt engasjement til å skape en verdi for oss selv. Jeg tror verdi for en selv skapes gjennom å gjøre noe man trives med, noe som er utfordrende og som man lærer av, noe som bidrar til fellesskapet og noe som gir en noe direkte tilbake. En direkte belønning vi kan få for å bidra er f.eks lønn, nettverk, relevant praksis, kunnskap og glede. Jeg tror at å idealisere enkelte av disse som det eneste sanne  for alle er feil. Jeg tror vi trenger et differensiert tilbud og at muligheten til relevant arbeidserfaring, nettverk og lønn er noe mange ønsker seg. Nesten halvparten av studentene i Trondheim har deltidsjobb og jeg er helt sikker på at en jobb for LUDOrådet gir deg mer verdi enn å jobbe i kassa i en matbutikk eller på et lager.

Jeg tror heller ikke det er et ubegrenset "marked" for engasjerte studenter som er interessert i innovasjon og markedsføring, derfor tok jeg dette opp både i artikkelen i Dusken og mitt forrige innlegg. Vi har også opprettet kontakt med både Start NTNU og Start Norge for å se hvordan vi kan samarbeide om å skape en best mulig helhet.

Angående opptreden på NTNU og HiST skal vi selvfølgelig ikke behandles på samme måte som studentorganisasjoner, men som andre kommersielle aktører, men jeg synes nok at en sammenligning med Studentmedia og Amendor er bedre enn Statoil og Halliburton
Lisa (03.02.10 , kl 11:01)
Du skuffer meg Martin.

Studentmedia hadde ikke fått stått å delt ut reklame på campus hvis de hadde betalt lønn til sine medarbeidere. 

Det hadde vært som om de som jobber med Adressa sine studentsider skulle fått delt ut reklame på campus. Regner med at dere blir stanset hvs dere prøver dere.
Martin Gustavsen (03.02.10 , kl 22:58)
Både Studentmedia (iBok.no, iTorg.no) og Amendor (forelesning.no) lønner sine medarbeidere. Mediastud (Under Dusken, STV og Radio Revolt) har og skal derimot ha en særstilling på campus. Etter min mening, ikke fordi de ikke lønner sine medarbeidere, men fordi de har eiere som er studentdrevet og som ikke tar utbytte ut av driften.
Kjetil Valle (04.02.10 , kl 22:18)
Jeg kan ikke uttale meg om Amendor, der kjenner jeg ikke forholdene, men i Student Media arbeider vi på frivillig basis. Vi arbeider for relevant erfaring, fordi vi synes det er gøy med webutvikling, og fordi vi har lyst til å lage tjenster studentene i Trondheim (og andre steder) kan ha nytte av.
Kjetil Valle, utvikler og prosjektleder i Student Media AS
Martin Gustavsen (05.02.10 , kl 11:22)
Nå skal ikke dette blir en diskusjon om Student Media, men regnskapet fra 2008 (www.proff.no) viser lønnskostnader på 169 000, så noen får tydeligvis lønn. Hvis man da ikke har rapportert misvisende, og hvis jeg i min argumentasjon har tatt utgangspunkt i feil faktainformasjon skal jeg revurdere mitt argument.
Kjetil Valle (05.02.10 , kl 22:02)
Det stemmer at det i 2008 ble betalt ut lønn til enkelte ansatte, men det var da snakk om betalte sommerjobber gjennom Student Media. Vanligvis er det ikke snakk om betalt arbeid, men skjønner godt at det kunne missforstås.

Svar på denne tråden

Telefonnummer og epostadresse vil ikke være synlig for andre, det er bare i tilfelle vi har behov for å kontakte deg. Under Dusken forbeholder seg retten til å publisere innlegg fra forumet i papirutgaven.