
Fra ballerock til indiepop i hovedstaden
Oslo dekker opp til to festivalfester som rammer inn sommeren. I juli får bohemene finne på noe annet.
Tons of Rock - Oslo
Hvis du er en av de som sliter konstant med stiv nakke av for mye headbanging, dårlig hørsel i en alder av 20 fordi ørepropper «ødelegger konsertopplevelsen», og kvier deg hver gang noen kaller Imagine Dragons rock; har du uten tvil hørt om Tons of Rock.
Hvert år, mot slutten av juni, forvandles Ekebergsletta i Oslo til en slagmark bestående av denimjakker, lær, lunken øl, og mest av alt: metall og hardrock. Siden 2014 har Tons of Rock brakt sammen musikkelskere fra verden rundt for å feire lyden av tunge gitarer, drønnende trommer og raspende vokaler. Det er virkelig en av største begivenhetene festivalnorge har å by på.
Festivalen går over fire dager i slutten av juni, og har tidligere opptrådt som vert for noen av verdens største navn innenfor sjangeren. Blant annet band som Metallica, KISS og Black Sabbath, som du forhåpentligvis har hørt om. I år stiller de like sterkt. På torsdagen spiller blant annet Green Day, et av de mest fremtredende punkbandene gjennom tidene. Selv om bandet kanskje er forbi sin storhetstid, har de nylig fått mye oppmerksomhet og hets i amerikansk media etter at de gjentatte ganger kritiserte Trumpadministrasjonen på scenen. Hvem skulle tro at et punkband kunne være så… punk?
Green Day er ikke det eneste som kommer til å høres gjennom hele hovedstaden. Metallegendene Avenged Sevenfold og Megadeth spiller på lørdagen, og har aldri spilt en konsert der minst halvparten av publikum begynner å blø fra ørene i løpet av settet.
I tillegg til disse fantastisk store artistene som Tons of Rock nå er kjent for å booke, skal man ikke se bort fra de litt mindre veletablerte bandene som skal innta scenen i år. Drakånis, et hardbarket punkband fra Oslo der ingen av medlemmene er ferdig på videregående, inntar festivalen samme dag som Green Day.
Det er tydelig at Tons of Rock virkelig har en kjærlighet for metall og rock. De har flere år på rad klart å dra med seg verdens mest innflytelsesrike band til den grad at det er forventet. Men, man skal ikke se bort fra innsatsen de legger inn for å promotere nyere og yngre artister. De puster liv i en sjanger som det dessverre er flere som mener er døende. Hvis du befinner deg i Oslo i sommer, og kanskje har litt rester av storstipendet, er dette verdt å få med seg. For å sitere ballerocklegendene selv: «For those about to rock, we salute you».
LES OGSÅ: Frivillighet på fjellfestivalene
Øyafestivalen – Oslo

Øya er fortsatt en av landets mest velsmurte indieinstitusjoner. Midt i Tøyenparken, omringet av botaniske bed og velfriserte birkenbærere, samler festivalen alt fra klubbkids og kulturforeldre til gjenglemte Høyre-velgere med økologiske bærenett.
Her handler det om mer enn musikk. Øya hevder å dreie om kunstaksen. Men vel så viktig er det å bli sett med riktig solbrille, spise fermentert kål og nikke anerkjennende til et band man hevder man så i Berlin i 2018.
En festival som har holdt det gående siden forrige årtusen funker ikke uten tett lineup. I år stiller Øya med navn som Fontaines D.C., Charlie xcx, Kneecap og Queen of the Stone Age. Men også nyere Tiktok-tilskudd som Lola Young(I tillegg er legendariske norske rockeband som Honningbarna, Aktiv Dödshjelp, brenn. og Gundelach. Hvis vi i tillegg legger på girl in red, Nilüfer Yanya og Chappell Roan forstår man fort hvorfor dette er Norges desidert største festival. Ingen kan skilte med noe lignende.
I sum treffer lineupen samtlige ledd av den alternative pop-nervebanen. På toppen av dette er DJ-settene på etterfestene rundt om i byen kjent for sin alternative og eklektiske tilnærming til et navlebeskuende og Club-Mate-drikkende publikum. Samfundets internasjonalt anerkjente Svebbe fra Tromsø avslutter i Klubben på torsdagen.
Festivalen ble startet ved vannspeilet i Middelalderparken i 1999 og flyttet til Tøyenparken i 2014. I 2022 ble den kjøpt opp av det internasjonale konsernet Superstruct, men drives fortsatt med norsk ledelse.
I dag er Øya en selvsikker veteran med bærekraft som merkevare og et program som konsekvent balanserer kulturell kapital og publikumsfrieri. Og joda, regnet kan komme og da blir det et riktig geitehelvete. Men gøy.
LES OGSÅ: Spillet som gjør voksne menn våryre