Musikkhistorie

Ti år med PC Music

Publisert

I 2013 stiftet Alexander Guy Cook, med artistnavnet A.G. Cook, plateselskapet PC Music i London. PC Music står for, vel: «Personal Computer Music». Det representerer kollektivets anvendelse av en digital, fremtidsrettet estetikk: musikalsk, men også som image, høyt konsentrert på internettets hjørner.

I 2014 ga Cook ut låta «Beautiful», en av grunnpilarene for kollektivets videre utvikling. Låta karakteriseres som «Bubblegum Bass», en sjanger som anvender 2010-tallets popmusikks festfascinasjon og elektroniske lydbilde. Samtidsmusikkens karakteristikker strekkes ut i plastiske synther, fengende rytmer og hubba-bubba-esquelydbilder, og resultatet er popmusikk i n’te potens.

PC Musics historie er lang og detaljert, hvilket gjør den enda mer spennende å utforske videre. En liten gulrot er at sammen med SOPHIE, en fremtidig samarbeidspartner, betraktes Cook som en av grunnleggerne av sjangeren «hyperpop».

Avant-garde-søppel

Likevel er det ikke før i 2015 at PC Music virkelig befestet sin tilstedeværelse i musikkindustrien med PC Music Vol 1. Artister som GFOTY, A.G, Cook, Danny L. Harle, Hannah Diamond og flere, nå signert til PC, samler sine beste singler for en kollektiv erklæring av en ny popmusikk.

Det er uttrykk utgjort av binariteter. Linjer viskes ut mellom oppriktighet og parodi, og naive tekster og konsumeristisk estetikk kontraheres med detaljerte lydbilder og eksperimentering. Musikken bæres av et lydbilde som er både metallisk og glatt. Omfanget av Cook og kompanis inspirasjon er vidstrakt: 90-talls trance, asiatisk popmusikk, britisk house og euforisk hardcore amalgameres med den naive samtiden.

Vol 1. krysser den kultiverte avant-garden og den godtroende «søppelpoppen»; en erklæring av et post-moderne uttrykk, like meningsløst som detaljert og gjennomtenkt.

LES OGSÅ: Se bildene: Dette skjedde på Festningen i helga

Oppsmuldrende kollektivitet

PC Musics musikalske utgivelser fra 2015 til 2017 fortsetter noe likt som før. Interne samarbeid, nye singler, og det andre volumet av PC Musics samlingsplate. PC Music Vol. 2 fra 2016 ville også være det siste volumet på hele seks år, og markerer et brudd i PC kollektivitet.

I 2017 bidrar A.G. Cook, i tillegg til EASYFUN, Umru og Lil Data, med produksjon på Charli XCXs tvillingmixtaper Number 1 Angel og Pop 2. Skjønt ikke en PC-utgivelse, er mixtapene utvilsomt PC-påvirket.

Gruppens særegne uttrykk har nå strukket seg hinsides plateselskapets grenser. Til tross for én fot innenfor poppens hovedstrømninger, står den andre godt festet i PCs særegne eksperimentering. Det samme kan sies om Cooks og Danny L. Harles eklektiske bidrag til Tommy Cash sitt 2018-album ¥€$. Sistnevnte bidrar til Caroline Polacheks 2019-album Pang som ansvarlig produsent, omtrent samme tid som han forlater plateselskapet.

Den hypre poppen videreføres

Rundt skiftet mot 2020 blomstrer en ny sjanger blant innestengte, rastløse og «kronisk online» unge.

«Hyperpop», en sjangerbetegnelse myntet fra en Spotify-liste og kontroversiell i essens, er popmusikkens barn med konsentrasjonsvansker. Bevegelsen skrur alle popmusikkens knapper på maks: auto-tune, tykke og mekaniske lydbilder samt en estetikk preget av internett og fremtid.

PC Musics glitrende og hyperbolske tolkninger av popmusikken spores tilbake til som denne nye bølgens genesis. Og dersom det ikke fremtrer i selve musikken, reflekteres PCs ånd i denne nye bølgen: Nyskapende hyperaktiv pop fra uavhengige internett-baserte artister.

Et bittersøtt, upålitelig farvel

Cooks pensjonering av PC Musicprosjektet markerer en slutt i et av de mest spennende musikalske fenomenene og bevegelsene i moderne musikk.

I løpet av ti knappe år har plateselskapet og deres affilierte utgitt dager med musikk av høy kvalitet, utfordret konvensjoner, samt startet en ny bølge musikk. Plateselskapets kollektive forvitring, kollaborative eventyr og omfangsrike innflytelse indikerer en blomstring hinsides en nisje – det er ingen grunn til å tro at dette er slutten på PC Musics kulturelle innflytelse.

LES OGSÅ: Trygt, men godt fra Highasakite

Powered by Labrador CMS