
Supertramp, post mortem
Det er få band som har laget musikk der mamma begynner å bevege på hoftene når låtene spilles. Supertramp er et slikt band.
Den 6. september døde medskaper av Supertramp, Rick Davies, 81 år gammel. Davies var en sanger, låtskriver og keyboardist uten like. Han er det man gjerne kaller et musikkgeni.
Med Davies sitt talent og bakgrunn
som pianist, med tung inspirasjon
fra jazz og med bandmedlem Roger
Hodgsons særegne tenor og falsett
laget Supertramp mesterverk. Trass i
Supertramps virtuositet – klart illustrert
med slagere som «Goodbye Stranger»,
«Breakfast In America» og «Bloody Well
Right» – er bandet dessverre ganske
ukjent i dag.
Med Davies i spissen kommer Supertramp med sitt første album, selvtitulert Supertramp, i 1970. Supertramp og det neste albumet, Indelibly Stamped, kan godt kategoriseres som progressiv rock.
Bandet eksperimenterer mye med flere eksentriske innslag. Davies utforsker blant annet mulighetene ved det elektroniske Wurlitzer -pianoet som kan skape en nesten boblende lyd.
Som mye progrock på den tiden, blir det ikke noen umiddelbar kommersiell suksess. Med utgivelsen av det tredje albumet, Crime of the Century, i 1974, snur imidlertid vinden for Davies og resten av Supertramp. Selv i dag kan hits som «Dreamer» tvinge munnen din til å åpnes og få deg til å synge av full hals. Supertramp har beveget seg i tydelig retning mot popuniverset.
Sangene kan minne om noe Queen kunne ha produsert. Likevel beholder Supertramp mange av særpregene. Balansen mellom tilgjengelighet og særpreg, det enkle og det komplekse, gjør musikken lett, men samtidig spennende.
Supertramps popularitet kulminerer
i 1979 med utgivelsen av albumet
Breakfast In America. Utrolig god mottakelse fra kritikere og 20 millioner
eksemplarer er bevis på dette. Albumet
inneholder klassikere som «The Logical
Song», «Take the Long Way Home»,
«Breakfast In America» og «Goodbye
Stranger». Hva er det som har gjort disse
sangene til megahits?
En av grunnene kan være blandingen av
musikksjangere. I «Goodbye Stranger»
ser man tydelige impulser fra soft rock
og pop fra Hodgson. Sangen har et
fengende refreng med struktur som
passer til radio. Samtidig kan man
høre impulser fra Davies. Sangen har
preg av funk og blues. Det er muligens
denne fusjonen av stilarter som gjør at
diskografien til Supertramp fremstår så
unik. Men det er også dette som gjør at
bandet er uenig i hvilken retning det skal
gå videre.
Mens Hodgson sikter mot pop, vil
Davies at musikken skal bli mer rivende.
Denne uenigheten øker i styrke. I 1983
forlater Hodgson Supertramp, mens
Davies forblir.
Davies oppnår dessverre ikke så mye
kommersiell suksess etter splittelsen,
men det er han egentlig likegyldig til.
Davies fortsetter med konserter, men
blir etter hvert mer eller mindre lagt i
glemmeboken sammen med resten av
Supertramp.
Hvorfor Supertramp kun nevnes i en bisetning i pophistorien forstår jeg ikke helt. Dette er musikk som uten tvil gir deg masse energi, og som du kan synge til av full hals. Sangene har en viss tidløshet ved seg, selv om ikke så mange unge hører på dem i dag.
For det er ikke kun mammas hofter som
beveger seg når Supertramp spilles, men
også mine.
LES OGSÅ: TØFL leverte et fyrverkeri av en konsert i Storsalen