Deadbeat & Tikiman på Insomniafestivalen i 2022.

En historie om Tromsøs uventede elektroniske reise

Til tross for at flere av de norske kjempene har sin rot i Tromsø, har ikke musikken slått røtter i byens uteliv.

Publisert Sist oppdatert

Sagtann er Radio Revolt sitt elektronikaprogram. For cirka tre år siden bestemte de seg for å arrangere fester i tillegg til å lage radiosendinger. Nå har de tatt enda et steg videre, i form av et større prosjekt. De har reist til Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo for å kartlegge klubbkulturen i hver by. 

I oktober 2022 reiste Sagtann opp til Tromsø i anledning musikkfestivalen for elektronisk musikk, Insomnia, som har blitt arrangert årlig siden 2002. Under oppholdet fikk Sagtann gleden av å prate med fire essensielle figurer i Tromsøs klubbscene: DJ og radiovert Vidar Hanssen, daglig leder av Storgata Camping Øivind Sjøvoll, eventkoordinator Elias Dass og tidligere booker Sindre Bryggari.

Vidar Hanssen og Beatservice

En av de største bidragsyterne for formidlingen av den elektroniske musikken var Vidar Hanssen. DJen og radioverten sto sammen med Nick Johannesen for et studentradioprogram for alternativ musikk, Beatservice, som startet opp i 1983. For Hanssen begynte det hele med synthpop, en sjanger kjent som en av de første populære formene for elektronika. Uvitende om hvor dette ledet videre, snek elektronikaen seg gradvis inn i musikkdietten til Hanssen og hans lyttere. 

– Etter hvert begynte også syntpop-utgivelsene å inkludere mer dansbare remixer. Det ble fort min vei inn i den elektroniske dansemusikken, forteller Hanssen.

I likhet med Bergen var starten på byens klubbmusikk en smeltedigel av alle ikke-kommersielle musikkstiler. 

På 80- og tidlig 90-tallet var det lite som foregikk i Tromsøs kulturliv. Det ble arrangert få fester der det ble spilt elektronisk dansemusikk, uavhengig av om de var lovlige eller ulovlige. Da det først ble arrangert fester, var det med varierende suksess, selv den gang da Tromsølegendene Bjørn Torske og Mental Overdrive sto for en egen arrangert fest i 1989.

– Utelivet besto for det meste av trubadurer og øl, forteller Hanssen.

Arrangørene for de få festene, var ofte enkeltindivider med tunge platesamlinger. Ettersom det ikke fantes en tydelig plattform for klubbmusikken i byen, var interessen stort sett forbeholdt hjemmet. 

RADIOPRATER: Musikken Vidar inspirerte flere kjente produsenter.

Soveromsbevegelsen

Elektronika ble en slags flukt fra virkeligheten, spesielt for de som lever under de lange, mørke og kalde vintermånedene nord for polarsirkelen. Pionerene, blant annet Mental Overdrive, Biosphere og Bjørn Torske, følte seg tvunget av sine omgivelser til å underholde seg selv. Løsningen ble å lage musikk. Det var en soveromsbevegelse som baserte seg på britisk popkultur, som samtidig gravde etter klubbmusikk fra undergrunnen.

Musikken som Hanssen spilte på Beatservice var med på å inspirere blant annet Røyksopp-duoen og Bjørn Torske. Ettersom interessen for musikken økte, ble det klart at plateutvalget i byen ikke var tilstrekkelig. 

– For å finne musikk dro vi til London, og hørte på piratradio der. Vi plukket opp titler nevnt på radioen og sprang deretter på platebutikken for å kjøpe, forklarer Torske.

Til forskjell fra i dag var prosessen med å skaffe musikk innviklet og tidkrevende. Platesjappene utgjorde viktige plattformer, og det var en fordel å ha kontakt med folkene som drev dem. Hvis man ville ha noe de lokale platesjappene ikke tilbød, måtte man bestille fra andre sjapper. Disse var som oftest i utlandet. Hele prosessen med å få tak i musikk var både usikker og komplisert.

– Det mest optimale var å være på platesjappa, og faktisk høre gjennom utvalget, men man kunne selvfølgelig ikke være i utlandet kontinuerlig, forteller Torske.

LES OGSÅOslo: Stor fisk, liten dam

Brygga

Universiteter har alltid vært en bidragsyter og samlested for kultur, og i Tromsø var det intet unntak. En markant og kontinuerlig utvidelse av Universitetet i Tromsø på 70- og 80-tallet gjorde at flere og flere studenter kom til byen. Med disse studentene fulgte kulturarenaer.

– I Tromsø har Brygga vært sentral med diskotek og nærradio, med toleranse for å spille litt særere musikk, sier Hanssen.

Torske fikk etter hvert startet et eget radioshow, under Brygga Radio. Sammen med kompis og fremtidig musikkprodusent Rune Lindbæk, utforsket de eklektiske og eksperimentelle former for elektronisk musikk. Brygga Radio var kommunalt støttet, men i 1992 la de om til kommersiell drift. Da var det ikke lenger rom for den elektroniske musikken radiovertene brente for.

Dette var like etter Torske hadde spilt for første gang i Hulen i Bergen. Der fikk han oppleve et etablert dansegulv. Utelivet, i form av elektronisk musikk, var på denne tiden tilnærmet dødt i Tromsø, og avgjørelsen om å flytte til Bergen ble enkel for Torske. 

– Tromsøs elektronikamiljø på denne tiden var tilnærmet dødt sammenlignet med Bergen, og uten radiostillingen var det lite poeng i å bli igjen, forklarer Torske.

LES OGSÅBasshovedstadens død og oppstandelse – en historie om Trondheims klubbkultur

Klubblivet

De første lovlige klubbarrangementene i Tromsø ble arrangert på Folkets hus og Je t'aime. Folkets hus sitt tidligere lokale huser i dag Perspektivet museum, og Je t'aime sitt huser Blårock kafé.

– Under det første arrangementet på Je t'aime var det påske og høytid, så da var det ikke lov til å danse før etter midnatt, sier Hanssen mimrende.

Byen fikk sin første ordentlige plattform for klubbmusikk gjennom Insomniafestivalen i 2002 og klubben Circa i 2003. 

Insomnia har siden den gang vært helt essensiell for flammen i byen. Over tid har det utviklet seg til å bli en av de største arenaene for kunst og kultur i byen med utstillinger, konserter, workshops og DJ-sets.

I begynnelsen var det et fokus på den norske klubbmusikken og sjangeren space-disco. Dette inkluderte artister som Skatebård, Lindstrøm og Ralph Myerz and the Jack Herren Band. I nyere tid har de også hatt større internasjonale bookinger som Jon Hopkins, Schacke og Omar-S. I tillegg har Insomnia over lengre tid gjort internasjonalt samarbeid med undergrunnsartister og kunstnere fra steder som Palestina, Latvia og Tsjekkia. Artistlisten fremstår alltid som obskur, både for det generelle publikum, men også for de ivrigste musikk-graverne.

– Når en først dukker opp, er det bare helt vanvittig gode konsert- og klubbopplevelser som kommer ut av det, forteller Hanssen.

I utgangspunktet var profilen til Café circa en slags hybrid-drift, med dansebar og ikke-kommersiell musikk på helgekveldene, og kafédrift på dagtid. Med dette ble det holdt en uavbrutt rekke konserter og DJ-sets hver eneste fredag og lørdag i 15 år. For den klubbinteresserte kan utestedets modell ligne Café operas i Bergen. 

– Det ble spilt soul, funk, disco, latinamerikanske rytmer, reggae, dub og dancehall. Til tider var det helt karibiske tilstander, forteller Sjøvoll.

Som man etter hvert forsto var det mest dansbare formatet house og techno, og utestedet spisset seg mer og mer inn i den retningen. Miljøet var lite, men sterkt og knyttet.

– En besøkende pappa nevnte til meg at det var litt kleint å dra dit, fordi han pleide å møte datteren, forteller Sjøvoll og flirer.

I 2006 overtok Tromsø internasjonale filmfestival driftsansvaret for det eldste og nordligste cinemateket i Norge: Verdensteatret. De etablerte kafé og bar-drift i inngangspartiet. Over tid ble musikkstilen også her spisset inn mot house og techno. Etterhvert tok DJ og produsenten Charlotte Bendiks over bookingansvaret.

– På sitt beste kunne du dukke opp på Verdensteatret uten å vite hva som spilte på forhånd, og likevel ha en god kveld, forteller Hanssen.

Perioden mellom 2014 og 2018 kan oppfattes som en ny topp i Tromsø. Da var det flust med unge og tørste DJer og produsenter som utforsket stilen etter hvert kjent som Tromsø-minimal. Navnet oppstod ikke nødvendigvis fordi musikkstilen oppsto her, men fordi den dominerte Circa og verdensteatret. Blant artistene innenfor sjangeren finner man Runther og den mytiske duoen Trykkokern. Andre artister som hadde sitt startskudd i denne perioden var blant andre Third Attempt, Keecen, O.Blom og Evver Anderson.

Slutten på Circa

I 2018 ble Café circa overtatt av nye eiere. De ønsket restaurantdrift i hele lokalet, noe som gikk på bekostning av klubben. Med dette falt korthuset.

Grunnen til overtakelsen var trang økonomi. Ordet på gaten er at det gikk mye i ulovlige stoffer og «cirkavann», det medførte lite inntekter fra alkoholsalg. Andre peker til dårlig drift. Sannheten er nok mer nyansert. De fleste produsenter og DJer dro videre til Oslo og Bergen, som så mange andre Tromsøværinger har gjort før dem. Med DJ-ene og produsentene fulgte arrangørene og festdeltakerne.

– At Circa ble lagt ned var et hardt slag for klubbmiljøet, forteller Hanssen. 

I tillegg kom pandemien på toppen av det hele. Dette mener booker for Pust kafé, Elias Dass, var spikeren i kisten. Dass ble innlemmet i elektronikamiljøet i en alder av 21. Likevel var han ikke klar over at et relativt stort miljø allerede hadde eksistert i byen.

– Jeg har bodd i Tromsø hele livet, men oppdaget plutselig et helt miljø jeg ikke ante eksisterte, forteller Dass.

Ved Circas nedleggelse sto Verdensteatret som eneste møteplass for elektronisk musikk i byen.

– Verdensteatret var alltid en plass for subkultur, med et litt eldre klientell helt fram til Circa la ned. Da ble hele Tromsøs elektronikamiljø stappet inn på samme sted, nye Circa på en måte, forklarer Bryggari.

Det største hinderet for gjenreisningen av klubbmiljøet i Tromsø, tross elektronikaens økende popularitet i Norge og verden, er ungdomsrekruttering. Det er ekstremt forunderlig, med tanke på hvor liten byen Tromsø faktisk er. Det skal heller ikke stå på tilbud, ungdomsorganisasjonen Tvibit tilbyr gratis studiotimer med produksjonsutstyr, eller øvingsrom med klubbstandardisert DJ–utstyr. 

LES OGSÅKontinuerlig kok i Bergen by

ELIJAH: En essensiell bidragsyter for klubbkulturen i Tromsø

Skibomsenes bragd

De siste 15 årene har turismen i Tromsø vokst eksponentielt. Primært i form av nordlysturister, men også skibomser og naturglade mennesker. På grunn av naturen har byen også blitt svært populær blant utenlandsstudenter. 

– De jeg ser mest av på Pust, som er avataren til det nye elektronikamiljøet, er jo utvekslingsstudenter. For fire år siden var det også mange internasjonale, men de utgjorde ikke hovedgruppen, forklarer Dass.

Pust er det nyeste elektronika-tilbudet Tromsø har. Det startet som en sauna og har utviklet seg til kafé og utested. Klubbkveldene skulle etter hvert vise seg å sprenge grensene for et bærekraftig dansegulv, i form av tidvis hard klubbmusikk. Pust har nå utviklet en klar profil, hvilket har resultert i en god og fast følgerbase. Fremtiden ser dermed lysere ut for den elektroniske scenen i Tromsø, mye på grunn av menneskene bak arrangementene og konseptene.

Klubbene

Verdensteatret 

Åpnet i 1916, og er en av Europas eldste kinoer som fortsatt er i drift. Tromsø internasjonale filmfestival overtok driftsansvaret i 2006, og har drevet med kafé og klubb siden. Verdensteateret har varierte bookinger og har vært et samlested for tromsøværinger hver fredag og lørdag i 17 år. 

Adresse: Storgata 93

Bookinger: Kasper Marrot, Keecen, O.Blom, Mental Overdrive.

Pust Kafé

Pust startet som sauna, og fikk etter hvert midler til å kjøpe lokaler i et eldre kontorbygg. Lokalet åpnet for kafédrift og klubbkvelder i 2021. Pust har kulturtilbud som yoga, og jam sessions for musikkinteresserte. Gjennom klubbkonseptet Klubb organica har de etablert en solid følgerbase og musikkstil, beskrevet som dyp og organisk. 

Adresse: Skippergata 1C

Bookinger: Ora the Molecule, MONKYMAN, Olle Abstract, Crussen, Lindstrøm, Kris Berle, Bjørn Torske. 

Storgata Camping

Befinner seg i det gamle bryggerilokalet til Mack. Lokalet er preget av et avslappet camping-tema, men har også stort potensial for konserter og klubbkvelder. Etter stor suksess med populærmusikk og vanlig bardrift har klubbmusikken blitt holdt litt på siden. 

Adresse: Storgata 5

Bookinger: Prins Thomas, Skatebård, (Todd Terje 24. November).

Powered by Labrador CMS