
Ashnikko - DEMIDEVIL
Internett-prinsessen Ashnikko viser potensiale på sin første fullengder.
Siden gjennombruddet i 2018 har Ashnikko markert seg som en av «TikTok-musikkens» frontfigurer. Artisten kombinerer en iøynefallende visuell profil med en imponerende evne til å sjonglere sjangre, med gjennomgående utfordrende og uredde tekster. På debutalbumet DEMIDEVIL er hun, etter flere utsettelser, endelig klar til å demonstrere hvordan hun takler steget opp til langformatet.
Mixtapen innledes av hitlåten «Daisy». Teksten er skrevet fra ståstedet til Daisy, en dominatrix som bruker fritiden sin på å renske gatene for voldtektsmenn. Teksten er aggressiv og usedvanlig direkte, et trekk som går igjen på albumet som en helhet. Et av albumets andre gjengangere, plasskrevende og dunkende trap-trommer, er også tilstede på låten. Den feministiske og dominerende tonen er satt.
Foruten et klart kvinneoppløftende budskap bærer også skiven et tydelig preg av «Tumblr pop»-inspirasjon. Dette kan vi for eksempel høre på andrelåten «Toxic». Ungdomsfølelsene intensiveres på «L8r Boi», en moderne tvist på Avril Lavignes klassiker hvor handlingen er snudd på hodet.
DEMIDEVIL leverer også rikelig med fengende øyeblikk. Grimes-gjestede «Cry» faller utvilsomt inn under denne kategorien. Låten, som handler om utroskap og tillitsbrudd, fikk meg til å synge med på refrenget flere ganger enn det jeg liker å innrømme. Lydbildet henter tydelig inspirasjon fra rapcore og øvrig knusemusikk, og skiller seg ut fra resten av platen ved hjelp av en sterkt forvrengt og oktavhoppende synthlead. «Deal With It», en Kelis-samplet bruddlåt om selvstendighet og det å bevege seg videre, skilter også med et oppløftende og energisk refreng og runde synth plucks som vekker Rihanna-assosiasjoner.
Tross mange sterke momenter har riktignok skiven sine mangler. Et eksempel er «Slumber Party», som med en noe slitsom beat og bevisst falske vokalisering ender opp som et av platens bunnpunkt. I samme gate faller også «Little Boy», en låt som gjør et helhjertet forsøk på å ta livet av mannssjåvinismen, men som også presterer å ta livet av lytteren i samme slengen.
Likevel er DEMIDEVIL alt i alt et sterkt førsteprosjekt. Instrumentalene er nyskapende, tematikken er relevant og engasjerende, og helhetsinntrykket er veldig tidsriktig. Kan anbefales til alle som søker utvetydig og sinna e-girl pop.
LES FLERE ANMELDELSER PÅ UNDERDUSKEN.NO:
-
CHÆRRITY: En veldedig bra revy
Årets UKErevy åpner litt ujevnt, men finner etter hvert rytmen. Smittende spilleglede og fantastiske musikknumre skaper en revy med både latter og ettertanke.
-
UKEmenyen 2025:«Konnichi-wow»
Som seg hør og bør har Lyche snekret sammen en helt ny meny i anledning UKA. Under Dusken forteller deg om det er verdt turen.
-
Nattkonsert i Domen – Kammermusikk i Trondheims hjerte
Tradisjonen tro, feirer Trondheim Kamfest 30-års-jubelium med Nattkonsert i Domen, og de leverer uten sidestykke.
-
06 Boys leverer nærmest feilfritt
Høy energi og smarte grep ble tatt i bruk under konserten på Byscenen. Til tross for lydproblemer klarer gutta å holde energien oppe.
-
Tidligere NTNU-student med solid debutroman
I en alder av 25 år har Martin Tilrem skrevet et storslagent historisk drama.
-
«Eg lever, derfor må eg si noe»
Trøndelag teater tar oss med inn i Fosses melankolske univers og introduserer oss for menneskesinnets mørkeste hjørner.
-
Indøkrevyen 2025: Selvironi eller selvgodhet?
Gjennomført, skarp og så selvsikker som man forventer – årets Indøkrevy vet å spille på sitt rykte, men det er ikke alltid lett å se hvor spøken slutter og virkeligheten begynner.
-
ULD i Nidarosdomen
Magi fyller Nidarosdomen med låter som gnisser frem nostalgi og fryd hos publikum.
-
Hybridarevyen lever opp til tittelen: Spareblussmodus er definitivt av
For fjerde gang har studentene fra ingeniørvitenskap og IKT arrangert revy, dette året med temaet «sparebluss». Med en energisk opptreden blåste de taket av Verkstedhallen og hattene av publikum.
-
Uforståelig morsomt
Objektivt sett ble det for mange ordspill i denne revyen, men det var ganske gøy uansett.