Albumanmeldelse

Typen Din - Midt Imellom

Typen Din leverer et herlig og selvsikkert debutalbum.

Oslotrioen Typen Din debuterte med singelen «Tankekart» i 2023, en superfengende låt som satte listen høyt for et eventuelt album. Nå er albumet ute, og det er ingen grunn til å bekymre seg. Midt Imellom låter nemlig både oppfinnsomt og usedvanlig friskt.

Typen Din åpner albumet med sjelfull vokal, blytung 808-bass og kosmiske lydeffekter. Etter den dramatiske åpningslåten senkes skuldrene på neste låt, førstesingelen «Nye Høyder». Her akkompagneres luftig pianospill av tilbakelente trommer, og resultatet høres ut som noe midt imellom Nujabes og A Tribe Called Quest. Vår generasjons oppmerksomhetsspenn er ganske kort, noe Typen Din er fullt klar over og refererer til i låten. Det tar derfor ikke lang tid før en ny beat tar over, og løfter «Nye Høyder» til, ja, nye høyder.

«Ung» er et tematisk interessant øyeblikk på platen. Opptak fra gamle gateintervjuer, der oslofolk ble spurt om deres synspunkt på datidens ungdom, går som en rød tråd gjennom hele låten. Svarene deres sammenliknes med hvordan det er å være ung i dag, hvor festing, rus og forventningene unge møter står sentralt. Konklusjonen er at det aldri har vært lett å være ung, verken nå eller da. «Complex» har enda tyngre instrumental og tekst, og er et av mange høydepunkt. Blant annet rapper Szymon Biegajlo selvsikkert om 30 år gamle pappagutter som ringer hjem etter penger, og det er en sann fryd å høre på.

Midt Imellom har et gjennomgående mørkt, trap-inspirert lydbilde, men byr også på variasjon. «Phineas og Ferb» har et anslag som minner om XXXTentacion med melankolsk vokal og buldrende 808-bass. Likevel skiller den seg ut med original tekst og et fett gjestevers fra Sensa. Det svevende lydbildet dukker opp igjen på «TD (Interlude)», men her er trap-inspirasjonen fra forrige låt byttet ut med drømmende gitar og synter. «TD (Interlude)» kunne fort endt opp som et ubetydelig mellomspill, men Mari Kvarenes Baanns fengende vokal bidrar til å gjøre til en fullverdig låt.

Både «Manifest» og «Boksen Gaar» bader i det samme svevende lydbildet og små dryss av stramme blåsere komplementerer resten av arrangementet på nydelig vis. Med imponerende rapping fra både Szymon Biegajlo og Mari Kvarenes Baann ender disse to låtene opp som sterke høydepunkter.

Midt Imellom er et album man blir mildt sagt entusiastisk for, og Typen Din lever absolutt opp til de skyhøye forventningene.