Foto: Post Atlantic

Anmeldelse

Hayley Williams – Ego Death At A Bachelorette Party

En retrospektiv reise gjennom eksistensialisme, militærstøvler og brudekjoler.

Publisert Sist oppdatert

De fleste kjenner nok Hayley Williams fra det alternative pop-rock bandet Paramore, som siden tidlig 2000-tallet har herjet emo-scenen, og også brutt inn i popscenen med låter som «Misery Business» og «Still into You». Nå er hun tilbake med sitt tredje soloprosjekt i form av et personlig og fryktløst album om livets opp- og nedturer.

Ego Death At A Bachelorette Party skiller seg ut fra alt annet Williams har gitt ut tidligere. Dette albumet er det første hun gir ut som selvstendig artist. Etter en 20 år lang karriere knyttet til plateselskapet Atlantic forventes intet mindre enn at hun gir ut sitt første selvstendige album under sitt eget plateselskap, Post Atlantic.

Dette albumet ser tilbake på hvordan et liv preget av berømmelse fra ung alder påvirker privatliv og selvbilde. I kjent stil leker Williams seg i alternativ pop-sjangeren, samtidig som lydbildet preges av innslag fra blant annet rock, triphop og shoegaze. 

Gjennomgående er en følelse av melankoli, samtidig som stemningen i låtene veksler mellom å være dyster, intens og leken. Som lyttere inviteres vi med på en retrospektiv reise gjennom selvbilde, traumer, kjærlighet og sorg. 

Albumet åpner med «Ice in my OJ»,en uanstrengt kul og småfrekk låt. Den gir et solid utgangspunkt for resten av albumet. «Do you ever feel so alone, that you could implode and no one would know?» hører vi videre på låta «Glum». Teksten er dyster og ensom, men med en beat man ikke kan gjøre annet enn å digge til.

«I got married once in combat boots» hører vi i låten «Hard». Enda Williams er kjent for sin edgy og uredde klesstil (og faktisk giftet seg i brudekjole og militærstøvler), handler denne låten om hvordan tidligere forhold har føltes som en kamp. I kontrast til dette står låten «Whim». Her forsikrer Williams seg selv om at det er trygt å kaste seg ut i en ny forelskelse, på tross av arr fra tidligere relasjoner. Lydbildet på denne låten er så lett og ledig at man selv kjenner seg nyforelsket.

Tematikk rundt kjærlighet, på godt og vondt, går igjen, men Williams er ikke redd for å være politisk i tekstene sine. Både i tittellåten «Ego Death At A Bachelorette Party» og i «True Beliver» kritiserer hun kommersialiseringen av hjemstedet sitt Mississippi og illustrerer både det fysiske og moralske forfallet av lokalsamfunnet.

Albumet avsluttes med «Parachute» som på alle måter er albumets kraftigste låt. En skjebnesvanger kjærlighetshistorie med en vokal som er så rå at den klorer seg ut av teksten og treffer deg rett i hjertet. Williams vet virkelig hvordan man avslutter et album!

Gjennom 18 skuddsikre låter starter Hayley Williams et nytt kapittel i sin karriere ved å reflektere over de siste 20 årene. Om det er mer av dette vi kan forvente av Williams i fremtiden, er det bare å glede seg.

LES OGSÅ: Oli XL - Lick The Lens – Pt.1

Powered by Labrador CMS