Albumomslag: Mick Jenkins Inc (USA).

Anmeldelse

Mick Jenkins & EMIL — A MURDER OF CROWS

Slående kritikk av samtiden kombinert med filmatisk produksjon skaper en unik musikkopplevelse, men kanskje kun for den oppmerksomme lytteren.

Publisert Sist oppdatert

Den Chicago-baserte rapperen Mick Jenkins er endelig tilbake med ny musikk etter det kritikerroste albumet The Patience. I likhet med tidligere utgivelser er Mick fortsatt samfunnskritisk, reflektert og introspektiv. Dette gjør han på en så kreativ og rolig måte at det kan gjøre at budskapet går over hodet til lytteren.

Denne gangen er ikke Mick Jenkins alene. Han har med seg produsenten EMIL fra London. EMIL har, i motsetning til Mick, ikke en lang karriere å vise til, men han gjør opp for det med et bredt spekter av selvlærte ferdigheter.

Mick Jenkins og EMIL skaper et album som blander samfunnskritiske låter og sangtekster med en filmatisk og jazz-inspirert UK-produksjon. Gjennom produksjonen bygger EMIL videre på den stemningen Mick skaper ved hjelp av skarp lyrikk.

Albumets intro «Dream Catchers» er en perfekt beskrivelse av det albumet er : selvinnsikt blandet med en god dose kritikk utover – som også beskriver Micks tidligere utgivelser. Mick snakker blant annet om hvordan hans nære mangler selvinnsikt. Dette sterke budskapet blandet sammen med en rolig «jazzy» produksjon fra EMIL danner en perfekt intro til prosjektet.

Høydepunktet kommer på sangen «Deadstock», en tittel som tar inspirasjon fra sneaker-verdenen. Det er et begrep som brukes for å beskrive helt ubrukte sko. I sangen sammenligner Mick mennesker med «deadstock»-sko som ikke har vært utenfor boksen sin. Nok en gang bygger Emil videre på det som blir sagt av Mick, noe som forsterker det allerede sterke budskapet.

På sine effektive 29 minutter er platen et friskt pust fra en industri der album ofte er proppfulle av sanger laget for flest mulig avspillinger. Som resultat får man et album uten unødvendig fyll. Platen har et klart budskap, og det er en tydelig rød tråd gjennom hele prosjektet.

Albumet har en tone og et budskap som kan gjøre at sangene glir litt over i hverandre. Dette gjør at albumet krever en oppmerksom lytter. Det gjør dessverre at mange kanskje vil tenke at dette ikke er noe for dem, men med sin treffende kritikk av samfunnet er dette et album som absolutt er verdt å høre på.

LES OGSÅ: Geese — Getting Killed 

Powered by Labrador CMS