
Alt var bedre før
Hvem trenger tidsmaskiner når man kan reise til musikkens gullalder sammen med Kjellerbandet?
En jazzfilosofisk aften fylt med eksistensialistiske drøftinger iscenesatt av cool jazz fra 50-tallet høres ut som prototypen på en intellektuell klisjé. Men i et tidstypisk lokale, og med musikere som fyller rollen til det fulle, er det ingenting i veien for å omfavne klisjeen.
Anført av programleder Lars Nilsen, jazzkjenner Trygve Hernes og filosof Kari Opdahl fikk publikum i løpet av en knapp time høre om Jean-Paul Sartres to timer i Trondheim, Dizzy Gillespies konsert på Samfundet, Kierkegaards eksistensielle angst og Ben Websters magiske saksofonspill. Alt bundet sammen rundt tanken om å stå løsrevet fra det etablerte samfunn. Tidvis preget av Edgars mangler som studio, men gjennomgående forståelig, kuriøst og fornøyelig.
Men det er først når Kjellerbandet slipper til at tidsreisen begynner. I et rom kledd opp som 30-tallet, med musikk fra 50-tallet og filosofi som traff Samfundet for alvor på 60-tallet. Man sitter igjen med frysninger på ryggen og tenker at alt var bedre før. Fra Erroll Garners «Misty», til Victor Youngs magiske «When I Fall in Love» er det musikken som gir mest. Kjellerbandet overbeviser ved å fange tidsånden og musikkstilen godt. Det er kjølig. tilbakelent og med rom for solostemmer som likevel ikke skriker etter oppmerksomhet.
Foto: Tormod Haugene, Under DuskenEn overdrevet stakkato åpning av «Little Darling» er det eneste å utsette noe på, i tillegg til at man gjerne skulle hatt mer. Men i det store og hele har Musikerlåfte klart å arrangere en konsert et 100-årsjubileum verdig. Et show som både gir en opplevelse av hva Samfundet en gang var og på samme tid står støtt på egne bein. Og om du sitter fortvilet og tenker på hva du gikk glipp av: Hele konserten sendes i to deler på P2s Studio Sokrates 9. og 16. oktober.