Rotter i Sit-bod på Moholt
Maren Rønningen fikk sjokk da hun oppdaget skadedyr i boden hun leier av Sit. Sit visste om problemet uten å gi beskjed til leietakere.
Lektorstudent i realfag Maren Rønningen leier bolig og bod av Sit på Moholt. I oktober oppdaget hun skadedyr i utleieboden og ødeleggelser hun anslår at ville kostet 19 000 kroner å erstatte.
– Jeg gikk ned i boden min for å plassere noen greier. Da så jeg at det er fullt av rottelort, både på gulvet i boden og rundt boden min. Jeg så også at det er satt opp en rottefelle, forteller Rønningen.
Rønningen kontaktet først vaktmester for å informere om rottene i boden. Da fikk hun svar at et skadedyrfirma var på saken, uten å få vite om dette var gjort fra før av, eller på grunn av hennes henvendelse. Uten å få et tilfredsstillende svar på telefon fra Sit, sendte Rønningen en lang e-post for å få klarhet i situasjonen.
Mye frem og tilbake
Sit skriver i en e-post til Rønningen at de har kontaktet skadedyrfirma. Videre skriver Sit at de mangler rutiner på skadedyrsaker, da det ikke er noe de har tatt stilling til før.
– Jeg fikk til slutt beskjed om å sende inn liste med erstatningskrav til dem, før jeg fikk kontrabeskjed om at jeg skulle sende inn til egen innboforsikring.
Videre var det ikke klarhet i hva som skulle skje med tingene hennes. Etter flere dager fikk Rønningen beskjed om at hun kunne flytte tingene sine til en annen bod inntil problemet er løst. Før hun rakk det hadde boden nok en gang blitt infisert, denne gangen av mus.
– Jeg prøvde å finne ut hva jeg skulle gjøre med tingene mine. Men i løpet av tiden jeg hadde brukt på å vente på svar hadde det kommet mus.
For dårlig oppfølgning
Ifølge Rønningen har kommunikasjon og oppfølging vært det absolutt største problemet i prosessen. Totalt tok det over en uke å få oppklart situasjonen. Rønningen forteller at hun måtte forholde seg til tre forskjellige ledd bare under flyttingen av ting. Sit tilbød bod, vaktmester skulle hjelpe med flytting og forsikringsselskapet måtte klarere flyttingen.
– Jeg har vært i kontakt med to forskjellige vaktmestere, i tillegg til å maile Sit. Det virker ikke som de kommuniserer seg imellom.
Foreløpig har Rønningen fått 9000 kroner i erstatning. Hun venter nå på erstatning for skadene gjort av mus, som er en egen sak som må behandles. Omtrent hele vintergarderoben er ødelagt, og det vil ifølge Rønningen koste mye mer enn 9000 kroner å erstatte. Rønningen oppsummerer det hele med at hun er skuffet over Sit sin behandling av situasjonen.
– Jeg syns det er ille at Sit visste om det uten å si det til meg. Og så syns jeg det er ille at de ikke har sagt fra til de andre som bor i bygget. Det går fortsatt an å booke disse bodene i bygget.
Sit har nå stengt bodene for utleie til problemet er løst. De anslår at problemet er løst om cirka tre uker. Rønningen fastslår at ved bedre kommunikasjon, og en beskjed fra Sit med en gang de oppdaget problemet, ville skadeomfanget vært langt mindre.
– De som er berørt har fått beskjed i dag
Leder for boligutleie hos Sit bolig, Tina Landfastøien, forteller om hvordan problemet er undersøkt og gjennomgått i en e-post til Under Dusken. Landfastøien innrømmer at de har hatt tilfeller med rotter tidligere.
– Vi har erfaring med rotter, men vi har ingen erfaring med at det har kommet rotter inn som har gjort skader på eiendeler tidligere.
Landfastøien presiserer at et skadedyrfirma ble satt på saken med én gang problemet ble kjent. En grundig undersøkelse ble gjort av alle byggene i området. Sit mottok en rapport fra skadedyrsfirmaet fredag ettermiddag.
– De som er berørt har fått beskjed i dag (24.11.2025). Det er heldigvis bare snakk om to bygg og tre boder totalt, da resten av bodene står tomme.
Det viser seg at Rønningen var den eneste som leide bod i det aktuelle bygget da rotteinvasjonen oppsto.
Sit svarer følgende i en e-post til Under Dusken på spørsmål om problemet er løst:
– Problemet er ikke løst enda, men det er igangsatt arbeid for å løse det. Det er bestemt at utleie av bodene skal følges opp manuelt, da det er lite utleie av disse.
LES OGSÅ: Studenter sniker seg fra A til B: 25 millioner tapt hvert år