Blogg som betaler seg

Blant skriverier om klær, sminke og hverdagsbetraktninger lurer det seg en stor markedsføringsmakt.

Publisert Sist oppdatert

Godt representert blant de mest populære bloggene er de såkalte «rosabloggene». Disse omhandler i stor grad temaer som mote, klær og sminke, samt bloggeren selv og dennes hverdag.

Her har det oppstått en ny markedsføringskanal – kommersielle aktører sponser bloggerne med klær og hudpleieprodukter, som deretter omtales på bloggene. Hvor stor markedsføringsverdi har denne virksomheten?

– Folk er nysgjerrige

Marie Amanda Smedbakken er 20 år gammel, og har blogget i sju av dem. I 2007, rundt tidspunktet da bloggfenomenet virkelig tok av, oppnådde hun enorm popularitet, og har siden hatt tusenvis av lesere. Siden den gang har hun både blitt tilsendt produkter og blitt tilbudt å delta på ulike tilstelninger, og har blant annet fått en rolle i VGTV-serien OsloGirls.

– Jeg vet at mye av grunnen til at en blogger får mange lesere ganske enkelt er fordi alle mennesker er nysgjerrige. Folk er opptatt av å holde seg oppdatert, og finner man en blogg som omhandler noe man har selv, har lyst på eller rett og slett bare morer seg over, er det lett å bli knyttet til bloggpersonligheten, forteller Marie Amanda.

Publikum med høyt forbruk

Bloggeren Voe tiltrekker seg daglig i overkant av 50 000 unike lesere, og er den klart mest besøkte bloggeren tilknyttet nettsiden blogg.no. Hun er blant de få som virkelige er i særklasse når det gjelder høye lesertall, men for de mest populære bloggene er ikke flere tusen daglige lesere uvanlig.

Medieforsker Thomas Wold ved NTNU mener at kombinasjonen av personlige utleveringer og omtale av generelt populære temaer er årsaken til at enkelte oppnår så høyt antall lesere.

– Dette er trendy tema som det knyttes store kommersielle interesser til. De bloggerne som skriver om disse temaene for et ungt publikum, blir så klart interessante for annonsørene, sier han.

Wold forklarer at de populære bloggene gjerne har et ungt publikum i en aldersgruppe som generelt har et høyt forbruk, og at dette er blant årsakene til at bloggerne blir attraktive markedsføringsverktøy.

Han legger til at reklame på blogger blir billigere og mer målrettet enn for eksempel en TV-reklame, og at bloggerne dessuten har et nærmere forhold til sitt publikum enn hva TV-kanalene og avisene vanligvis har.

Respekterer bloggerne

Til tross for den åpenbare verdien av å få sitt produkt eksponert og omtalt på godt besøkte blogger, forsøker produsenter og PR-byråer tilsynelatende ikke å manipulere bloggerne for å oppnå størst mulig gevinst.

– Jeg mottar en del kosmetikk som jeg tester, både hårprodukter og sminke, men jeg har aldri følt meg presset til å skrive om et produkt. Jeg har faktisk aldri opplevd å bli purret på i forbindelse med noe jeg har blitt tilbudt å teste, forteller Marie Amanda.

Kommunikasjonsselskapet Geelmuyden.Kiese er blant de som sender ut produkter på vegne av kommersielle aktører. Prosjektkoordinator Even Sandvold Roland i selskapet gjør det klart at den manglende innblandingen ganske enkelt handler om å utvise normal integritet og folkeskikk ovenfor bloggeren.

– Man må ha respekt for at dette er uavhengige mennesker med egne meninger, og at det faktisk kan hende at bloggeren rett og slett ikke er interessert i produktet, sier han.

Han påpeker likevel at dette kan avhenge av hvilket produkt som blir gitt bort.

– Vi låner ikke ut produkter til flere tusen kroner uten at vi tror at vedkommende har interesse av å skrive noen ord om det. Men vi krever aldri at det skrives positivt om produktet. Bloggerne står alltid fritt til å fortelle at de har blitt sponset og at vi har vært i kontakt med dem, forklarer Sandvold Roland.

Han legger til at alle slike tiltak fra Geelmuyden.Kieses side generelt gjøres i dialog med kunden. De blir alltid informert dersom kommunikasjonsselskapet er i kontakt med bloggere eller media i forbindelse med produktene deres, og kan si ifra om de ikke anser tiltaket som hensiktsmessig.

– Å sende vareprøver til alt fra et par til et titalls bloggere pleier likevel å være ganske uproblematisk for produsentene, sier Sandvold Roland.

Med makt følger ansvar

Marie Amanda tror at mange glemmer at det ofte er store forskjeller på en bloggpersonlighet og bloggeren som privatperson. Hun nevner Kissie, Sveriges største blogger, og norske Heidi Alexandra, som eksempler.

– Begge er egentlig søte og oppegående jenter, men de påtar seg en personlighet for å provosere eller engasjere. De har skjønt at man må skille seg ut, og velger å gjøre det på en ekstrem, men svært vellykket måte, sier hun.

Også professor i markedsføring Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI fremhever verdien av å skape seg et image.

– Bloggere som har klart å utvikle et merkenavn eller opparbeide seg en status tiltrekker seg en rekke fans. Disse vil i stor grad kopiere bloggeren når det kommer til atferd, klær eller andre produkter, fordi de respekterer eller beundrer bloggeren, og vil bli som vedkommende, sier Andreassen.

Han mener at bloggerne har stor påvirkningskraft ovenfor sine tilhengere når de oppnår en slik rollefigurstatus.

Marie Amanda er klar over makten hun innehar.

– Jeg vet at den er der, og jeg ser hvor mange bloggere som, uten at de vet det, påvirker leserne sine til å gjøre mye rart, sier hun.

Hun understreker viktigheten av å velge ord og meninger med omhu når man har en såpass stor påvirkningskraft på mennesker som muligens er mye yngre enn en selv.

– Det er mye jeg tenker og mener som jeg velger ikke å skrive om på bloggen, rett og slett fordi jeg ikke vil at noen skal bli påvirket i feil retning av ting jeg mener eller gjør, forklarer hun.

Hun er også svært opptatt av at det ikke skal oppstå et kjøpepress på bloggen hennes, selv om hun omtaler produkter hun får tilsendt.

Troverdige bloggkjendiser

Sandvold Roland har et annet syn på denne påvirkningskraften.

– De store bloggerne har nok ikke noe mer makt enn du eller jeg har ovenfor vennene våre. Grunnen til at de er attraktive markedsføringskanaler er at de når veldig mange mennesker, med en helt annen troverdighet enn det tradisjonell markedsføring gjør. Vi stoler mer på anbefalinger fra andre forbrukere, som bloggere, enn vi stoler på reklame, sier Sandvold Roland.

Thomas Wold deler samme oppfatning. Han bemerker at undersøkelser viser at du lettere tror på det hvis en venn eller bekjent anbefaler et produkt, enn om du får den samme meldingen servert i en reklame.

– Den personlige skrivestilen i bloggene og lesernes deltakelse i kommentarfeltet bidrar til at man ikke opplever bloggkjendisenes produkthenvisninger som reklame, men som gode tips fra en venn, mener han.

Powered by Labrador CMS