
Debuterer i platedødens tid
At det selges stadig færre cd-er bekymrer ikke platedebuterende trondheimsband. – Det er konserter vi tjener penger på, sier de.
– Konsertinntektene er allikevel vår viktigste inntektskilde. Plata har heller vært et produkt som har profesjonalisert bandet og gitt oppmerksomhet i media, sier Ine Hoem.
Hun er vokalist i bandet Pelbo fra Trondheim, som slapp sin debutplate i mars.
I 2009 tjente norske artister gjennomsnittlig 133 000 kroner. Det tilsvarer en økning på 66 prosent fra 1999, men var fortsatt langt under den norske gjennomsnittsinntekten.
– Vi har så langt tjent greit på salget. For vår del tror jeg ikke generelt cd-salg har hatt noe å si for mulighetene til gjennombrudd, sier Hoem.
Hun mener et eventuelt gjennombrudd har kommet som følge av stor konsertaktivitet og rimelige promoteringsløsninger.
Profesjonell på plate
Your Headlights Are On (YHAO), et annet trondheimsband, har i år spilt på flere festivaler og deltatt i Zooom Urørt Trondheims-finale. Snart gir de ut cd.
– Det er vanskeligere å få spillejobber når man ikke har gitt ut noe, sier gitarist Lars Ove Fossheim i YHAO.
Han mener at å gi ut plate først og fremst gjør bandet dyrere som konsertartister.
Platedebutantene sier at de ikke satser på en økonomisk gevinst på utgivelsen, som de finansierer selv. I likhet med Pelbo er det først og fremst spillejobber de håper å tjene penger på.
– Motivasjonen er jo å leve av musikken, sier vokalist Ingrid Helene Håvik.
Samtidig er bandet klar over utfordringene rundt et profesjonelt artistliv.
– For å drive med musikk må du enten jobbe ved siden av, eller turnere 250 dager i året. Det frister ikke, sier Fossheim.
Avhengig av støtte
– De fleste vi kjenner som driver med musikk er helt avhengig av støtte, sier Håvik.
Vokalist Hoem i Pelbo forteller at omtrent 50 prosent av Pelbos inntekter de siste årene har vært støtte fra offentlige instanser. Hun tror ikke bandet hadde sittet igjen med så mye etter turneene sine, dersom disse ikke hadde blitt støttet.
– Det er ikke kun spilling og cd-salg som skaffer inntekter, det er mange timers kontorarbeid og søknadsskriving, sier hun.
Som å skyte seg selv i foten
Hoem mener ingen er tjent med gratiskonserter.
– At folk spiller gratis i sammenhenger der arrangør har råd til å betale, ødelegger for alle. Det vil på sikt skape et miljø der det er greit at musikere jobber gratis. Det er ingen tjent med, sier Pelbo-vokalisten.
Gitarist Lars Ove Fossheim er enig i at å holde gratiskonserter ikke gagner artistene.
– Det blir som å skyte seg selv i foten. Kultur skal ikke være gratis, vi gjør en jobb på lik linje med andre yrkesgrupper, sier han.