
Mye står på spill
Onsdag kveld var det kickoff for Norwegian Game Awards. – Tenk det utenkelige, er Battlefield 3-produsent Aleksander Grøndals råd til fremtidige spillskapere.
Rundt 200 unge fremtidige spillutviklere møtte opp på foredrag og minglekveld i Olavskvartalet, i håp om å skape Norges neste spillfenomen.
Underholdende og nyskapende
Målet med selve konkurransen er å skape gode, nyskapende konseptideer for spill, samt å få studenter til å åpne øynene for en mulig karriere som spillutviklere.
– Det er mange gode ideer der ute, men de ser ofte ikke dagens lys. Vi ønsker at gode programmerere skal treffe tegnere, grafikere og lyddesignere for å sammen skape et godt konsept, sier prosjektleder Stephan Eriksen.
Man trenger i utgangspunktet ikke et stort team eller masse ressurser for å lage et bra spill, bare en god idè, mener Eriksen.
Vinn ditt eget firma
Onsdagens arrangement handlet først og fremst om å gi deltakerne en smakebit på hva de kan vente seg i konkurransen. Selve prisutdelingen foregår på høsten, og deltakerne må ha sendt inn sine bidrag i løpet av sommeren.
Foto: Halvor Bjørntvedt, Under DuskenSØKER NYSKAPNING: Battlefield 3-produsent Aleksander Grøndal oppfordrer kommende spillskapere til å tenke nytt og spennende.– Det konkurreres i ulike kategorier, med pengepremier på 5-15.000 kroner til de beste spillene innenfor blant annet konsept, visualitet, lyd og mobilspill, sier Eriksen.
I tillegg går den største premien av dem alle til kategorivinneren «Årets spill».
– Premien er på 40.000 kroner, og signaliserer at dette er et spill med stort potensiale som vi ønsker å satse på. Pengene skal være tilstrekkelig for at utvikleren skal kunne starte sitt eget spillselskap, sier Eriksen.
Enkelt å gi ut spill
I tillegg til gratis drikke og muligheten til å prøve tidligere NGA-vinneres spill, var et stort trekkplaster for kvelden at Dice-produsent Aleksander Grøndal holdt foredrag. Spillselskapet Dice står bak blant annet den prisbelønte Battlefield-serien, og er høyaktuelle med det nyutgitte Battlefield 3 - allerede en favoritt hos de fleste gamere.
Foto: Halvor Bjørntvedt, Under DuskenSULTNE PÅ SUKSESS: Rundt 200 møtte opp på NGA, i håp om å kunne bli spillutviklere på heltid.– Det har aldri vært enklere å få gitt ut spillet sitt enn nå, sier Grøndal, og henviser til de mange digitale distribusjonsmediene, for eksempel Steam, Origin og App Store.
Han mener at en karriere som spillutvikler er innen rekkevidde for alle med en nyskapende idè.
– Selv mangler jeg en ordentlig utdanning, men har klart å jobbe meg oppover, og nå er jeg produsent i et stort spillselskap, smiler han.
Vil skape engasjement
Stephan Eriksen er enig med Grøndal, og påpeker også at markedet i Norge er relativt utappet i forhold til andre land.
– Vi har ikke kommet så langt i Norge når det gjelder spillutvikling, men det betyr samtidig at det er åpent for de fleste som har lyst til å prøve seg, sier han.
Mye av motivasjonen bak NGA handler derfor om å få Norge på kartet når det gjelder dataspill.
– Det er bra å se at det er såpass stort engasjement hos studentene, sier Eriksen.