Ivan Ave og Yogisoul på Knaus

Hiphop-håp

INTERVJU: Ivan Ave og Yogisoul har noe å tilføre hiphop-arenaen.

Publisert Sist oppdatert

På lørdag inntok Ivan Ave knausfestivalen sammen med DJ Yogisoul. Konserten ble levert uten playback eller annet juks. Knaus var smekkfullt. Tidligere i år har Ivan Ave gitt ut Low Jams, en EP produsert av Stones Throw-signerte mndsgn (uttales ‘mind design’, siden du sikkert lurte), og har fått oppmerksomhet av norske musikkmagasiner. Han er flere steder omtalt som Norges beste engelskspråklige rapper.

Født i Telemark, inspirert av New York

Hvorfor Ivan Ave rapper på engelsk er ikke umiddelbart forståelig. Han er fra Vinje, midten av Norges innland, men forklaringen er ikke komplisert.

– Det er fordi jeg alltid lærte rap på engelsk. Den beste rappen jeg visste om var på engelsk, så jeg lærte engelsk gjennom rap, og jeg lærte rap gjennom engelsk. Det er vel det at jeg er hjernevasket av rap.

– Mitt inntrykk er også at hvis du får en idé eller en linje i hodet, så kommer den naturlig på engelsk, du oversetter den ikke. Du er jo ikke så mye bedre enn oss når vi er fulle og freestyler på norsk på vei til byen, skyter Yogisoul inn.

Tekstene til Ivan Ave inneholder ikke mange lokale referanser, noe man vanligvis finner igjen i mye norsk rap. I plateselskapene Bølgemaskin fra Trondheim og NMG/G-huset fra Bergen er den lokale tilknytningen til byene og bydelene en bærebjelke for musikken.

– Det er sant at det ikke blir så lokalt for min del. Støtten i folket blir ikke den samme som hvis du for eksempel er fra Grorud, og representerer Grorud veldig mye gjennom språket ditt. Da er det klart at det hele føles veldig ‘ditt’. Det er mektig, og det har jeg veldig stor respekt for, forklarer Ivan Ave.

Ivan Ave er fullt klar over at han ikke får den samme kontakten med lokalmiljøet når han rapper på engelsk.

– Det er ikke det at jeg prøver å få det til å virke som jeg er fra New York eller noe, for det gjør jeg ikke. Det er bare at jeg vil dele det eksperimentet som det er å lage musikk med så mange som mulig, sier han.

Sampler vinyl

Teknikken som i størst grad blir brukt for å lage hiphop-beats, kalles sampling. Den går ut på å bryte opp låter eller rytmer i ulike segmenter, spille de inn, og sette dem sammen med elementer fra andre låter. I dag er det vanlig å foreta oppdelingen i et program på en datamaskin, men tradisjonelt sett har produsenter brukt maskinvare for å gjengi lyden fra en vinyl.

Yogisoul, som også produserer musikk, har en god begrunnelse for hvorfor han fortsetter å bruke de tunge, svarte platene til sampling framfor digitale lydfiler.

– For meg går det like mye på den soniske kvaliteten i det du sampler som at akkordene skal stemme overens. For eksempel hvordan en plate ble spilt inn på 70-tallet.

– Lydbildet altså, skyter Ivan Ave inn for å klargjøre.

– Det handler om å fange øyeblikk, som når man snakker om 70-talls jazz. At man får til å gjenskape noen få sekunder av en søndag i Brooklyn for førti år siden der fire skikkelig flinke musikere klarte å få til noe helt spesielt, fortsetter Yogisoul.

– Det er det som er magien i hiphop, på grunn av beat-kulturen. Det er egentlig et veldig postmoderne uttrykk, det å ta noe som er kunst fra før og gjøre det til din egen form for kunst. Hvis man gjør det på et høyt nivå synes jeg det er veldig vanskelig å argumentere mot sampling, mener Ivan Ave.

- Det er litt som å date

Når artister som OnklP blir nominert til det nærmeste vi kommer en egen hiphop-kategori i Norges gjeveste prisutdeling innen musikk, er det godt å vite at det finnes noen som streber etter å perfeksjonere selv de minste detaljene i en truet del av sjangeren, attpåtil uten å leve av det. Rapperen Nas har nok rett i at hiphop som subkultur døde mer og mer utover 2000-tallet, og at sjangeren etter hvert har blitt superkommersiell. Hiphop inspirert av 90-tallets New York har i våre dager fått en slags kultstatus i det ganske land, med få overskrifter og topplisteplasser.

Av den samme grunnen er det ikke tilfeldig at Ivan Ave har varmet opp for Mos Def, eller har fått oppmerksomhet fra plateselskaper som også huser mye større artister. De som fortsatt ser på soul, funk og jazz som hiphopens fundamenter, og ikke Kanye West eller Mike Will Made It-beats, har en tendens til å befinne seg på samme bølgelengde, selv om det ikke betyr at de utelukkende interesserer seg for den samme moderne musikken.

Når det kommer til hvordan musikalske samarbeid forekommer, har Ivan Ave gjort seg opp en treffende tanke.

– Det er litt som å date egentlig, man prøver mange forskjellige. Hvis det stemmer musikalsk sett, så har det ikke så mye å si om den ene er mer kjent enn den andre, bare man liker det den andre gjør.

Powered by Labrador CMS