
Jakten på den gode idé
Bygging av spaghetti- og marshmallowtårn og rodeo på en mekanisk Litago-ku var bare noen av utfordringene onsdag kveld, da Start NTNU inviterte til «Gründerjakten 2012».
120 forventningsfulle studenter møtte opp i Prinsen Kino for å ta del i det som skulle bli en spennende reise inn i den finurlige gründerverdenen. Etter en kort inspirasjonsvideo og presentasjon av opplegget, bar det ut i Trondheims gater for en kveld fullpakket med prøvelser. Under Dusken slo følge med en gruppe engasjerte gründerspirer i deres ferd gjennom bartebyen.
Utfordrende oppgaver
Start NTNU kunne, i samarbeid med en rekke innovasjonsrettede bedrifter, tilby studentene flere oppgaver som testet deres pågangsmot, kreativitet og samarbeidsevne.
– Poenget med «Gründerjakten» er å hjelpe til å generere innovative studentidéer. Vi ønsker rett og slett få flere studenter til å tenke utenfor boksen, forklarer leder Snorre Handeland Gryte i Start NTNU.
Se bildeserie fra gründerjakten her.
Deltakerne skulle blant annet finne kreative måter å få solgt kinderegg og epler til inntekt for Røde Kors, beherske Litagos mekaniske rodeo-ku, og bygge høyest mulig tårn ved hjelp av spaghetti og marshmallows. I tillegg bidro flere case-oppgaver til å sette fokus på problemløsning og nytenkning hos deltakerne.
– Dette var absolutt en kontrast til kjedelige forelesningssaler, kunne deltaker Lili Ofstad konstatere.
Vil inspirere til nyskaping
En av bedriftene som hadde post i byen var NTNU Technology Transfer (TTO). Key Account Manager Anders Aune kan opplyse at det startes opp 5 til 10 bedrifter tilknyttet NTNU i året.
– Vårt mål er å skape det beste forsknings- og innovasjonsmiljøet i Europa, forklarer han ivrig.
Aune forteller at TTO er et verktøy for studenter og ansatte som vil starte sitt eget foretak.
– Ved å være her viser vi oss fram, samtidig som vi håper å gi studentene lyst til å satse på egne idéer, sier han.
Fornøyde vinnere
Etter noen begivenhetsrike timer endte gruppene til slutt opp i bankettsalen til SpareBank 1 SMN. Her kunne studentene la seg inspirere av tidligere PramPack-gründer Audun Ueland, før det etter hvert ble premieutdeling.
Det var til slutt gruppen bestående av Shyaam Ramkumar, Christine Bjåen Sørensen og Line Geest Jakobsen som kunne stikke av med den gjeveste prisen. Deres idé, som innebærer systematisering av utløpsdatoer på matvarerer, ble kåret til dagens beste. Det var en fornøyd trio som mottok førstepremien på 5000 kroner.
Gjengen kunne fortelle om en spennende og lærerik dag.
– Vi hadde ikke alt for store forventninger før vi kom, men det viste seg å være både utfordrende og gøy, sier Jakobsen.
Om de vil satse videre på idéen gjenstår derimot ennå å se.
– Vi burde vel egentlig gjøre det nå som vi vant, ler hun.