
På vei til topps for andre gang
Etter over 30 millioner nedlastninger av mobilspillet Fun Run, har NTNU-studentene bak spillet utviklet en ny oppdatering.
Etter spillets suksess har skaperne av spillet laget en ny versjon med nye oppdateringer. Fun Run versjon 2.0 ble sluppet i desember, og de unge entreprenørene ser allerede nå at antall nedlastninger har økt etter oppdateringen.
– Levetiden til et mobilspill er gjerne et halvt til ett og et halvt år, mens Fun Run fortsatt gjør det bra etter ett og et halvt år. Vi så en økning i antall brukere etter en liten nedgangsperiode og det bestemte vi oss for å utnytte. Derfor lagde vi en ny oppdatering, slik at brukerne skulle få lyst til å spille videre, forteller forretningsutvikler Aurora Klæboe Berg i Dirtybit, firmaet bak Fun Run.
I den nye versjonen er en av de største forandringene at spillet har fått vinterbaner.
– Mobilspill skiller seg fra andre typer spill fordi brukerne forventer at det stadig kommer nye oppdateringer. Hvis man ikke oppdaterer spillet ofte nok vil brukerne etter hvert miste interessen, påpeker Nicolaj Petersen som startet Dirtybit.
Dirtybit drives av åtte unge mennesker, der sju av dem har vært eller er tilknyttet NTNU. Utviklerne holder til på Dirtybits eget kontor på Teknobyen her i Trondheim. Gode fasiliteter har imidlertid ikke alltid vært en selvfølge.
– Da vi begynte holdt vi til i et grupperom på Gløshaugen, sier Petersen.
Førsteplass på tre måneder
Det var i 2011 det hele startet. Petersen og Erlend Børslid Haugsdal bestemte seg for å gå sammen og utvikle et mobilspill som ville fungere både på iOS og Android. Etter hvert fikk de med medstudenten Martin Vagstad, og de tre ble inspirert til å lage et spill som minnet om Mario Kart fra barndommens Nintendo 64. I september året etter lanserte de spillet Fun Run sammen med Marius Giske, Martin Sangolt og Peder Aune som også går på NTNU, og 11. desember samme år nådde spillet førsteplassen i Apple’s App Store i USA. I august 2013 hadde over 30 millioner brukere lastet det ned.
– Fun Run er et multiplayer-spill i sanntid, der du spiller sammen med vennene dine. Siden spillet ikke viser Facebook-vennene dine, må du gå ut aktivt og rekruttere medspillere. Det var særlig i aldersgruppen 15 til 18 år at Fun Run raskt ble populært, og i løpet av få dager var det flere High Schools i USA der alle spilte det, forteller Petersen.
Spillet er gratis å laste ned, og hensikten er å komme først i mål. Hvert spill varer i rundt ett minutt. Entreprenørene tror en del av suksessen ligger i den korte spilletiden.
– Man kan spille Fun Run når som helst og hvor som helst. Det eneste som kreves er at du spiller mot noen andre samtidig. Er ingen av vennene dine tilgjengelige, kan du spille mot ukjente, sier Petersen.
Fulltidsjobb som spillutviklere
Da interessen rundt Fun Run tok fart bestemte de tre studentene seg for å utvikle idéen sin fra hobbynivå til en seriøs bedrift. De leide kontorer i Teknobyen, samtidig som de økte antallet medarbeidere til åtte stykker.
– Alle som jobber her har noe teknisk bakgrunn, samtidig som vi har studert ulike fagfelt, og dermed utfyller hverandre på en god måte, sier Klæboe Berg.
Alle åtte jobber i Dirtybit på fulltid, og kan leve av jobben. Framtidsplanene er åpne, men de to entreprenørene forteller at de er i gang med utviklingen av et nytt spill.
– Det vil fortsatt være et racingspill, men i et nytt og større univers som gir spillerne flere utfordringer, sier hun.
Klæboe Berg forteller at Dirtybit skal flytte kontoret til Bergen, og fortsette jobbingen der. Hun regner med at det vil bli mye reising i jobben.
- Vi har brukt mye av tiden vår i Silicon Valley i USA, der Innovasjon Norge holder til. De har hjulpet oss masse på veien. I tillegg fikk vi 500 000 kroner av Norsk Filminstitutt i oktober, for å utvikle det nye spillet. Vi er avhengige av å reise rundt for å knytte kontakter, og ser virkelig verdien av å møte mennesker ansikt til ansikt. Spillbransjen er veldig stor i USA. Ellers vil tiden vise hva som skjer, sier hun.
Om man i dag søker opp #funrun på sosiale medier vil man finne flere bilder og statuser fra spillet som fans har lagt ut. Blant annet har noen laget en kake de har dekorert med motiv fra Fun Run. Petersen og Klæboe Berg innrømmer at det hele er ganske sprøtt.
– I fjor vår begynte interessen i USA å dale, men da tok det seg til gjengjeld opp i Midtøsten. Spesielt i Saudi-Arabia er vi veldig store, sier Petersen.
– Er dette drømmejobben?
– Absolutt. Vi jobber med noe vi syns er kjempegøy og har muligheten til å styre hverdagen vår selv. Dette er definitivt drømmejobben, sier Klæboe Berg og smiler.