Sharia på timeplanen

Det islamske universitetet i Medina er kommet i medias søkelys etter uttalelsene til den norske muslimen Mohyeldeen Mohammad. – Hyklersk å stemple skolen som terrorskole, mener Mohammad selv.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes norske medier er hyklerske. De ønsker bare å lage unødvendige overskrifter, på andres bekostning, sier Mohammad til Under Dusken via e-post.

Han mener oppslagene rundt skolen er feilaktige, og kjenner seg ikke igjen i det som blir skrevet.

– Dette er norske mediers bidrag til å øke fremmedfrykt i landet, og å stemple universitetet som «terrorskole», sier 24-åringen.

Han har vært student ved universitetet i Medina siden sommeren, og forteller om et godt muslimsk miljø, der store deler av dagen går med til bønn i profeten Muhammads moské.

– Vi både studerer og bor på campus, noe som fungerer veldig bra. Vi lever sammen som brødre, sier Mohammad.

Videre forteller han at universitetet er bygget på islamske verdier, og at skolen så sant som byen forholder seg til tradisjonell muslimsk moral. Mohammad forteller at han ikke kunne tenke seg å studere noe annet sted enn nettoppp her.

– Byen har en helt spesiell plass i islam, den siste profet sendt av Allah, Muhammad, fred være med ham, ligger begravd på dette hellige stedet. Derfor vil jeg være akkurat her, sier den unge muslimen.

Apolitisk

I en av verdens aller helligste byer studerer ni norske menn. De er muslimer, og er blitt tatt opp til det prestisjetunge universitetet i Medina. Her blir de undervist i arabisk språk, islamsk rettslære og sharia, som er tolkninger av Koranen og islamsk lov. Skolen har blitt beskrevet som ekstremt konservativ.

Forsker og terrorekspert Thomas Hegghammer ved Princeton University i USA har utalt seg om forbindelsen mellom universitetsmiljøet i Medina og militante grupper til blant andre Morgenbladet. Ifølge Hegghammer representerer ikke universitetet i Medina slike militante strømminger i dag. Men siden begynnelsen av 1990-tallet har universitetet vært for wahabismen, statsreligionen i Saudi-Arabia. Wahabismen vektlegger at de troende ikke skal ha politiske meninger, men fokusere på inviduelle ritualer og moral.

Forretning og fundamentalisme

Landet som er omgitt av olje og sand, er i dag en blanding av amerikansk forretning og islamsk fundamentalisme. Ved det islamske universitet i Medina er det kun menn som har tilgang, og kontakt med kvinner fra universitetet like ved er strengt forbudt. En av de norske studentene ved skolen er den mye omtalte Mohyeldeen Mohammad fra Larvik.

Etter sin advarsel mot et nytt 11. september under demonstrasjonen mot Dagbladets trykking av Muhammed-karikaturen, kom han i medias søkelys. Da Mohammad kort tid etter dro tilbake til studiene i Medina ville han ikke lenger snakke med norsk presse. Samtidig oppstod det en skepsis til shariaskolen her i Norge, og spekulasjonene begynte om at de radikale tankene var hentet fra universitetetsmiljøet i Medina.

– Ekstremt konservativt

Førsteamanuensis og islamekspert Ulrika Mårtensson ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap ved NTNU har forståelse for Mohammads frustrasjoner rundt norske medier dekning av saken.

– Dette er en vel ansett skole med høy kvalitet på sine studier, selv om vi her hjemme vil karakterisere den som ekstremt konservativ. Men slik er hele Saudi-Arabia, og det er fjernt fra vårt norske samfunn. Politisk sett er ikke universitetet i Medina radikalt, understreker svenske Mårtensson.

Hun forteller at innbyggerne i landet forholder seg lojale til kongen og det absolutte monarkiet i Saudi-Arabia. De har ikke lov til å si noe som strider med kongefamilien, og er dermed bevisste på å skille religion og politiikk.

– Det er viktig å skille mellom dette universitetet og jihad. Det er ikke en aktivistisk skole, og de er veldig opptatt av å holde religion og politikk fra hverandre. Jeg vil karakterisere det som klassisk islamsk vitenskap, sier hun.

Der kvinner ikke kan kjøre bil

I norske medier har man debattinnlegg postet på nettforumet allah3lem.com blitt kjent. Her uttrykker han støtte til terrorisme, jihadisme og Taliban. I diskusjonstråden «Hva sier Islam om å bo i et kristent land?» skriver han: «(..)Dersom dem kaller deg terrorist, ekstremist, radikalist, gal eller idiot, så vit at du insha'Allah er på rett vei. Vår oppgave som Muslimer er ikke å gjøre disse barbariske vantro udyrene fornøyde, vi har som mål å gjøre Allah (swt) fornøyd.»

På grunnlag av Mohammads uttalelser fremstilt skolen som en «terrorskole». Islameksperten mener det er feilaktig, men at det ikke er så rart at han har tatt de ekstremt konservative muslimske verdiene til seg.

– Han studerer i et land der kroppslig avstraffelser er lov, seksuell utroskap, bruk av alkohol og homofili er forbudt, der kvinner ikke kan kjøre bil og må være helt tildekkede. Det er ikke unaturlig at en ung student tidlig i studiene blir påvirket av dette, mener Mårtensson.

Selv om de vurderingene som Mohammad ytrer finnes definert i universitetet i Saudi-Arabia så er det også andre norske muslimske menn som har gått på samme skole uten å ta disse verdiene til seg, ifølge førsteamanuensisen.

– Det er klart det er et individuelt valg, man kan ikke si at han fikk disse holdningene fordi han dro til Medina. Men en del av tankene han ytrer mener han selv at han har funnet i Koranen, spørsmålet blir da om man skal velge å tolke det bokstavlig, slik noen ekstremister gjør, eller å tolke det i forhold til mer liberale verdier, påpeker islameksperten.

Tar avstand

Universitetet i Medina har uttalt til norsk presse at de tar avstand fra Mohyeldeen Mohammads holdninger, og vil utvise han om nødvendig. De er et seriøst universitet som tar fullstendig avstand fra alt som har med terrorisme å gjøre.

– Problemet til norske muslimer er at når de tar utdanningen sin på denne skolen så tolker de ikke religionen i norsk kontekst, men i et meget strengt konservativt muslimsk land. Når de da kommer hjem kan det være vanskelig å omtolke det de har lært i Medina etter liberale norske lover og regler, sier den svenske førsteamanuensisen.

Hun mener at det er på høy tid at det startes opp imam-skoler i Europa og Skandinavia, fordi den treningen i de får i Saudi-Arabia og andre muslimske land er for verdikonservativ og radikal for norske og europeiske forhold.

– Det er viktig å tolke religionen ut fra landets kontekst, og det er her jeg mener Mohammad har bommet. Universitetet i Medina er i seg selv ikke for terrorisme, men det er konservativt. Det er viktig å skille mellom disse to tingene, poengterer Mårtensson.

Powered by Labrador CMS