
Sprengt kapasitet
Rekordmange reiselystne studenter gjør det travelt for Internasjonal seksjon.
– Rådgivningen er for dårlig, mener NTNU-student.
– Jeg fikk beskjed av studieveilederen ved instituttet at jeg selv måtte lese om utvekslingstilbudet på nettet, forteller student Karen Sann Fougner.
Hun måtte avbryte et mislykket utvekslingsopphold i Frankrike og er ikke fornøyd med veiledningen hun fikk hos HF-fakultetet og Internasjonal seksjon før avreise.
På nettsidene til Internasjonal seksjon kan man finne informasjon om utveksling under tittelen «Til utlandet på 1-2-3!», et misvisende utsagn ifølge Fougner.
– Det er vanskelig å finne fram til fag og fylle ut skjemaene på egen hånd. Jeg visste jo ikke engang hvilket universitet jeg skulle søke på, sier Fougner, som etter resultatløse forsøk på å få tak i Internasjonal seksjon så seg nødt til å ringe en veileder privat for å bestille time.
Senere førte rot fra fakultetets side til at søknaden om stipend og forhåndsgodkjenning ble forsinket.
Feil fag i Frankrike
Da Fougner endelig var på plass i Frankrike viste det seg at få av fagene hun hadde meldt seg på eksisterte ved universitetet. På eksamen fikk hun beskjed om å fortelle litt om Norge.
– Universitetet var av en helt annen standard enn jeg hadde fått informasjon om gjennom veiledningen hos Internasjonal Seksjon. Rådgiverne burde følge mer opp slik at studentene er sikret å havne på universiteter med riktige fag. Jeg synes det er tragisk at jeg måtte avbryte mitt opphold på grunn av en slik «fille-feil», sier Fougner, som returnerte til Norge etter et halvt år på grunn av den dårlige kvaliteten på studiet.
Hun etterlyser bedre oppfølging av studenter som har lyst til å reise ut for å utdanne seg.
– Det burde være lett å dra på utveksling. Sånn som det er nå virker det som rådgiverne synes det er et ork å hjelpe studentene. Det burde være enklere å komme i gang og det burde opprettes en bedre evaluering av utenlandsopphold, mener Fougner
Pisk og gulrot
– Jeg kan godt forstå at studentene føler seg som kasteballer i dette systemet, sier seksjonsleder Hilde Skeie i Internasjonal seksjon ved NTNU. Hun kjenner ikke til Fougners sak, men understreker at seksjonen først og fremst kan gi praktisk informasjon når det gjelder studier i utlandet. Faglig veiledning må studentene finne i sine respektive fagmiljøer.
– Vi må nok kjøre på med litt pisk og gulrot i fagmiljøet. Det er nødvendig at instituttene og professorene som sitter på kunnskapen gir veiledning når det gjelder valg av fag og universiteter, sier Skeie.
Hun legger ikke skjul på at utvekslingstilbudet har et forbedringspotensial.
– Det er ønskelig å få til ferdige pakkeløsninger siden det er tidkrevende å skreddersy opplegg til hver enkelt student. Et annet problem er at studentene må bestemme seg for å reise før de nyeste studiekatalogene har kommet ut, og det gjør at man kan være uheldig og melde seg på et fag som ikke lenger eksisterer, sier Skeie.
Dårlig tid
Eksplosjonen i antallet studenter som ønsker å dra til utlandet gjør at seksjonen får mindre tid til å følge opp hver enkelt student.
– I år er det ca 900 studenter som har søkt om stipend til utenlandsopphold, og det er flere enn noen gang. Men tross jevn økning i studenter som reiser, er vi like mange rådgivere nå som for ti år siden, sier Skeie, som påpeker at de gjerne skulle vært flere ansatte for å holde tritt med økningen.
– NTNU har som mål at flere studenter skal reise ut, og personlig mener jeg at alle bør dra på utveksling, men det er dessverre umulig med den kapasiteten vi har i dag, sier Skeie.
Prioritert område
NTNU-ledelsen jobber med å bedre veiledningstilbudet.
Prorektor for utdanningskvalitet Berit Kjeldstad ved NTNU bekrefter at utveksling er et prioritert område for universitetet.
– Vi ser positivt på at flere studenter ønsker å reise ut, og at antallet studenter som kommer til NTNU øker. Det er ønskelig både for NTNU og norske myndigheter at det er en jevn balanse mellom studenter som reiser ut og studenter som kommer til oss, sier hun.
Kjeldstad understreker at det jobbes med å gi et bedre veiledningstilbud til den økende mengden reiselystne NTNU-studenter.
– Vi er klar over at det kan oppstå utfordringer med kapasiteten for veiledning når det skjer raske endringer, og vi prøver å tilpasse tilbudet etter behovet så godt vi kan, forsikrer hun.