EVENTYR: Owlboy er et eventyrspill i god gammeldags 2D hvor man styrer den lille ugla Otus. Han kan hoppe, gå og fly for å komme seg trygt gjennom brettene i et spill inspirert av blant andre Mario og Zelda.

Vant 30.000 kroner med uglespill

Bergensguttene Jo-Remi Madsen (23) og Simon Stafsnes Andersen (23) stakk av med den gjeve prisen «Game of the Year» under Norwegian Game Awards.

Publisert Sist oppdatert

– Vi skal bruke pengene så vi kan fortsette å lage spill, sier de to glade guttene etter at seieren er sikret. Med en sjekk på 30.000 kroner kommer de i hvertfall et godt stykke videre med sitt påbegynte spillprosjekt.

Gjev konkurranse

Alexander Nietzold er leder for prosjektgruppa i Start NTNU som for tredje år på rad arrangerer Norwegian Game Awards. Med bidrag fra hele Norge var det til slutt ni nominerte spill og spillkonsepter som kom til finalen som fredag ble holdt på NTNU. Han mener de har laget en god møteplass for studenter som ønsker å gå videre med sine ideer og møte etablerte folk i spillbransjen.

– Ved å være med i Norwegian Game Awards får man praktisk erfaring som vordende spillutvikler, noe mange potensielle arbeidsgivere i denne bransjen setter stor pris på, sier Nietzold.

Selv om det norske spillmiljøet ikke er så stort som for eksempel i Sverige, har konkurransen blitt en viktig arena for kommende norske spillutviklere.

– Vi ser at nivået på årets spill er utrolig høyt. Det har også etter vår oppfatning blitt veldig prestisjefylt å vinne i en av kategoriene i konkuransen, sier Nietzold.

Ringte kjæresten fra scenen

Vinnerne av den gjeveste premien har vært ivrige spill-utviklere siden 13-14 års alderen. Som mange andre som har opplevd den rivende utviklingen innen data- og tvspill har også de to 23-åringene hengt seg opp i gode gamle spill som Zelda og Mario når de skulle lage vinnerspillet, som de har kalt Owlboy.

Foto: Lars VingelsgÃ¥rd, Under DuskenGAME OF THE YEAR: Jo-Remi Madsen og Simen Stafsnes Andersen sammen med prosjektleder Alexander Nietzold i Norwegian Game Awards. De lykkelige vinnerne tok med seg 30.000 kroner til sitt spillprosjekt Owlboy, som de senere håper å få gitt ut på PC og Xbox.- Vi ønsket at det skulle være et “retro” spill hvor man kan bevege seg på mange forskjellige måter. Derfor har vi kommet med et arkadespill hvor karakteren kan fly i tillegg til å gå og hoppe rundt på brettene, sier Simon Stafsnes Andersen.

Han hadde på forhånd ikke trodd at de skulle gå til topps i konkurransen, men ga seg selv et løfte i forkant av utdelingen. I det han og kameraten fikk vite at de hadde vunnet og ble kalt opp på scenen, tok han opp mobiltelefonen sin fra lomma og ringte kjæresten i Texas for å fortelle den glade nyheten, til applaus fra salen.

Tidkrevende jobb

Å utvikle vinnerspillet har vært en omfattende jobb.

– Vi har jobbet hardt med spillet i et halvt års tid, da vi slapp alle andre prosjekter for å satse alt på dette spillet, sier Jo-Remi Madsen. Etter å ha fått anerkjennelse for innsatsen håper de to at spillet etter hvert kan gis ut og selges til pc og Xbox. Etter hvert håper de å kunne starte et firma med hjelp av premiepengene og leve av spillutviklingen.

Powered by Labrador CMS