Blodig alvor

NTNUs spillutviklere tok alle midler i bruk under årets Norwegian Game Awards.

Publisert Sist oppdatert

Et av Realfagsbyggets vante knutepunkt er fylt til randen med Ipads, TV-skjermer og øreklokker. Mangfoldige tusen arbeidstimer har kulminert i en utstilling av 23 forskjellige verk i det provisoriske galleriet. Det er ingen gelander for å hindre folk i å komme for nære, alle som vil kan strekke ut hånden og røre. Dagens kunst: dataspill.

Fakta

Fakta i saken:

Årets vinnere

  • Årets spill: Mosquito Mania - pris: 40 000 kr
  • Årets mobilspill: Fun Run - pris: 15 000 kr + Samsung Galaxy III
  • Beste tekniske prestasjon: Mosquito Mania - pris: 10 000 kr
  • Beste lyd: Bark - pris: 10 000 kr
  • Beste visuelle spill: Bark - pris: 10 000 kr
  • Beste konsept: Shadow of the Game - pris: 10 000 kr
  • Spillernes valg: Fun Run - pris: 5 000 kr + tur til spillkonvensjon for to

Warcraft og 8-bit

Norwegian Game Awards er en årlig konkurranse der spirende spillutviklere konkurrerer om oppmerksomhet og pengepremier. Konkurransen hadde kick-off i januar, og i kveld skal vinnerne kåres.

– Er det ikke nominert engang? Noen ganger kan man jo spørre seg de egentlig tenker på... spillopplevelsen er så utrolig mye bedre enn disse 3D-spillene der borte, lyder det fra en opprørt besøkende.

Smaken er som baken, og her finner vi alt fra forhåndsfavoritten «Bark» med WoW-lignende grafikkmotor, til 8-bit-spillet «Leviathan», der noen NITH-studenter har brukt skarve 10 dager på å kode alt fra bevegelser til musikk på egenhånd. Med en retro og kornete oppløsning du ikke har sett maken til siden året Fragglene hadde urpremiere, blåser spillet på nostalgisk vis liv i minnene fra NES-konsollens storhetstid.

– Dette er en såkalt «Game Expo», og alle spillene her er utviklet for vår konkurranse. Alle kan prøve, og de fleste som har vært med å lage spillene går rundt i lokalet her, sier prosjektleder Stephan Nordnes Eriksen.

Målet med konkurransen er å skape gode, innovative konseptideer for spill som på sikt kan kommersialiseres, og at studenter skal få øynene opp for en karriere som spillutviklere. Enkelte er allerede godt i gang.

– Spillene kan selges så snart konkurransen er over, og noen lanserer spillene sine allerede i natt, mens flere har planer om å følge etter utover høsten, sier Eriksen.

For de på farta

Foto: Jonathan Holt Thorbjørnsen, Under DuskenSTOR AKTIVITET: De utstilte spillene fikk sjeldent stå i fred, og studentene bød på alt fra avanserte rollespill til tre-på-rad.Blant de oppmøtte var studentene i dirtyBit klart best til å tenke utenfor x-boksen i sin forretningsplan, og maskoten til mobilspillet Fun Run var dagens ubestridte blikkfang. Det siste halvåret har de seks Gløshaugen-studentene lagt ned nærmere 3000 arbeidstimer i prosjektet, og i natt gis det ut gratis via Appstore og Google play.

– Fun Run er et multiplayerspill der du kan spille mot venner i sanntid, uavhengig av om du har Ipad eller en androidtelefon, og er dermed et av de første av sitt slag, sier medskaper og ind.øk-student Marius Giske.

Tross arbeidstimene er konseptet enkelt; førstemann i mål. 2D-spillet er en slags krysning av tidlig Super Mario, Mario Kart-våpen og tegneserien Happy Tree Friends, og stakk til slutt av med tittelen «beste mobilspill». I løpet av dagen kunne alle som var innom stemme frem sitt favorittspill, og Fun Run vant også prisen «Spillernes valg».

«Mosquito Mania» stakk av med 40 000 kroner og tittelen «Årets spill», der du kun ved hjelp av en fysisk rifle og et surroundanlegg skal skyte fiktive mygg i eget stuerom. Spillet vant følgelig også kategorien «Beste tekniske prestasjon».

Powered by Labrador CMS