Renessanse for radio

Økt tilgjengelighet har ført norsk radio inn i en ny gullalder. Ny måleteknologi for lyttertall kan forbedre radiotilbudet ytterligere.

Publisert Sist oppdatert

Norges største analyseinstitutt, TNS Gallup, har inngått avtale med noen av landets radiokanaler om måling av radiolytting ved hjelp av bærbare måleinstrumenter. Metoden er testet på hundre personer i år og tas ordentlig i bruk første kvartal 2006.

Foto: Øystein Ingebrigtsen, Under DuskenPRM: –Den nye elektroniske målemetoden vil komme lytterne til gode, sier Brage Stenberg Johnsen, redaktør i Studentradion.

Portable people meter (PPM) registrerer kanalene som høres på innen en radius, uansett om det er via internett, mobiltelefon, tv eller i bilen. Norge blir et av de første landene i verden som tar i bruk dette systemet i nasjonal skala.

Lyttere får økt påvirkningskraft

Norsk lokalradioforbund informerer om at internasjonale PPM-tester viser flere lyttertilfeller enn andre metoder – for eksempel grunnet zapping mellom kanalene – mer lytting på kveld, natt og i helgene, men at den samlede lyttertiden for hver kanal går ned. En teknologi som gir så detaljerte fakta, koster imidlertid mye.

– Satsningen på PPM er en konsekvens av kampen om lyttertallene. PPM fanger opp alle radiokanaler og er derfor mer presis. Lyttertallene kan gå opp fordi respondentene tidligere har glemt å rapportere det de hørte på bussen eller hos frisøren, sier stipendiat Gunn Enli ved institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo.

– PPMs nøyaktighet kan løse eksisterende problemer som at respondenten forveksler kanalene som er lyttet til og at kanalene har rom for å tolke tallene på egen måte, fortsetter hun.

Brage Stenberg Johnsen, ansvarlig redaktør i Studentradion i Trondheim, forutser at PPM i tillegg kan gi brukerne mer påvirkningskraft.

– Når kanalene får detaljert kunnskap om hva som høres på, kan de produsere akkurat det lytterne vil ha.

Stigende popularitet

TNS Gallup vil fortsette de tradisjonelle ukentlige lytterundersøkelsene for radiokanalene samtidig som de prøver ut det nye elektroniske systemet. 60 000 telefonintervju blir gjort hvert år.

I fjor brukte Norges befolkning 152 minutter på radiolytting daglig. Det var sju minutter mer enn i 2003. 70 prosent av Norges befolkning hører nå radio på hverdagene.

– Radiolyttingen har steget jevnlig siden nittitallet. Lokalradioene fikk en kjempesmell da P4 kom i 1993, men da Kanal 24 startet økte faktisk den totale lyttingen, opplyser Siri-May Sivertsen ved Norsk Lokalradioforbund.

Positiv spiral

Sivertsen tror radiostoff i aviser og på TV er den største grunnen til den fornyede radiointeressen:

– Det var mye fokus på krangelen mellom P4 og Kanal 24 da den nye konsesjonen ble innført. Folk ble bevisste radiovanene sine.

Stipendiat Gunn Enli mener også at oppmerksomhet er viktig, men framhever at kraftig forbedret tilgjengelighet er en av årsakene til lytterveksten.

– Mobiltelefoner, internett, mp3-spillere og andre plattformer har kommet til. For eksempel er podcasting på frammarsj. Radio er ikke avleggs lenger, sier hun.

– Dette fører til at kanalene legger seg mer i selen for å appellere til alle deler av befolkningen. Innholdet er bedre og mer allsidig nå enn for fem år siden, påpeker redaktør Stenberg Johnsen.

– Produsentene ser lønnsomheten i å formatere programmene og jobbe mot en klar målgruppe, føyer Sivertsen til.

Powered by Labrador CMS