
Et trådløst eventyr
Omtalt av magasinet Guitar Player som cutting edge-teknologi: Aalberg Audio er de første i verden til å lage trådløse effektpedaler til gitarister.
Du har kanskje lagt merke til at gitarister på konsert bøyer seg ned og fikler med noe på gulvet mellom sangene.
— Gitarpedalene står på gulvet foran musikeren, og på dem kan du endre mengde effekt fra låt til låt, sier oppfinner Rune Aalberg Alstad i Aalberg Audio.
En ny låt krever gjerne en annen type lyd, fra Pink Floyds psykedeliske lydbilde til andre artisters fravær av effekter. Til nå har gitaristen vært nødt til å tråkke på pedaler eller bøye seg ned for å skru på forskjellige effektbokser for å endre på dette.
— Det vi har gjort er å lage en fjernkontroll du kan feste på gitaren, i beltet, eller gitarreimen. Så kan du gjøre alt av endringer fra den i stedet for nede på gulvet, sier Alstad.
Idé fra en fuktig bytur
Fjernkontrollen er en verdensnyhet. Til tross for den store forenklingen det medfører for musikeren har ingen andre kommet opp med noe lignende før nå. Ideen kom til Alstad selv en gang i 2009.
— Jeg hadde vært på en bandøving hvor jeg hadde hatt gitarpedalene foran meg, og tenkt at det var tungvint å gå ned og skru, og stoppe å spille. Jeg hadde tidligere vært på et kurs i trådløs styring, og tenkte det ville vært genialt å løse problemet med gitarpedaler med noe derfra, sier han.
Senere begynte Alstad på master i musikkteknologi ved NTNU. Ideen om trådløse effektpedaler lå der fortsatt, og han bestemte seg for å lage masteroppgave om det.
— Etter en fuktig bytur innså jeg hvordan pedalen måtte være. Så skriblet jeg det ned på en konvolutt mens jeg satt på do, forteller han.
Effektpedalen med tilhørende fjernkontroll ble til masteroppgaven, og konvolutten med skissen ligger nå på Rockheim. Der skal den stilles ut sammen med pedalens fem prototyper.
Trondheimsbasert teknologi
Trådløsteknologien i bruk i pedalene er, etter nøye vurdering, basert på Bluetooth Low Energy (BLE).
— Det er siste skrik i Bluetooth-teknologi. Det er veldig stabilt, og bruker lite strøm. Det er viktig, for du ønsker ikke å lade opp fjernkontrollen ofte, sier Alstad.
Et annet argument for å ta i bruk Bluetooth er at Nordic Semiconductor, som er verdensledende på denne trådløsteknologien, hører til i Trondheim.
— Vi har fått mye støtte fra Nordic Semiconductor. Det er ikke helt unaturlig at verdens første trådløse gitarpedal kommer fra Trondheim, med tanke på det, sier han.
At teknologien er veldig ny kan også være grunn en til at ingen har kommet opp med ideen før.
— For bare noen få år siden ville den lille fjernkontrollen vært nødt til å være en svær klump, sier han.
Stor interesse
Det er ikke bare Rockheim som synes pedalene er interessante. Den ble i 2015 kåret blant topp fem tidsbaserte effektpedaler av verdens største gitarblad, Guitar Player Magazine. Aalberg Audio vant den nasjonale finalen i forretningsplankonkurransen Venture Cup i 2013, og har interesse fra de største i verden på feltet.
— Vi var på en messe i Frankfurt i april, og etter det fikk vi mye interesse fra distributører i Europa, Asia og Nord-Amerika, sier administrerende direktør Aleksander Torstensen i Aalberg Audio, som var med på å stifte selskapet gjennom studiene ved NTNUs Entreprenørskole.
Han forteller at høydepunktet var at verdens største distributør av musikkinstrumenter, KMC Music Corp i USA, bestilte flere hundre effektpedaler, som skal leveres i oktober.
— Det er stort for oss. Det er det som driver oss framover, og bensinen som gir oss det vi trenger til å vite at det her kan bli noe stort, sier han.
Den første testserien deres er allerede utsolgt.
— Vi lagde en testserie på femti enheter, og de er allerede utsolgt til forhåndskjøpere og folk som er gira på dette, sier Torstensen.
Kan ikke ta det med ro
Å ha et ferdig og godt fungerende produkt er likevel ikke nok, gjengen i Aalberg Audio må fortsette å være aktuelle på markedet.
— De tre første pedalene er ferdig utviklet nå, men vi kan ikke hvile på laurbærene. Vi må presse oss videre, sier Torstensen.
De vil videreutvikle pedalenes programvare, som vil kunne oppdateres fra internett. I tillegg planlegger de å komme med oppfølgningsprodukter fortløpende, for å holde seg innovative i bransjen.
— Før har vi hatt god tid. Nå er vi på markedet, og da må vi øke hastigheten, sier han. Roland vil kopiere, men ikke enda.
At andre aktører tar over markedet er en av fallgruvene. Til tross for beskyttelse av varemerke og patent, er det måter å komme seg rundt dette på. Og å finne ut hvordan pedalen funker trenger heller ikke være så alt for vanskelig.
— Det er bare å kjøpe en boks og skru den opp og se for å finne ut hvilke deler det er der, men det vil nok ta litt tid å utvikle det, sier Alstad.
At andre aktører kommer på markedet mener han at ikke nødvendigvis bare vil være negativt.
— Det er ikke noe som sier at det ikke er plass til flere. Dette er ny teknologi, og folk synes det er spennende, men de er likevel usikre på den. Hvis en av de store, etablerte merkene kommer på banen vil fjernkontroll på pedalene bli mer akseptert, sier Alstad.
Usikkerheten rundt den nye teknologien gjør også at de store aktørene ikke helt kaster seg på bølgen.
— På en messe i Frankfurt spurte jeg sjefen i Roland om de ville prøve å kopiere oss. Han sa «ja, men ikke enda», sier han.
Etterspør engasjerte studenter
For å fortsette å skape gode produkter trengs det mye teknisk kompetanse. Ett av målene er å kunne justere de tre forskjellige effektboksene fra samme fjernkontroll. I dag har de én kontroll hver.
— Vi trenger flere ingeniører for å få sånne ting på plass. Derfor er vi veldig interessert i gira og flinke datastudenter fra Gløshaugen, sier Alstad.
Og samarbeid med studenter er ikke noe de er fremmed med. I et tett samarbeid med NTNU har master- og bachelorstudenter fra fem forskjellige institutt vært med på å utvikle oppfølgingsprodukter.
— Vi har åpne armer for gira studenter som har noe å bidra med, det være innen forretningsutvikling, teknologi eller design, sier han.