SØKER DEG: Det er ikke umulig at du er den Bård Vegard Solhjell og Tora Aasland leter etter. Gå inn på www.hardudetideg.no å sjekk. Foto: Bård Vegard Solhjell / Flickr.com

- Ikke alle passer til å undervise

Kunnskapsdepartementet la forrige torsdag frem urovekkende tall for lærerutdanningen. I dag lanserte de den storstilte kampanjen "Har du det i deg?" for å rekruttere de rette emnene til lærerutdanningen.

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen som ble sluppet torsdag 12.mars viser blant annet at læreryrket kommer tredje dårligst ut når ungdom blir bedt om å rangere yrker etter status. I undersøkelsen kommer det også frem at de spurte ikke synes politikerene gjør nok for å bedre lærerutdanningen.

Dette forsøker altså Kunnskapsdepartementet å endre på med sin nye kampanje. Kampanjen er en av de største i offentlig sektor i Norge noen gang, og skal gå over tre år med en kostnadsramme på 20 millioner kroner. Den flermediale kampanjen bruker moderne virkemidler som internett og tv-reklamer for å nå ut til potensielle søkere.

Har du egenskapene som trengs?

– Å være lærer er utfordrende, derfor må søkerne både være kunnskapsrike, omsorgsfulle og glade i å formidle, understreker Kunnskapsminister Tora Aasland i en pressemelding.

Kampanjen bruker virkemidler som tv-reklame og bannerannonser på nettsteder for å nå ut til mulige søkere. På kampanjenettstedet www.hardudetideg.no kan interesserte ta en uhøytidelig test for å se om de har egenskapene som trengs for å bli lærer, og finne mer informasjon om læreryrket og -utdanningen.

Ønsker tydeligere grep

Leder Øistein Svelle i Studentenes Landsforbund (StL) mener kampanjen er spennende men mener likevel det er viktig at også kvaliteten på selve utdanningen heves.

– Dette viser at Kunnskapsdepartementet mener alvor når de sier de vil satse på rekruttering, men det viktigste er å få til en bedre utdanning for de som velger lærerutdanningen. Kvaliteten på utdanningen er det viktigste, slår Svelle fast. Han er imidlertid optimistiske i sin tro på at kampanjen vil fungere.

– De har vært heldige med timingen, man regner jo med at det blir flere studenter i nedgangstider. Så det blir nok flere søkere, i takt med at det blir flere søkere til høyere utdanning generelt.

- Lærerutdanningen må bli femårig

Han forteller også at han er fornøyd med mange av departementets grep, men at han kunne ønske seg at de var tydeligere på å gjøre lærerutdanningen femårig. Dette er et krav Stl og Norsk Studentunion (NSU) står sammen om, og har som fokusområde fremover.

De to studentorganisasjonene ønsker å gjøre det klart for regjeringen at ambisjonene er for lave når det gjelder å øke dagens fireårige hybridutdanning til en femårig mastergrad. De mener det sender et viktig signal å sette seg høye mål.

– Man må tørre å si at man vil ha en femårig utdanning på sikt. Dette er absolutt et steg i riktig retning, men vi vil gjerne ha det enda klarere, var Svelles reaksjon på regjeringens planer.

Bedre rykte gir flere gode søkere

Hittil har regjeringens svar vært et forslag om å sette ned et utvalg for å fortsette utredingen av en mulig innføring av en femårig grad i lærerutdanningen. Kampanjen som ble lansert onsdag er også et skritt i riktig retning. Målet for den storstilte kampanjen er å bedre ryktet til læreryrket samtidig som man ønsker å lokke flere kvalifiserte søkere til lærerutdanningen.

Powered by Labrador CMS