Fra virtuelt til virkelighet

Gran Turismo byr på både fart og spenning, men resulterer i dårlig tenning.

Gran Turismo er én av de mest kjente bilspillseriene i verden. Spillene tillater deg å kjøre på de mest kjente bilbanene fra sofakroken. Eller eventuelt fra et sete med ratt, en såkalt simulator. Om Gran Turismo er spill eller simulator, noe de er veldig opptatt av i denne filmen, vet jeg ikke. Jeg føler at simulator er mer en form for tv-spill enn det motsatte, men det er kanskje bare meg.

I filmen møter vi Jann, fast ansatt i en undertøysbutikk og lidenskapelig interessert i Gran Turismo. Han har så stor tro på at kjøreferdighetene hans er overførbare til virkeligheten at man blir bekymret. Bekymret er både mor og far, som mener at Jann burde gå en annen vei, men han nekter å stoppe.

Det ser lenge mørkt ut, før Orlando Bloom kommer på banen. Med sin eksentriske karakter Danny Moore foreslår han for racing-avdelingen til Honda at de skal arrangere en turnering i Gran Turismo. Hensikten er å ta opp noen få heldige til et akademi der de får opplæring i å kjøre ordentlige reserbiler. Den beste skal representere Honda i en serie med forskjellige løp over hele verden på kjente baner. Spesielt er de kjente for alle som elsker Gran Turismo.

Filmen har alt som skal til for å regnes som middels minus. En streng far som egentlig bare har gode intensjoner og en sønn som nekter å høre på ham. En avdanket sjåfør som skal forberede elevene på hva de kan vente seg, og som konstant er skeptisk til idéen. En arrogant sjåfør som tyr til skitne triks og en overfladisk kjærlighetshistorie. Kjærlighetsaspektet synes å være med fordi noen følte at det måtte det. Kanskje fordi filmen er basert på en sann historie. Sånn sett er det også synd at filmen ikke klarer å leve opp til det.

Det var likevel en god kinoopplevelse, med imponerende visuelle effekter og til tider en intensitet som krevde at setebeltet var fastspent. Til tross for at mesteparten av filmen var veldig forutsigbar, var det også en noe uventet vending midt i filmen.

Filmens klareste budskap er at hvis du har en drøm, ikke hør på skeptikere, bare kjør på! Litt tynt spør du meg. Filmen fungerer godt som en hyllest til e-sportutøvere, som sånn sett er et fint initiativ. Likevel er det nok ikke en film jeg kommer til å se igjen.