
En tydelig politisk ukerevy
Forfatterne av årets UKErevy vil spre et ordentlig budskap om hva som skjer i verden akkurat nå.
Den tradisjonsrike UKErevyen har blitt satt opp siden 1917 og er for mange høydepunktet av studentfestivalen UKA. Årets revy er skrevet av et forfatterkollegium ledet av Birte Deinboll. Hun studerer profesjonsstudium i psykologi, og har sammen med sju andre jobbet i over et år med å skrive revyen.
– Revyen i år er veldig annerledes fra de tidligere UKErevyene. Vi har tenkt veldig mye på hele verdenssamfunnet. Det er så mye som skjer, og vi kan ikke skrive en revy uten å ta tak i det, forteller hun.
Deinboll mener at UKErevyen de siste årene har vært svært fokusert på livet i Trondheim og på Studentersamfundet. For henne og resten av forfatterne var det en selvfølge at de skulle bevege seg ut av Trondheim og også få inn verdensperspektivet.
– Det hadde jo vært et tydelig standpunkt å ikke gjøre det; det hadde vært veldig feigt.
LES OGSÅ: Det jobbes på spreng i Dødens dal

Inspirert av Met-gallaen og Eurovision
Deinboll forteller at de har diskutert mye rundt hva de synes kjennetegner tiden akkurat nå og hva de må si noe om.
Årets revy vil derfor inneholde skjetser som drar inn både USA, Russland, Ukraina og Gaza. I tillegg vil de ta opp temaer som fremveksten av høyreekstreme holdninger, polarisering mellom kjønnene og kunstig intelligens.
– Samtidig har vi ikke hatt lyst til å lage en revy som skal være trist. Så vi har prøvd å se på den siden som er fin, og trekke ut det humoristiske og absurde ved det. For det er jo fortsatt mye fint å ta tak i.
– Hva tenker du på da?
– Det er vel det at empati og altruisme blir motsatsen til alt som skjer i verden. Og det finnes jo heldigvis fortsatt. Samtidig er det så mange interessante sider ved akkurat dét.
Når man bor i et rikt land som Norge og har det bra her, så kan jo altruismen og empatien man viser noen ganger nesten bli litt nedlatende. Deinboll trekker frem Met-gallaen som noe forfatterkollegiet har latt seg inspirere av.
– Det er jo egentlig et veldedighetsarrangement, og så går folk rundt med kostymer til flere hundre tusen kroner. Det synes vi er spennende å utforske.
Andre inspirasjonskilder har vært veldelighetssanger som «Do They Know It’s Christmas?» og «We Are The World», i tillegg til Eurovision.
– Det vi lot oss inspirere av med Eurovision er at det er et smilende og glamorøst show som insisterer på å ikke være politisk. Egentlig er det jo et blodpolitisk arrangement der alle landene stemmer taktisk for å opprettholde relasjonene til hverandre.

Politisk ukorrekt, men ikke uten respekt
Når man sitter i de røde stolene i Storsalen på Studentersamfundet for å se UKErevyen, er det mange i publikum som er kledd i dress og kjole. Deinboll forteller at de vil bruke dette som et virkemiddel.
– Vi har lyst til at folk skal føle at de er en del av et veldelighetsarrangement som foregår på scenen.
Det viktigste når man skal lage humor av såre temaer er at man sparker riktig vei, mener Deinboll.
– Man skal ikke sparke nedover. Du må gjøre det tydelig hvem du er på lag med og hvem du gjør narr av. Det går an å være politisk ukorrekt uten å være respektløs. Det finnes jo en grense der, men jeg har stolt på mitt indre kompass og håper at folk er enige.
– Ville blitt feigt nå
Fordi årets forfattere har vært opptatt av å gjøre ting som ikke har blitt gjort før har de også vært opptatt av å ha oversikt over de tidligere revyene.
– Mange av de tidligere revyene som har hatt fokus på fæle ting som skjer i verden har hatt et litt sånn «men vi vil bare ha det gøy»-type budskap. Det har vi tenkt at ville blitt feigt nå, sier Deinboll.
De har særlig blitt inspirert av UKErevyen som ble satt opp få år før andre verdenskrig, nemlig Næmesis fra 1933.
– Da handlet revyen om at en diktator lik Hitler kom og okkuperte NTNU, eller NTH som det het på den tiden. Når det er så mye som skjer i verden, må vi si noe om det, og det var skikkelig kult at de fikk gjort det den gangen. Så håper vi jo selvfølgelig at det ikke blir en verdenskrig, men det inspirerte oss, forteller Deinboll.

Gå gjennom alle følelsene
Deinboll håper at publikumet som sitter i salen går gjennom hele følelsesregistret sitt gjennom forestillingen. Hun vil at de skal le, gråte, bli sinte og glade. Hun vil også at følelsene skal sitte dypt, og at revyen skal formidle et ordentlig budskap.
– Jeg vil at publikum skal gå ut med en god følelse til slutt, selvfølgelig. Det tenker vi mye på i hele oppsetningen av revyen. Rekkefølgen på ting er veldig viktig, og spesielt hvilken tone vi avslutter med.
Under arbeidet med revyen har hver forfatter i forfatterkollegiet måttet skrive en sketsj i uka. Til slutt satt de igjen med over 200 sketsjer, som har blitt kuttet ned til rundt 20 stykker som vil vises på scenen i Storsalen. Premieren er 3. oktober, og revyen spilles nesten hver dag frem til 26. oktober. Foreløpig har Deinboll nervene under kontroll.
– Premieren blir spennende, men jeg har en veldig god følelse. Nå er vi jo også på et sted i prosessen der vi som skriver ikke kan komme med svære nye ting eller store endringer. De andre frivillige er i gang med å bygge kulisser, lage kostymer og øve på det vi har skrevet. Da må man bare stå for det man har kommet med.
Noen av skjetsene som ikke ble med i UKErevyen vil i stedet bli fremført på Revykafé i Daglighallen på Studentersamfundet. Revykafé vil foregå over fem kvelder, spredt gjennom festivalen.
LES OGSÅ: – Barnehagebarn og studenter er jo litt på samme sted i livet