
Bare tre av ti nordmenn ytrer meningene sine i media
Selv om over halvparten sier at politikk og samfunnsproblematikk interesserer dem.
Gjennom massemedier har man mulighet til å nå en stor gruppe mennesker på kort tid. Historien om massemediene strekker seg helt tilbake til 1800-tallet, sammen med framveksten av nasjonalstatene. Først var det avisene som dominerte, så radio og tv. I vår tid er internett det største massemediet, der deltakelse i det offentlige ordskiftet er kun et par tastetrykk unna. Selv om muligheten for å delta i det demokratiske fellesskapet aldri har vært større, står de fleste på utsiden og titter inn.
Medietilsynet gjennomførte i august en undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen, som de vil gjennomføre på regelmessig basis. Rapporten viser at i 2019 har sju av ti nordmenn aldri debattert politikk eller samfunnsproblemer via massemedia.

Unngår søkelyset

Kristine Meek er direktør for kommunikasjon, rådgivning og analyse i Medietilsynet. Hun forteller at for mange er det ikke interessen det skorter på – seks av ti sier at de er interessert i politikk og samfunn, men ikke ønsker å dele meningene sine i media.

– Andre igjen synes kanskje at det er skummelt og frykter eventuelle kommentarer. Det kan være vanskelig å ordlegge seg om komplekse tema, og debattkulturen kan avskrekke. Hun mener det kan være problematisk når det kun er en del av befolkningen som ytrer seg om viktige spørsmål for samfunnet vårt.

– Det er ikke slik at debatten gjenspeiler alles meninger, understreker hun. Meek håper undersøkelsen kan bidra til å starte en diskusjon om hva som skal til for å få flere med i debatten.

Hun skriver at det bør være et mål at flest mulig engasjerer seg.

– Det positive er jo at for mange er det ikke interessen det står på.

Hun poengterer at det alltid vil være opp til hver enkelt om man ønsker å mene noe offentlig eller ikke.Medietilsynet er opptatt av å se om det er noen grupper som uttaler seg mindre enn andre, slik at de eventuelt kan iverksette noen tiltak for å få enkelte grupper til å uttale seg.
– Må ikke vinne alle debatter
Meek gjør oppmerksom på at de fleste kommentarfelt har retningslinjer. Man kan rapportere innlegg til for eksempel Facebook om man reagerer på utsagn i kommentarfelt, eller på poster.
– Det er jo ikke slik at man må vinne alle debatter. Enkelte kommentarer kan man velge å overse, og deltar man i ulike debatter finner man kanskje folk som utfordrer og diskuterer med deg på en fin og spennende måte, sier hun.
Hun mener at det ikke nødvendigvis handler om å ha rett eller galt, men å diskutere spennende tema og få ny innsikt og andre perspektiver. På spørsmål om hva som skal til for å øke debattdeltagelsen, sier hun:
– Vi har ikke diskutert tiltak på dette, men jeg tror at mediene også bør delta i denne debatten.
Sliter du? Her er ti tips for å overleve hverdagen som student ved NTNU.
Folkets ordstyrer
Erik Waatland er redaktør og daglig leder i Medier24. Han synes tallene som viser at de aller fleste ikke deltar i samfunnsdebatten er oppsiktsvekkende. Han mener at det er mediene selv som har sviktet.
– Vi er ikke gode nok til å spille på befolkningen. Vi er ikke gode nok til å få inn nye stemmer, og vi er ikke flinke nok til å hente inn de personene som kanskje har størst avstand til mikrofonen, sier han.
Waatland tror at det i stor grad handler om at mediene intervjuer folk som ligner på seg selv.
– Norske redaksjoner består i dag av hvite middelklassepersoner som er veldig samfunnsengasjerte. Vi rekrutterer og intervjuer folk som ligner mest på oss selv. Fordi det er det enkleste.
Han synes det er problematisk når så få mennesker ytrer seg i offentligheten, og at dette tyder på at det er veldig få som ytrer seg ofte. Da ender det opp med at man stiller de samme spørsmålene til de samme folkene.
– Det er en veldig stor utfordring, sier Waatland.
– Slår et slag for anstendigheten
Waatland synes at Facebook er et godt ytringsfrihetsprosjekt med meningsbrytning. Han forteller at det før Facebook kun var mediebransjens redaktører som bestemte hvilke leserbrev som skulle få plass i avisa, og ikke.
– Problemet til Facebook, og problemet med at man ikke har en redaktør som passer på kommentarfeltene, er at det fort kan virke som om verden er styrt av sølvfoliehattbekledde klimafornektere som hater muslimer. Verden er jo ikke sånn, forteller han.
På den måten tror han at samfunnsdebatten har godt av å bli moderert, og mener at de som publiserer må slå et slag for meningsbrytning som fremmer nye og ulike meninger.
– Men vi må slå et slag for anstendigheten, sier han.
Waatland skildrer Facebook på sitt beste og på sitt verste.
– Si at du mener at det er så fryktelig mange innvandrere i Oslo. Du går på Facebook, og tør å si det. I kommentarfeltet kommer det fire, fem, seks, sju mennesker som forteller deg, gjennom fakta at «ja det er det.» Men det er fordi at «migrasjonsbølgen er sånn», «Myndighetene jobber med integrering», «alternativet er at de dør i en båt på vei over fra et land til Italia». Resultatet blir slik at vedkommende som hadde litt rasistiske eller fordomsfulle holdninger mot innvandrere kanskje kan tenke «åja, det er en grunn til at de er her. Det er derfor det er sånn!» «Vi som storsamfunn skal ta imot dem!» «De skal være trygge så lenge de er her!».
– Vedkommende går tilbake til hverdagen sin og sprer de samme holdningene til andre kompiser eller venninner som har den samme type holdning. Facebook på sitt verste er når den samme personen heller møter tusen andre mennesker som mener akkurat det samme. Hen forsterker holdningene sine, og øker irritasjonen og bestemmer seg for at alt er galt. Det skaper et vanvittig sinne som ender opp med at man mobiliserer krefter og går ut i gata og blir nazister. Det ser man eksempler på på Facebook, ifølge Waatland.
Kommentar: – Vi definerer oss selv alt for mye i sammenheng med hvilke kulturprodukter vi velger å konsumere.
Han poengterer at man har rett til å si hva man vil, så lenge man holder seg til norsk lov.
– Ytringsfrihet er ikke ytringsplikt. Hvis du ikke har noe konstruktivt å si, hvorfor skal du si det da?
Send mail
Waatland tror at ansvaret for hvem som slipper til først og fremst ligger blant premissleverandørene i medieNorge. Han mener at de i større grad må ut og hente flere stemmer.
– Vi som media skal se den lille mannen i møte med systemet. Og for at vi skal få de stemmene inn er vi nødt til å gå ut og hente dem!
Han oppfordrer studenter til å sende e-post til redaktørene.
– Skriv om noe du interesserer eller engasjerer deg for, og spør om du kan slippe til. Du må ikke være en professor med ti publiserte artikler for å få lov til å komme i avisa, sier han.
En rolig debattant er også en debattant
Psykologistudenten Sigrun Haugdal Hitland har vært aktiv i SAIH siden hun kom til Trondheim. SAIH er studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond.
– Det er SAIH du donerer et par tiere til når du betaler semesteravgiften, forteller hun med et smil om munnen.
SAIH jobber for at alle unge mennesker skal få tilgang til utdanning, og legger til rette for akademisk frihet og rettigheter.
– Man har eksempler på studenter som blir fengslet for å ytre meningene sine, forteller hun.
Hitland sitter også som vara i NTNUstyret, og anser seg selv som en rolig debattant.
– Jeg har ikke nødvendigvis vært hardest på debatten i diskusjoner der det stormer.
Hun var ikke klar over at 72 prosent av befolkningen ikke ytrer seg i den offentlige debatten.
– Det er jo ganske kaotisk på sosiale medier, og også i nyhetsbildet generelt. Da er jo spørsmålet om hvorvidt man trenger at alle ytrer seg også, reflekterer hun rundt resultatet.
Hun tenker at det først og fremst er viktigst å debattere med venner og folk rundt.
Les også: Drag som kunst og uttrykksform.
Passive tilskuere av tastaturkriger
Hitland forstår at det kan være skummelt å ytre meningene sine offentlig.
– Det kommer jo med den frykten om å bli angrepet tilbake, sier hun.
Hun forteller at hun selv merker en terskel for å publisere saker, og tenker alltid gjennom om hun kan stå for det hun er i ferd med å dele på internett. Hitland mener at de unge er de som skal forme samfunnet, og synes det er synd om man velger å trekke seg vekk fra debatten.
– Jeg tenker at det er viktig at man føler at man har en påvirkning på samfunnet, sier hun.
Selv har hun kun opplevd positive tilbakemeldinger på sine offentlige ytringer.
– Jeg tror kanskje det kan være fordi jeg har snakket om veldig spesifikke saker som ikke har vært så alt for kontroversielle, resonnerer hun.
Når det gjelder de negative kommentarene, tror Hitland at det kommer an på hva slags diskusjoner man starter og hvilke plattformer man bruker. Hun synes at Facebook er kaotisk og uoversiktlig, og at diskusjonene der starter raskere enn de som oppstår når man skriver debattinnlegg i avisa.
– Det gir en småkranglingsfølelse når man skriver i kommentarfelt. Man må liksom svare med en gang, og kan fortere bli misforstått, sier hun.
Selv om hun mener det er viktig at man i det hele tatt tør å si noe høyt på sosiale medier, er Hitland størst fan av å møtes mano a mano.
Mens noen diskuterer politikk, bruker andre tiden sin på å nå toppen innenfor sin idrett.
På chat med fire studenter
Meek forteller at Medietilsynet håper undersøkelsen kan bidra til å få opp en diskusjon om hva som skal til for å få flere med i debatten.
Studentene Jonas, Edgar, Maia og Jenny er blant prosenten som ikke deler meninger via media. De er ikke overrasket over tallene fra Medietilsynet.
Jonas Bartnes Andressen er 20 år, og har begynt første året på arkitektur denne høsten. Han synes at det virker naturlig at så få ikke deler meningene sine.
– En grunn kan være at de er redde for å få stygge kommentarer, sier han.
Han tror og at folk flest ikke føler behov for å dele meningene sine.
– De har kanskje ikke noen saker som er viktige nok for dem til at de gidder å engasjere seg i debatten.
Selv kjenner han ikke på behovet for å dele meningene sine.
– Jeg er kanskje ikke engasjert nok. Uansett føler jeg at dersom jeg hadde delt mine meninger i media, så hadde det ikke hatt noen særlig effekt eller påvirkning.
Edgar Aksel Tandberg er 21 år, og studerer til en bachelor i bevegelsesvitenskap på Øya.
– Det finnes mange tastaturkrigere der ute, sier han.
Han skulle ønske at flere engasjerte seg, men også at det fantes en mer organisert plattform med like lav terskel som på Facebook.
Tandberg var tidligere aktiv i studentpolitikken. Han satt i studentrådet på MH-fakultetet, og forteller at studentsaker engasjerer han mest.
– Hvis jeg skulle kommet med noe seriøst burde det jo vært et leserinnlegg eller en kronikk, men jeg føler ikke jeg har satt meg bra nok inn i politikk eller har nok kunnskap om ting, sier han.
Han synes det er mange flinke debattanter der ute som deler samme meninger som seg selv.
– Så mine meninger har en stemme, sånn sett, avslutter han.
Maia Sløveren Andressen er 21 år og studerer industriell design på Gløshaugen.
Hun leser offentlige debatter noen ganger, da oftest via nyhetskanaler i Facebook-feeden. – Mange, spesielt i vår generasjon, har ikke som kultur å dele personlige innlegg eller egne meninger offentlig på den måten, sier hun.
Hun mener at Facebook har blitt til et medium hvor de eldre bruker innleggsfunksjonen, mens de unge holder seg i skyggen og chatter privat. Likevel ser hun at flere og flere unge bruker story-funksjonen på Instagram til å dele politiske saker.
– Og det er jo bra!
Jenny Lunde deler samme oppfatning som de tre andre studentene. Hun er 19 år og studerer fysikk og matematikk. Selv leser hun ikke aktivt offentlige debatter, men hun leser det som interesserer henne via Facebook.
– Hvis man ikke legger ut ting i media til vanlig, så føler jeg ikke at det er naturlig å legge ut innlegg selv om man har en mening om en sak, sier hun.
For Lunde er det miljøsaken som engasjerer henne mest. Hun synes det er viktig å ta vare på naturen, og tror at det engasjerer henne fordi hun mener at politikerne ikke tar det seriøst nok.
– Der er ikke det at jeg ikke ønsker å dele meningene mine. Jeg synes bare ikke det er naturlig å legge de ut som saker på sosiale medier når jeg aldri legger ut noe ellers, avslutter hun.