GAVE: Kommunikasjonsdirektøren fikk et banner i gave fra Refsdal.

Er hovedsponsor av UKA: – Vi har ikke noe behov for å grønnvaske

Equinors rolle som hovedsponsor av UKA har vært et sensitivt tema i flere år.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kan ta ett minutts stillhet for oljen.

Slik innledet kommunikasjonsdirektør Jannik Lindbæk i Equinor onsdagsdebatten «grønnvasking eller markedsføring?». Han fortsatte fra spøk til alvor med å være optimistisk til Equinors rolle i energiomstillingen: 

– Jeg tror energiindustrien kan omstille systemet slik at vi når målene våre for 2050. Norge kan gjøre endringer, og her spiller Equinor en viktig rolle. 

Resten av panelet bestod av sentralstyremedlem Markus Refsdal i Natur og Ungdom , MDG-politiker Norunn Krokeide, og Høyre-politiker Elias Eide. Alle tre er nåværende studenter ved NTNU. 

MARKEDSFØRING ELLER GRØNNVASKING: Panelet bestod av (f.v.) Norunn Krokeide, Markus Refsdal, Jannik Lindbæk og Elias Eide.

– Fortsetter å nøre opp under klimakrisen

Både Refsdal og Krokeide har vært klare på hva de mener om at Equinor er UKAs hovedsponsor. 

Refsdal demonstrerte utenfor Samfundet etter avdukingen av det nye UKEnavnet. Da sa han til Under Dusken det var synd UKA lot seg bruke av én av verdens største forurensere. 

Under debatten var han også klar:

– Equinor fortsetter å nøre opp under klimakrisen. 

Krokeide, sammen med Max Lødøen, fremmet forslaget tidligere i år om at UKA ikke skal sponses av selskaper som driver med utvinning av fossil energi . Dette fordi Equinor har vært hovedsponsor av UKA siden 2007. Forslaget gikk ikke igjennom med en margin på én stemme.

– Oljeindustrien og den grønne industrien konkurrerer om de samme fagfolkene. Da går det saktere med det grønne skiftet, og Equinor bidrar med å bremse det. Det må vi studenter ta stilling til, sa hun i debatten. 

Eide var enig med resten av panelet i at det må satses mer på fornybar energi. Han var derimot ikke enig i at en avvikling av oljeindustrien er veien å gå.

– Sett i lys av sikkerhetssituasjonen vil det også være en krise dersom vi blir avhengige av oljen til autoritære regimer i andre deler av verden, sa han. 

– Olje og gass selger seg selv

Equinor har tidligere sagt til Under Dusken at deres formål med å sponse UKA er å etablere en relasjon til studentene som utdannes ved NTNU.

– Vi tror på å legge til rette for kommunikasjon rundt det vi holder på med. Her kan UKA brukes som en arena for diskusjon. Mange som har vært med på å skape Equinor har vært studenter fra NTNU og NTH, sa Lindbæk i debatten.

Refsdal svarte med at han ikke har noe problem med at pengene fra Equinor går til noe bra. Han var derimot kritisk til hva UKA-sponsen legitimerer: 

– Equinor gjør en uopprettelig skade slik de driver i dag. De fremstiller seg selv som et bredt energiselskap. Det er de ikke. 

FULLT PÅ EDGAR: Det var mange som ville høre debatten.

Lindbæk svarte tilbake at det er vanlig å angripe Equinor som selskap, men at vi heller må se på hvordan samfunnet bruker energi i dag. Han mente heller ikke selskapet har noe behov for å grønnvaske. 

– Olje og gass selger seg selv. Vi må føre markedet dit vi ønsker det skal være.

Eide supplerte med at det er bred støtte på Stortinget for Equinors virksomhet.

– De bidrar masse til felleskassa. Skulle de sluttet med virksomheten hadde det gått utover det grønne skiftet, sa han. 

POTENSIELLE ARBEIDSTAKERE: Eqiunor er én av Norges mest populære arbeidsplasser. Det var de ikke på onsdagsdebatten.

LES OGSÅ:  En tryggere rushverdag

Mindre bedrifter har lite å stille med 

På UKA sine nettsider skriver Equinor at «å bli et ledende selskap i energiomstillingen handler ikke bare om kunnskap; det handler om å slippe kreativiteten løs og tørre å være en sterk drivkraft for å skape endring.». 

Krokeide mente derimot at Equinor ikke driver energiomstilling i praksis. 

– Equinor investerer tungt i fossil energi. Oljeindustrien liker å snakke om at vi kan gjøre to ting samtidig, men når oljen vokser, vil det konkurrere med den grønne næringen.

Hun var også kritisk til Equinor sin store tilstedeværelse i studentfrivilligheten og hvordan det fører til at studenter trekkes vekk fra mindre, grønne bedrifter. 

– Med 200 milliarder i inntekter og en gigantisk PR-avdeling, har mindre bedrifter svært lite å stille opp med. 

Lindbæk skjøt inn et spørsmål til Krokeide om det var negativt at Equinor bruker ressurser på å opplyse studenter.

– Ja. Fordi dere er uærlige, svarte hun. 

– UKA må selv ta stilling 

VINDMØLLER OG OLJE: Selv om vindmøller får stor plass i Equinors markedsføring, er selskapet fortsatt 99 prosent fossilt.

Til Under Dusken forteller Lindbæk at Equinor prøver å være åpne om at deres satsing på fornybar energi finansieres av en olje- og gassvirksomhet. 

– Vi må ikke fremstille oss som noe annet enn det vi er.

Han sier også selskapet har fått med seg debatten om hvilken rolle de skal ha i UKA. 

– Det speiler samfunnet eller. Det er helt naturlig at det er et engasjement rundt det på et studiested som Trondheim. Samarbeidet med UKA er viktig for oss, men det er noe de selv må ta stilling til.

LES OGSÅ:  Trondheims dårligste fotballag

Powered by Labrador CMS