FULLT: Storsalen er stappet, og «stoke»-faktoren er høy.

Hvite linjer og pudderbonanza

Fri flyt film tour inntok Samfundet og viste frem hva ski- og snowboardverdenens lovende har holdt på med i vinterfjellene.

Publisert

I en fullsatt storsal av frikjøringsentusiaster som lengter tilbake til snøkledde bakker, var det duket for årets installasjon av Fri flyt film tour. 

For 27. gang arrangeres filmfestivalen for å varme opp til neste vinter med høydepunkter fra årets ski- og brettkjøring, fanget på kamera av både nykommere og veteraner. 

VILLE HØYDER: Dramatiske scener fra vakre fjellmassiv pryder lerretet

Konferansier Bendik Øye loser publikum gjennom kveldens fem kortfilmer. Han gir engasjementet i salen vann på møllen med stort sett treffsikkert crowdwork, og omtrent like treffsikker kasting av sponset merch.

Caught The Bug - Emil Leenderts

Første film på menyen følger ikke den dokumentariske oppskriften man forventer av sjangertypen, men henter inspirasjon fra spillefilmene. 

Hovedpersonen er avhengig av pudder, elsker hvite linjer og lider av kroniske Fomo-abstinenser. En adrenalinjager som oppsøker hjelp i gruppeterapi.

Leenderts spiller godt og humoren treffer. 

Med sunnmørsalpene og de massive toppene i Lyngen som bakgrunn, skjer imponerende snowboardkjøring i nesten vertikale linjer ned fjellsiden, som om tyngdekraft er et konstruert konsept. 

PUDDER PÅ HJERNEN: Snowboarder Emil Leenderts forteller om lidenskap og besettelse i sin film. Her på scenen med konferansier Bendik Øye.

Blant godsakene som har sneket seg med i filmen er det også noen fete surfeklipp for de av tilskuerne som liker seg best i vann. 

Med et satirisk blikk på hvor oppslukt man kan bli av lidenskapen sin og et underholdende manus er «Caught the bug» en suksess, og et vellykket åpningsnummer. 




LES OGSÅ:
 Verdens lengste fotballkamp sparkes i gang!

The Forest Child - Lovisa Rosengren og Moa Jonsson

Fra søta bror kommer Rosengren og Jonsson med «The Forest Child». Den handler om å vokse opp i et miljø, men finne ut at det er et annet som passer deg bedre, nemlig fjellene. Gjenkjennelig tematikk og en lettfordøyelig skidokumentar.

Det er kjempekult å se to damer briljere i de røffe Lyngsalpene. Linjevalgene som gjøres er både vågale og bergtakende. Det er likevel ikke særlig mer å hente fra dette prosjektet. 

Intervjuene med både Rosengren og Jonsson forsøker å spille på patos, med såpete strofer om hvor betydningsfull naturen er. Det fremstår klisjéaktig og repetitivt, og fenger ikke helt. 

– Kom igjen, vi må klappe selv om de er svenske, anmoder konferansier Øye.

Joda, for skikjøringen kan man ofre en liten applaus.

Yukimi - Olve Austefjord

Denne visuelle delikatessen av en snowboardfilm er et av kveldens største glansnummer. Konferansier Øye introduserer Yukimi som en fremtidig kultfilm, en spådom som forhåpentligvis går i oppfyllelse, for dette er virkelig gode greier.

Filmen følger Japanturen til en bergensk guttegjeng med hobby-snowboardere. Det er ikke bare de upåklagelige føreforholdene og den unektelig sjarmerende guttastemningen som får filmen til å skinne, men først og fremst kinematografien til Austefjord.

Kunstneriske svart-hvitt øyeblikk fra fjellet og i landsbyen, kombinert med 90-tallseffekter, scener fra gamle japanske filmer og rå brettkjøring gjør seg utrolig bra på lerretet. For ikke å nevne musikken. Shazamen ble dratt opp flere ganger under visningen.

Snømengdene er elleville, eller som filmens bergenske stjerner beskriver det: 

– Det er helt domp érignon her.

Svart-hvitt klippene får det til å se ut som guttene drukner i sjøsprøyt heller enn pudder. 

Yukimi er så gøy å få på netthinna at undertegnede amatør får en voldsom trang til å sette seg rett på neste rutefly til Japan og kaste seg på brettet.

LES OGSÅ: En våt drøm for de som savner 2014

Polar - Robert Aaring og The Pinnacle Of Skiing - Nikolai Schirmer

Ringrevene Aaring og Schirmer har laget hver sin skifilm som vises i programmets andre akt, men først etter en overraskende underholdende sesjon med hallingkast. På rekke og rad venter mullet-behårete gutter i store jeans på å få sparket capsen av en vaskemopp.

SPARKER FRA: Deltakerne gir alt i hallingkast-konkurransen.

– Det er ikke ofte man sier at en skifilm er søt, men det er denne, sier Øye om «Polar» 

Det er vanskelig å være uenig. Som småbarnsfar med for få timer i døgnet finner Aaring tid til å streife i Vassfjellet først når mørket har senket seg.

Vi får servert både stilige droneklipp av nattkjøring og Aaring med barna på skogstur. Refleksjoner om å drive med den risikofylte sporten man elsker samtidig som man er familiefar gjør «Polar» en film som treffer i hjerterota.

Nikolai Schirmer er den tredje denne kvelden som har lagt sin elsk på Lyngen, og filmet prosjektet «The Pinnacle Of Skiing» der. Her får man se Schirmer forsøk på å takle «The Pinnacle», også kjent som en umenneskelig bratt pinnakkel på fjellet Urdkjerringa.

Det er lett å la seg rive med i ferden oppover fjellmassivet, og når Schirmer renner ned på andre forsøk med «Electric Love» i bakgrunnen er stemningen nærmest euforisk.

LOKAL HELT: Robert Aaring jobber til vanlig i Vassfjellet, men skal nå vise frem sin film Polar.

«The Pinnacle Of Skiing» er lettbeint og gjør akkurat det man forventer at en skifilm skal gjøre, imponere og fore publikums sult etter snø. 

Som en fullverdig avslutning på kveldens begivenheter, er det ingen tvil om at skifeberen i storsalen har skutt i været.

LES OGSÅ: Selma har tatt UKA fra regneark til realisering

Powered by Labrador CMS