Debatt

Rettssikkerhet har forlatt chatten

NTNU er stort. Med omtrent 44 000 studenter og over 8000 ansatte utgjør vi nesten én prosent av Norges befolkning. Det sier seg selv at ett studentombud ikke er tilstrekkelig.

Publisert

Med så mange studenter, som har en faglig bredde som strekker seg fra øst til vest, er det ikke rart at studenter kan havne i belastende situasjoner.

Det kan dreie seg om saker som fusk, skikkethet, diskriminering, tilrettelegging eller noe helt annet. Listen er lang. 

Da er det viktig å ha et studentombud som kan gi tilstrekkelig bistand til oss studenter i vanskelige saker. I universitets- og høyskoleloven § 10-8 står det: «Universiteter og høyskoler skal sørge for at alle studentene har tilgang til et studentombud.»

Studentombudet er en viktig ressurs som bidrar til å sikre studentenes rettssikkerhet i møte med universitetet. Et studentombud har juridisk kompetanse, kjenner godt til prosedyrene ved universitetet, og kan gi veiledning til studenter som står i ukjente situasjoner.

For de 44 000 studentene ved NTNU er det kun én person som er ansatt som studentombud. Har man da egentlig reell tilgang til et studentombud ved NTNU? Etter min mening har man ikke det.

Studentombudets årsrapport for 2024 viste en økning av henvendelser på hele 47 prosent sammenlignet med 2018. Totalt ble det registert over 300 henvendelser.

Dette betyr at studentombudet får 1,5 henvendelser per arbeidsdag. Til sammenligning har Universitetet i Bergen to årsverk på omtrent 20 000 studenter. Og ved Universitetet i Oslo er det tre årsverk som, gjennom et samarbeid med 12 mindre institusjoner i Oslo-området, dekker en studentmasse på omtrent 45 000 studenter. De har i gjennomsnitt 144 henvendelser per studentombud per år.

Siste tilskudd er Universitetet i Tromsø som har fått på plass et toårig prøveprosjekt med to studentombud for sine 17 000 studenter. Dekningsgraden hos NTNU er med andre ord dårligst i klassen. Det er ikke greit hvis NTNU skal være det foretrukne universitetet, og hvis Trondheim skal fortsette å være landets beste studieby.

Heldigvis finnes det en veldig enkel løsning på alt dette, nemlig å ansette flere ved studentombudskontoret ved  NTNU. Med et ekstra studentombud vil dekningsgraden øke betraktelig, og man vil oppnå bedre og mer reell tilgang til studentombud ved universitetet.

Da får vi et studentombud som i større grad kan profilere seg selv, slik at flere studenter får kjennskap til tilbudet og rettighetene de har. Studentombudet blir dessuten også mindre sårbart for sykdom og ferieavvikling, noe studentombudet selv peker på som en stor utfordring i dag.

Her må NTNU ta ansvar og sikre at vi får den lovpålagte rettssikkerheten vi har krav på!

Skriv til oss:

Ønsker du å ytre deg i Under Dusken?

Send ditt innlegg til debatt@studentmediene.no

Retningslinjer for debattinnlegg finner du her.

Powered by Labrador CMS