
Studenter opplever ensomhet:
BI får støtte til å finne løsninger
Handelshøyskolen BI har fått støtte til et forskningsprosjekt som har som mål å forebygge ensomhet hos studenter.
BI har fått 500 000 kroner til innovasjonsprosjektet, som etter hvert skal komme alle studenter til gode. Sit er positiv til at utdanningsinstitusjonene tar ansvar for studentenes trivsel.
BI mot ensomhet

Direktør for Student Experience ved BI, David Sagen, forteller at prosjektet enda er i startfasen.
– Det er et prosjekt som kjøres i Oslo, men tanken er at det vi lærer om å forebygge ensomhet skal nå alle studentene våre, forteller Sagen.
Prosjektet blir finansiert med støtte fra Design og arkitektur Norge (Doga). Sagen sier at økt studenttrivsel er en strategisk målsetting for BI, og at tilskuddet fra Doga gjør at de kan tilnærme seg problematikken på nye og innovative måter.
– Både studenter og ansatte skal inkluderes i prosjektet. Målet er deretter å teste ut nye tiltak for å forebygge og motvirke ensomhet hos studenter, sier Sagen.
Det er ikke satt hva prosjektet kommer til å resultere i, fordi det er et utforskende arbeid som skal utvikles underveis. Ifølge Sagen skal prosjektet ta utgangspunkt i designdrevet innovasjon som fokuserer på studentenes behov.
– Det blir et utforsknings- og testingsprosjekt hvor vi vil prøve ut forskjellige løsninger, avslutter Sagen.
Sagen forteller at det planlegges en kick-off denne uken, hvor det blant annet skal lages en plan for arbeidet fremover.
LES OGSÅ: Nasjonalt forskningsprosjekt skal bedre studenters psykiske helse
Positivt at utdanningsinstitusjonene tar ansvar
Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (Shot) i 2022 viste at 29 prosent av studenter ofte føler på ensomhet og utenforskap i hverdagen. Studenter med godt oppmøte på campus var derimot mindre ensomme enn de som ikke møtte opp.

Avdelingsleder for Sit Trondheim, Marianne Ingeborg Karlsen, er optimistisk til prosjektet. Hun mener også at det å få faglærere involvert i et slikt prosjekt kan minske utenforskap og gjøre at studenter blir mer selvsikre i undervisningen.
– Hvis man sitter alene kan terskelen for å si at man ikke har skjønt noe være høy, men står man sammen i det er det lettere, sier Karlsen.
Karlsen forteller videre at Sit bidrar så godt de kan med å støtte studenter, og at dette er et stort fokusområde. Hun er glad for at BI tar eget initiativ, siden Sit ikke har den samme rollen i læringsmiljøet som universitetene.
– Det er studiestedet som har den daglige kontakten med studenter og har ansvar for læringsmiljøet. Sit opplever at utdanningsinstitusjonen alltid har vært opptatt av å skape gode læringsmiljøer for studentene. Særlig i de siste årene, avslutter hun.