Vellykka fittepreik

Intelligent, sår og morsom sceneforestilling om å være kvinne.

Bare en våt munn: Sceneforestilling på Avant Garden.

De Trondheimsbaserte kunstnere Madeleine Nilsen og Katja Brita Lindeberg har laget en sceneforestilling om kvinnelig identitet og seksualitet. Temaene er ifølge plakaten kjønn, iscenesettelse av kjønn og hva det vil si å være kvinne og jente i dag. Kunstnerne ønsker «å sprenge klisjeen» og lage et rom der det kvinnelige også kan være allment og menneskelig: Kan kvinners seksualitet normaliseres og nyanseres?

Iført rosa tyll og glitter på en scene innhyllet i silke og gull, tar Nilsen og Lindeberg imot publikum. På midten av scenen står et slags bur. Jomfrubur? Strippebur? Med karisma, tilstedeværelse og flere kostymeskift fører duoen oss gjennom flere ulike scener omhandlende den moderne kvinnens blikk på seg selv.

Forestillingen begynner underholdende og på kornet, med en alvorlig undertone. Tematikk som berøres er utseende som verdimarkør, prestasjoner, seksualitet – og så dette med mannens blikk. For hvem er kvinnen uten mannen? Fritt etter Simone de Beauvoir illustreres problemstillingen med smurfefigurer. En sang om å være 13 år og prøve å forstå hva kjærlighet er, er også et av kveldens høydepunkt.

En styrke med forestillingen er denne lettheten og humoren, som aldri blir teit eller plump, men holder seg relevant og underholdene. Likevel kunne noen av temaene tålt litt ekstra fokus og gjennomgang - det blir noen løse tråder her og der.

Basert på intervjuer med 20 jenter og kvinner har de to kunstnerne laget en forestilling som er både var og bittersøt, og samtidig skikkelig morsom. De fleste kvinner (og menn) vil nok kjenne seg igjen i skildringene som Nilsen og Lindeberg gjenforteller. Når spotlighten rettes mot publikum i siste del av forestillingen, satt i hvert fall en publikummer med følelsen av at den hadde vært på henne hele tiden.

Nilsen og Lindeberg finner kanskje ikke opp kruttet, men tilfører kjønnsdebatten anno 2018 noe viktig; noe personlig og sterkt, uten å være i en offerrolle. Forestillingen er søt, rar, fin og ikke minst modig. Med humor og varme er dette rett og slett umulig å ikke bli sjarmert av. Bare en våt munn er et svært vellykket sceneshow som forhåpentligvis vil settes opp flere ganger etter dette.

For ordens skyld: Den høye, mørke mannen som satt ved siden av meg anbefaler også dette på det varmeste.

Bare en våt munn går 3., 4., 5. og 6.oktober klokken 19.00 på Avant Garden.