KOMMENTAR:
Det er på tide å dra fram band-t-skjorta
Musikkens evne til å bygge identitet og gruppetilhørighet strekker seg mye lengre enn låta du hører på idet du setter på siste skiva av ditt favorittband eller artist. Det begynte kanskje allerede i barndommen etter å ha vært på din første konsert, da du kjøpte deg ei t-skjorte med logoen til de du akkurat så opptre på scenen. I det øyeblikket du tar på deg band-t-skjorta er du ikke lenger bare en anonym lytter, men plutselig en del av et fellesskap av fans. Jeg snakker her selvfølgelig om musikk-merchen.
Det er ikke til å komme bort fra at musikk og klær går hånd i hånd når det kommer til å uttrykke sin identitet. Om det så er Rammstein-t-skjorta du kjøpte etter storkonserten i Granåsen i fjor, eller perlehalsbåndet i ekte prinsesse Diana-stil fra Karpe. Merchen du bruker forteller andre rundt deg noe om hvem du er som person, i noen tilfeller også hvilke holdninger og politiske standpunkt du har. Har du kjøpt merchen på en festival eller konsert, representerer den også et godt konsertminne du kan skryte av foran andre.
I en periode hvor vi nå ikke lenger kan samles mer enn 200 mennesker for å oppleve konserter, blir mulighetene for hvordan vi som lyttere kan støtte opp om musikerne vi elsker færre. Det har fått flere norske artister til å tenke utover det rent musikalske i arbeidet med å nå ut til fansen.
Tidligere i vår kunne vi lese om hvordan Posten i samarbeid med den norske kunstneren MA$ARATI lagde en eksklusiv kolleksjon av t-skjorter for artister som Highasakite, Isah, Gabrielle med flere. Opprinnelig var planen å selge dem på sommerens festivaler rundt omkring i landet. Avlysningene førte til en alternativ distribusjon av merch, og det var her Posten kom inn i bildet.
Det grafiske har med tiden fått større rom for utfoldelse, både når det kommer til klær og tilbehør, men også gjennom platecoverkunst. Eksklusive vinylplater med et spesielt design er eksempler på dette. En forening av to kunstformer, musikk og grafikk, skaper et musikalsk uttrykk som når ut på andre kanaler enn de du kan lytte til.
Jeg vil derfor nå slå et slag for musikkmerchen. For utenom identitetsfølelsen det gir, representerer musikk-merch mer enn bare musikksmak. Den kan også være et uttrykk for politisk standpunkt, holdninger og gruppetilhørighet. Den gir muligheten til å både gi et finansielt bidrag og lar deg vise din støtte til din yndlingsartist og/eller band utad, i en tid hvor smittevernsrestriksjoner hindrer oss i å se dem live.