Hyggelig melankoli fra Stein Torleif Bjella

Med sine hverdagsmelankolske viser åpnet Stein Torleif Bjella Elvescenen på årets Pstereofestival med en hyggelig og velspilt konsert.

Publisert Sist oppdatert

Stein Torleif Bjella har i lengre tid vært en kjent figur i vise-Norge, men slo for alvor gjennom i 2013 med albumet Heim for å døy.

På tross av sørgmodige tekster om bygdeliv og kjærlighet og sørstatsinspirerte melodier, klarer han og bandet å skape en hyggelig og positiv stemning. Mye takket være godt samspill og en morsom og trygg Bjella, som for anledningen stilte i blå smoking med rødt magebelte.

Bandet er solide og ser ut til å storkose seg på scenen. Konserten åpnes med «Heidersmenn» fra albumet med samme navn, der spesielt sologitarist og multiinstrumentalist Geir Sundstøl imponerer stort på slidegitar.

Midt i konserten kommer Svartlamoen Hardkor på scenen, og gir ifølge Bjella låtene ny betydning. Koret har hver sin øl i handen, og tilfører ikke bare trøkk og tyngde, men også mye sjel. De løfter konserten enda ett hakk.

Det musikalske er det lite å utsette på. Musikken underbygger og harmoner med Bjellas poetiske tekster. Men hvor godt Bjella passer som oppladning og vors til resten av denne festfylte Pstereokvelden, kan diskuteres. Kanskje ville Bjella passet bedre til å ta folk tilbake til hverdagslivet, og massert slitne festivalgjengeres ører og hjerter etter to dager med konserter?

Hitten «Undergang» byr på følsesladd trøkk, og er konsertens høydepunkt. Det er det nærmeste vi i løpet av de 45 minuttene kommer allsangstemning.

«Øvre-Ål Resort» avslutter en strålende opptreden, med nok en flott munnspillsolo av Sundstøl.

Bjella egner seg i høstmørket og ensomme stunder, men beviste i dag at han passer minst like godt på festival i sensommersolen.

Powered by Labrador CMS