
Ingen fare for festkrasj
MENINGER: Kritikk av utsolgte konserter faller på sin egen urimelighet.
Tekst: Jørgen Gravseth Espnes, Jonas Ravn,
I kronikken publisert på Dusken.no den 24. september skriver kulturjournalist Amund Rolfsen at UKA «mister taket på kulturen», og at «manglene i programmet er åpenbare». Rolfsen stiller så spørsmålet om UKAs samarbeidspartneravtaler går ut over kulturtilbudet, og mener problemene oppstår ved UKAs største arrangementer – slik som Calvin Harris, Macklemore & Ryan Lewis og Life in Color. Kronikken er forøvrig besynderlig lik tidligere kulturredaktør Hilde Ørbos innlegg i 2011, hvor hun kritiserer nettopp de store teltkonsertene som trekker tusenvis av mennesker til Dødens Dal.
Rolfsen skriver at «Calvin Harris og Macklemore & Ryan Lewis selger ut Dødens Dal, men er de nødvendige?», et spørsmål som ikke henger på greip. Rundt 12 000 studenter mente disse arrangementene var nødvendige nok til å kjøpe billett. UKA har over 200 arrangementer, og Rolfsen nevner selv en håndfull artister han er interessert i. Dette i seg selv må jo tyde på en viss bredde.
Vi mener vi har god dekning for å hevde at UKA opprettholder både bredde og variasjon når vi kan tilby verdens største dj, UKAs artist i Klubben, revy og teater – bare for å nevne noe. Å anklage oss for ikke å ta sjanser blir veldig unyansert, med arrangementer som symfonisk dubstep med AutoLaser og en viss fest hvor vi akter å dynke alle fremmøtte med maling.
Rolfsen påpeker at de største konsertene er inntektsmaskiner for UKA. Dette er feil. Motivasjonen bak slike arrangementer er å kunne tilby noen av verdens mest aktuelle artister til en pris som passer inn i studentbudsjettet. For å sammenligne: Ser du Macklemore & Ryan Lewis i Oslo Spektrum 2. oktober betaler du 420 kroner, mens vår konsert koster 300 (for medlemmer).
Kronikken konkluderer med at UKA nå «ligner en rekrutteringsplatform og lekegrind for ingeniørstudenter». Slik UKA ser det er Dagens Bedrift-arrangementene med på å befeste festivalen som en ekte studentfestival. Lite virker mer naturlig for oss, studentene, enn å tilby et faglig og jobbrelatert møte med fremtidige arbeidsgivere. På tre uker er det ti Dagens Bedrift-arrangementer, som vi ikke kan se overskygger det øvrige kulturprogrammet. At det er overvekt av realfagsinteresserte bedrifter må ses i sammenheng med dagens arbeidsmarked.
At kronikker som kritiserer UKAs kulturprogram begynner å bli sesongvare, er det i prinsippet ikke noe i veien med. Det er bra at det stilles kritiske spørsmål, og en selvfølge at UKA må forsvare virksomheten sin. Det oppleves allikevel litt urettmessig når artikkelforfatter åpenbart ikke har satt seg fullstendig inn i programmet eller UKAs økonomiske praksis. Vi håper denne teksten gir mer innsikt i UKA og besvarer de spørsmålene som har blitt stilt.