ENGASJERTE I DEBATTEN: Jon-Arild Johansen ved Trondheim Kunstmuseum(f.v), kunstner Jason Havneraas, Jonathan Watkins ved Ikon Gallery, Per Ananiassen ved Avant Garden og Per Kristian Nygård i ArtScene Trondheim har ideer for kunsthall i Trondheim.

– Brenn rapporten

Planen for kunsthall i Trondheim møter kritikk for ikke å ta hensyn til kunstnerne. - Kommunens etterarbeid med rapporten bør legges død, mener Per Kristian Nygård i ArtScene Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

– Kultimathule har ingen tillit eller forankring i fagmiljøet, mener Per Kristian Nygård.

Han er en del av redaksjonen i ArtScene Trondheim, som er en nettportal med billedreportasjer, intervjuer og omtaler fra kunstscenen i Trondheim. Nettsiden ble startet av en gruppe utålmodige kunstnere fra Trondheim som ønsket fokus på samtidskunst i byen.

– ArtScene har fått ting til å boble i Trondheim, forklarer Jason Havneraas.

Havneraas er en trondheimsbasert kunstner som har engasjert seg i debatten.

Nygård er oppgitt over Kultimathules forslag til kunsthall i Trondheim. Gruppens forslag innebærer at kunsthallen skal bli en ny formidlingsarena for blant annet kulturarv og samtidskunst. Det blir altså ingen egen kunsthall for samtidskunst som trondheimskunstnerne har etterspurt. Nygård mener at Kultimathule ikke har hørt på kunstnerne.

Vag sluttrapport

Kultimathule var et tre år langt prosjekt, som blant annet skulle legge til rette for etablering av en kunsthall i Trondheim. I januar i år ble sluttrapporten lagt frem for politikerne.

– Sluttrapporten er altfor vag, mener Nygård.

Han har heller ikke mye til overs for Samtidslaboratoriet I og II, som ble arrangert tidligere i år av Kultimathule.

– De har glemt hovedpoenget, nemlig hva kunsthallen skal inneholde, og ignorerer fortsatt fagmiljøenes innspill, mener han.

ArtScene Trondheim tok derfor initiativ til et nytt møte, Samtidslaboratoriet III, for å gjøre kunsthalldebatten mer konstruktiv og praktisk orientert. Møtet ble arrangert onsdag 10. november, der kunstnere, kunststudenter, professorer, direktører og ledere for visningssteder for kunst var til stede. Kultimathules prosjektledere ble også invitert, men møtte ikke opp. I panelet under Samtidslaboratoriet III satt direktør Jonathan Watkins ved Ikon Gallery i Birmingham og kunstner Havneraas.

– Møtet kom ut av frustrasjon, forteller Havneraas.

ArtScene Trondheim ønsker med Samtidslaboratoriet III å legge grunnlaget for en kunsthall på kunstnernes prinsipper.

– Vi håper kommunen brenner alle eksemplarene av rapportene sine og legger Kultimathule død, erklærer Nygård.

I etterkant av møtet vil det utarbeides en egen rapport.

– Vi kommer såklart til å oversende noen eksemplarer til kommunen, sier han.

– Mangler penger

Formidlingsleder Jon-Arild Johansen ved Trondheim kunstmuseum mener at Kultimathules utkast til en kunsthall er preget av byens behov, og finansieringen av en slik arena.

– Det er ikke penger til å finansiere en kunsthall til samtidskunst, mener han.

Samtidig er det behov for et nytt sted for blant annet kulturarv og forskning.

– Modellen til Kultimathule vokste ut fra de ulike behovene som var til stede allerede fra starten av, sier Johansen.

Det er også daglig leder Per Ananiassen ved Avant Garden enig i.

– Det er ikke ubegrenset med penger. Man må se på det som finnes, og tenke ut hvordan man kan styrke det man allerede har, mener han.

Jonathan Watkins mener at situasjonen i Trondheim ikke er så ulik situasjonen i Birmingham da Ikon Gallery ble opprettet.

– Ikon Gallery fikk en kick-start av nyutdannede kunstnere som mente at det de trengte ikke var på plass. Derfor startet de noe eget, forteller han.

Rådgiver Kjersti Lerseth i Trondheim kommune er blant dem som arbeidet med Kultimathule. Fagpersoner og representanter fra kunstinstitusjoner og -organisasjoner samt Fakultet for arkitektur og billedkunst ved NTNU var representert i prosjektet, og arbeidet med forslaget om kunsthall i en lengre periode. Gruppen stod samlet om at den utarbeidede modellen ville ivareta kunstnerorganisasjonenes ønsker for en kunsthall.

– En kunsthall vil skape et møte mellom kunstner og publikum, sier Lerseth.

Lerseth mener at temaer som er aktuelle innenfor samtidskunsten også kan belyses gjennom kulturarven, slik samtidskunsten ofte engasjerer seg i samfunnsrelaterte spørsmål.

Hun mener at en kunsthall ikke kan bli finansiert kun av Trondheim kommune.

– En realisering er avhengig av at flere parter går sammen om å skaffe det som trengs av penger, forteller Lerseth.

I kommunen og fylkeskommunen har det blitt vedtatt at det skal arbeides videre mot en realisering av formidlingshallen, ut fra sluttrapporten av Kultimathule. En arbeidsgruppe er satt ned for å videreutvikle og konkretisere modellen.

Powered by Labrador CMS