Energisk multitalent

Magnus Børmark begynte med yoga før det var kult, ble veggis før alle andre og spiller kanskje nå musikken som en gang i fremtiden er mainstream. Aller helst vil han bare klatre i trær.

Tekst: Ida Lyche, Under Dusken

Det prates om å blæste, om low-cut og low-air. Magnus Børmark og en kollega er i Øra studio for å mikse. Den tidligere «Gåte»-gitaristen har mange prosjekter på gang. Ikke bare er han med på å mikse sanger for et bandprosjekt, han jobber også som produsent på si, i tillegg til at han er aktuell med oppsetningen «Klinsj» på Avantgarden. Samtidig er han gitarist i sitt eget band «22».

– På det verste sover jeg to til tre timer om natten og så to timer på dagen. Når jeg våger meg ut til butikken, og omgås andre mennesker, kan det virke som om de viker ifra meg. Ut av munnen min kommer det ord som bare jeg synes høres logiske ut, forteller Børmark.

For å forhindre at dette blir mer en vane enn en trend har Børmark bedt kollegaene om å sende ham hjem når klokken nærmer seg ti. Om han hører på dem er en annen sak.

Tidlig krøket

Magnus Børmark ble med i Gåte i en alder av 17 år. Etter at bandet gikk fra hverandre skapte han «22», hjertebarnet som han selv kaller det. Men før musikkarieren tok av, satt han for det meste hjemme og spilte gitar.

– Jeg var ikke så «hot» på skolen. Jeg prøvde å se ut som Kurt Cobain, men jeg hadde alt for langt og lyst hår. Istedet så jeg ut som en jente.

Det var på dette tidspunktet han oppdaget yoga og reduserte kjøttinntaket.

– Yoga og meditasjon fikk meg til å føle meg mye bedre, mer konsentrert og åpen for inntrykk. Jeg vil ikke kalle meg vegetarianer, det er et veldig stigmatisert ord. Folk viker nesten ifra deg når man sier det. Jeg er vegetarianer fordi kroppen min går best på det brennstoffet. At man ikke bidrar til tortur av dyr er bare en positiv konsekvens av dette valget.

Å skape noe uangripelig

Øra Studio ligger på piren og er innredet i gjennomført 70-tallsstil, med frynsette lamper og litt for harde sofaer. Børmark forteller at de har brukt mye penger på musikkutstyret, og nesten ingenting på interiøret.

– Det er utrolig hvor mye penger man kan bruke bare på et miksebord.

Flere store artister har øvd i dette lokalet, DumDum boys og Susanne Sundfør er to av dem. Det er her musikken blir skapt.

– Noe bare kommer igjennom med «22», noe som er større en summen av oss. Det å skape noe som ikke kan røres er ganske fantastisk.

Musikken til «22» blir tatt best imot i utlandet, han mener at den blir stemplet som sær i Norge. Andre steder blir den derimot et friskt pust. Det blir derfor fort vanskelig å tjene penger på musikken.

– Siden vi ikke tjener penger på å være artister, må man bare la pengene strømme ut igjen til de som venter på betaling av regninger.

Selvskapende

Å drive med noe han elsker er alt Børmark vil. Gjennom musikk og teater får han utløp for skapergleden. Noe annet kan man ikke kalle det.

– Så lenge jeg i første rekke kan skape musikk, kommer livet til å være bra. Jeg vil ikke eie det jeg har skapt, de skal få være sine egne små vesener som må få lov til å være seg selv.

Selv blir han inspirert av alt og må ikke, som mange tror, sprenge grenser, eller danse i skogen for å få inspirasjon.

– Jeg mener at livet selv er nok inspirasjon. Det å være i bevegelse, og jeg beveger meg nok mer enn gjennomsnittet. Jeg klatrer mye i trær, ruller og danser, snakker med fugler, spiser snø og liknende. Når jeg skal lage musikk, er det bare å åpne opp, så strømmer det musikk igjennom.

Børmark er derimot spent på hva som vil skje under midtlivskrisen.

– Jeg har vært opptatt av å gjøre midtlivskrisetingene mens jeg er ung. Da blir det mer spennende å se hva som skjer når man blir 40–50 år gammel.

–-

Denne artikkelen ble originalt publisert i den forrige papirutgaven av Under Dusken.

Powered by Labrador CMS