For full pakke
PLATE
Foto: Texum. Different Strokes for Different Folks. Rootsy records
Texums Different Strokes for Different Folks begynner tilsynelatende midt i en sang. Vokalen til Bård Sande er fremtredende, men mangler særpreget som må til for å rettferdiggjøre det store fokuset. Utover i førstesporet «17th of May» fungerer det likevel bedre. Da blir Sande akkompagnert av Unni Norbeck, og de beviser at en god kvinnelig andrestemme kan løfte selv den mest anonyme vokal til måtelig standard.
Texums arrangementer er enkle, og følger hovedstrømningene i den alternative countryrocken. Skjønt, å fortsatt kalle dette alternativt er selvfølglig helt urimelig. Texum stiller i studio med full pakke: Pedal steel, Rhodes, kordame, munnspill, trekkspill, akustiske gitarer, bass og trommer. Å være det minste original midt all denne sjangerstaffasjen er vanskelig, og Texum klarer det dessverre ikke.
Different Strokes for Different Folks er en middelmådig tre år gammel Ryan Adams-plate. De prøver alt de kan å være Ryan Adams på sitt beste, men når dessverre ikke lenger enn til hans fomlende flørting med rock for noen år siden - altså bare et lite stykke oppå leggen.
Spor fire, «The Last Farmer» er det fremste eksempelet på dette. Rockeklisjeene er så frekvente at man lurer på om det er en spøk. Da gospelkoret og falsetten setter inn etter 2 minutter og 21 sekunder, er uansett spøken dratt for langt og det er fristende å skippe til neste låt. Heldigvis er den også platas høydepunkt.
«New Beginning» fortjener sitt navn, og Texum klarer endelig å få sjangeren til å virke _for_seg. Låta er sparsommelig orkestrert og melodien står bedre til akkordprogresjonen enn på de andre låtene. Texum leker med tonearten og viser hvor effektfullt det kan være når én tone havner utenfor den opprinnelige skalaen. Slike detaljer kan gi en ny dimensjon til en låt og plate.
Én brøytebil gjør ingen vinter, og én god låt ingen god countryplate. Texums Different Strokes for Different Folks begynner tilsynelatende midt i feil sang.