Ingeniørspillet_Vilde_Mariussen_Edgar

Ingeniørspillet slår an i USA

Med base i Boston skal Ingeniørspillet lanseres i engelsk utgave.

Publisert Sist oppdatert

I 2010 laget studenter på NTNUs Entrepenørskole et brettspill for teknologi- og realfagsinteresserte. Den første utgaven av Ingeniørspillet ble utsolgt på forhåndsbestillingen, og ble en stor suksess i Trondheim. Allerede høsten etter startet prosjektet med å få det lansert utenlands, og nå ser det ut til å bli en realitet.

Fakta

Fakta i saken:

Ingeniørspillet er et brettspill utviklet for teknologi- og realfagsinteresserte. Studenter har selv sendt inn spørsmålene via spillets nettside, og har senere blitt kvalitetssikret av professorer ved NTNU. Nå skal spillet lanseres på engelsk i USA.

Anita Kaur Mongia går siste året på NTNUs Entrepenørskole, og har tatt med spillet over til USA og Boston University. Her har hun møtt stor interesse for prosjektet.

— Jeg gikk på Boston University i løpet av Grunderskoleoppholdet, og fikk god kontakt med studenter og professorer derfra. Vi har også opprettet kontakt med andre gode ingeniørskoler som MIT, Harvard, Tufts, Standfor og Olin, sier Mongia.

Norden på vent

TIl tross for stor interessen for Ingeniørspillet i USA er det økonomiske et problem.

— Akkurat nå er produktet ferdigutviklet, og det eneste som mangler er finansiering til selve produksjonen av spillet. Vi jobber med å skaffe flere sponsorer, og ved å spre budskapet håper vi å øke muligheten for økonomisk støtte, sier Mongia.

Ingeniørspillet vekker også oppsikt i andre land enn USA, men flere utgaver settes foreløpig på vent.

— Vi har blitt kontaktet av studenter og andre interesserte i Sverige, Danmark og Finland. Ettersom det kun er jeg som jobber med prosjektet nå, er målet å få ut den engelske utgaven før flere engasjement settes i spill, sier Mongia.

Drahjelp fra nerdekulturen

En av de som lagde spillet er tidligere student Bård Gamnes. Han har stor tro på prosjektet, og er involvert i lanseringen utenlands.

— Vi synes det er morsomt med realfag, og er ikke alene om det. Det finnes realister, teknologientusiaster og nerder over hele verden, og vi håper spillet vil spre seg, sier Gamnes.

Gamnes mener at spillet får god drahjelp fra annet hold enn bare universitet og høyskoler.

— Serier som The Big Bang Theory skaper uten tvil stor interesse for teknologi og realfag. Det er til stor hjelp, sier han.

Powered by Labrador CMS