
Moderne trekanthandel
KOMMENTAR: Produktene vi omgir oss med har en voldelig biografi.
Tekst: Kristoffer Svendsen, Under Dusken
Årets studentfestival er et vindu til en global vev av handel som er alt annet enn vakker. I ti dager annenhvert år blir vår lille by i nord gjestet av studenter og foredragsholdere fra verdens fire hjørner. Selv om besøket snart reiser hjem, er idéene om etisk handel for viktige til at diskusjonen slutter når ISFiT er over.
Enorme krefter settes inn på å tjene penger på emosjonell tilknytning, og produksjon av meningsinnhold til forbukergoder. Billige råvarer og arbeidskraft presser produksjonskostnader ned til et minimum, og inntekter maksimeres gjennom å få oss til å betale for merverdien i merkevarer. Dette resulterer blant annet i at 58% av de kronene man betaler for en Iphone tilfaller Apple, etter produksjonskostnadene er trukket fra. Dette medfører at selskapet omsatte for 153 milliarder i 2012. Dette er mer enn bruttonasjonalproduktet til de fleste selvstendige stater i verden.
Som i en slags moderne trekanthandel ender mobiltelefonen opp på det samme geografiske området som unnfanget idéen om den. Mange av produktene man omgir seg med kan spores gjennom en blodig og brutal produksjonskjede. Man kunne ha valgt hvilken som helst mobiltelefon, og funnet en biografi som vitner om mengder av vold.
Komponentene i mobiltelefoner er blant annet avhengig av mineralet koltan, som ofte utvinnes i gruver kontrollert av krigsherrer i Den demokratiske republikken Kongo. Mineralforekomstene er en av finansieringskildene til en borgerkrig som har tatt livet av over 3 millioner kongolesere. Et mineral som kunne gitt rikdom og utvikling, blir brukt på våpenimport og krigføring som frarøver landet økonomisk vekst. Men for importører av mineralet bidrar de ustabile forholdene til lave priser, noe som holder produksjonskostnadene nede.
Koltan kjøpes opp av foredlingsindustri og elektroniske teknologikonsern. En av disse bedriftene er Foxconn, en taiwansk produsent av elektroniske komponenter, og underleverandør til blant annet Apple og Sony. Lav lønn, lange arbeidsdager og monotont arbeid har gitt utslag i en selvmordsbølge blant konsernets fabrikkarbeidere. Siden 2010 har over 25 ansatte tatt livet av seg, de fleste ved å hoppe fra fabrikktak. Som mottiltak har Foxconn montert sikkerhetsnett rundt sine fabrikker, for å forbedre sitt forhold til forbrukerne.
Dette omfatter langt på vei ikke bare mobiltelefoner. De fleste produktene som sømløst glir inn i våre liv, produseres under forhold som i Europa var et tilbakelagt stadium i begynnelsen av forrige århundre. Foxconn og Apple er på langt nær særtilfeller, men velges på grunn av de gjenkjennelige merkevarene. I tur har Nike, H&M;, Shell og Esso nådd overskriftene på grunn av kritikkverdige arbeidsvilkår. Årets ISFiT-seminarer er viktig for å problematisere en forbrukerkultur tilsynelatende blottet for etisk gangsyn.
–-
Denne artikkelen ble originalt publisert i den forrige papirutgaven av Under Dusken.