Perlemote på en snor

Hjemmelagde perlesmykker er den enkleste og raskeste måten å bli unik på.

Publisert Sist oppdatert

Et ordtak vil ha det til at at selvgjort er velgjort. Det er så sant som det er sagt, får nå er det perling som teller for alle penga. Forutsetningen er at du syr sammen tilbehørkombinasjonen selv.

Særegenhet gir status

Motejournalist i bladet Elle, Mari Midtstigen, uttaler at perler i ulike sammenhenger er på vei oppover i moteverdenen.

– Nå er assesoarier svært in i motebildet igjen. Mye tre- og plastsmykker, gjerne tillbehør som ser litt hjemmelaget ut - også fra designernes side. Hadde det vært diamantsmykker og tilsvarende som var det store, ville det vært vanskeligere for den jevne kvinne å gjenskape moten.

Midtstigen ser også en annen viktig faktor for økt perlebruk.

– Hjemmelagde perlesmykker handler en god del om status også. Smykkene gir en enkel måte å bli unik på. Det å kunne si at man har laget kreasjonene selv apellerer til fornuftsmennesket i oss. I tillegg viser det også at smykkelageren har god smak, er nevenyttig og kreativ.

Midtstigen understreker at det faktisk er stadige forandringer også innenfor perlenisjen.

– Markedet er allerede forandret. For bare to år siden var det plast som var det hotteste. Nå er det moderne med silkebånd og perler.

Motejournalisten trekker fram smykke- og detaljforholdet for ti år siden.

– På 90-tallet var det helt motsatt. Minimalismen gjorde sitt inntog, og alt av assosiarer ble tonet ned. Man kunne til nød strekke seg til sølvsmykker med enkle anheng. Nå er det ikke lenger så minimalistisk, og smykkene tilegnes dermed et større fokus.

Trege trøndere er med på moten

Perlehuset er et av de nyeste tilskuddene til Trondheims handelsstand. Daglig leder, Tomas Kvist, kan fortelle at perler allerede har vært populært en god stund på det vesteuropeiske markedet. Trege trønderne til tross, Kvist mener folk raskt har tatt til seg trenden.

– I dag bruker man smykker til alle anledninger. Det ser ut som kundene velger perler etter personlighet. Derfor er også perleutvalget såpass varierende i farger, former og materialer.

Videre forklarer han hva som er «hot or not»:

Det hotteste for gutter er bein - og tresmykker. Gjerne med indianerpreg. Eller smykker av runde perler med trekors nederst. For jenter er det mye som er lov, men vi ser spesielt mye av perler på lintråd. Det skal være helt enkelt tredd på med knuter imellom.

Kreativ avkobling

Student Henriette Indine Kleppe har fått smaken på perlekunsten. Hun mener perling gir mulighet til å lage særegne smykker til en billig penge, i hvert fall sammenlignet med prisene smykkebutikkene opererer med.

– Jeg har alltid likt å holde på med håndarbeid, og perlig er det nyeste tilskuddet.

Kleppe mener også at perling gir en følelse av å se prosses bli til et ferdig produkt.

– Det handler om å skape noe selv og om å lage noe som uttrykker din egen personlighet. Selv studerer jeg tekniske fag. Da er det greit å holde på med noe kreativt ved siden av.

Tomas Kvist påpeker at perling er et fullverdig håndarbeid, noe som gjenspeiler «__brukergruppen ».

– Kjøperne er stort sett kvinner. Alt fra jenter i femtenårs alderen til eldre damer med rullator.

Kun et blaff?

Tomas Kvist tror media har mye av æren for at perling har blitt så populært.

– I tillegg til reportasjer i aviser, skriver moteblader mye om smykker og tillbehør. Det er en fin inspirasjonskilde, samtidig som man kan få konkretisert sine egne ideer, sier Kvist.

Til tross for at trender stadig snur har Kvist tro på at perlekunsten og Perlehuset kommer til å vare.

– Jeg tror at så lenge man er alene på markedet er en slik nisjebutikk som oss levedyktig. Skal man kjøpe klær trenger man tilbehør - og omvendt.

Også motejournalisten i Elle har tro på at perler blir mye å se framover.

– Jeg har tro på at perlemoten kommer til å vare en stund. Måten vi lever på i dag, passer til at man kan la sin personlighet få komme til uttrykk gjennom hva vi har på oss.

Hun er derimot noe skeptisk til levetiden for butikker som kun selger perler.

– Jeg tror hobbybutikkene generellt kommer til å overleve. Det handler nok mer om å fornye seg, tilpasse seg kommende marked også innenfor perlenisjen, hevder Midtstigen.

– Det viktigste med perling er at man skaper noe unikt og at man uttrykker sin egen smak. Det er noe eksotisk over det hele, og det apellerer til at folk vil bli sine egne perlesmykkemakere.

Powered by Labrador CMS