
Reklamedisputt for UKA
Bak en jublende UKE-ledelse murres det om kommersialisering og profittjag, mens kritikere på utsida mener selskaper bruker kultursponsing til å legitimere egen virksomhet.
Tekst: Maria Birkeland Olerud, Sarai Folkestad
I en Facebook-status datert 3. oktober skrev leverandøransvarlig Scott Christian Neerland Arvesen i UKA at han var skuffa over UKAs promotering av samarbeidspartnerne. Det var festivalens visning av en reklamefilm for hovedsponsor Statoil under Promenadekonserten, som fikk den sentrale UKE-funksjonæren til å reagere offentlig.
«UKA viser en reklamefilm midt i den ellers fantastiske Promenadekonserten. Arrangerer vi UKE-funker en studentfestival eller danner vi kun grunnlaget for en hyperkommersiell pengemaskin?», lyder Facebook-statusen.
Arvesen vil ikke utdype innholdet.
UKE-ledelsen, med UKE-sjef Jørgen Gravseth Espnes og markedssjef Anne Brit Lello, mener samarbeidet med Statoil er overveiende positivt og at selskapet spiller en nøkkelrolle i realiseringa av festivalen.
– Det er en symbiose mellom UKA og samarbeidspartnerne. UKA kan tilby å eksponere bedriften for universitetet og samfunnet generelt, mens samarbeidspartnerne våre sørger for at de som sitter i ansvarsfulle verv får utvikle gode lederegenskaper, sier de.
Samfunnsansvar og arbeidsrekruttering
Statoils tredelte sponsorprogram, «Morgendagens helter», bevilger midler til kultur og idrett, i tillegg til å fremme realfagene. Kultursatsingen består av sponsing av enkeltaktører i musikken og større kulturarrangementer som Bylarm, Festspillene i Bergen og UKA.
Leder for sponsorstrategier Marius Rosenberg Amundsen i Statoil forteller at de ønsker å gi noe tilbake til samfunnet.
– Gjennom sponsorprogrammet dekker vi mange målgrupper, og når ut til store deler av befolkningen. Statoil heier fram neste generasjon talenter, sier Amundsen.
Amundsen legger likevel ikke skjul på at sponsorsatsingen også har markedsføringsverdi for selskapet.
– Vi ønsker å posisjonere oss som et selskap som bryr seg om samfunnet, sier han.
Anne-Britt Gran er faglig leder for bachelorprogrammet Kultur og ledelse ved Handelshøyskolen BI i Oslo og har skrevet bøkene Kunst og kapital og Kultursponsing . Hun forklarer at Statoil ønsker å spre et godt rykte, blant annet med tanke på rekruttering.
– Statoil bevilger midler til en rekke kulturformål både for å vise samfunnsansvar, for å synliggjøre selskapet og dets kvaliteter, samt for å gi fordeler til de ansatte, sier Gran.
Moderne avlat
Statoils kultursponsing er omstridt og flere artister og kunstnere tar avstand fra petroleumsnæringen. De siste årene har noen få artister valgt å takke nei til Statoil-stipendet som deles ut under Bylarm-festivalen. Synne Øverland Knudsen bestemte seg for å gå ut av bandet Team Me da de ble nominert til stipendet i 2012. Knudsen mener fortsatt at konsernets sponsing av norsk kultur er problematisk.
– Statoil kjøper seg fortsatt legitimitet for sin virksomhet hos kulturaktører og –arrangementer, sier Knudsen.
Kunstner og sosialantropolog Ragnhild Freng Dale er en av initiativtakerne til aksjonsgruppa
. Gruppen mener at oljebedrifter kjøper seg godt omdømme og troverdighet ved å sponse idrett, kultur og utdanning. Dale er enig i at bedriftene legitimerer seg selv og sin næring gjennom sponsingen.
– Det er en moderne form for avlat. Statoil satser på det de kaller morgendagens helter, samtidig som de ødelegger framtiden disse heltene skal leve i, sier hun.
Dale mener at kulturlivet blir avhengig av denne støtten og at dette forsterker følelsen av at Norge trenger store oljeselskaper og fortsatt oljeutvikling.
– I tillegg er det vanskelig å forholde seg kritisk til noen man får direkte støtte av, i frykt for at denne støtten skal forsvinne, sier hun.
Sammenfallende verdier
UKE-ledelsen tror ikke samarbeidet med Statoil vil by på utfordringer ved bookingen til kommende festivaler. Booker Kasper Steen for UKA mener at det er stor forskjell på å opptre på et bedriftsarrangement og en festival som samarbeider med bedrifter. Han tror at et økt samarbeid med miljøbevisste aktører vil kunne bidra til å sette miljø på dagsorden blant studenter, men at det ikke vil utgjøre en forskjell ved bookingen av artister.
– En slik miljøprofil er selvsagt også noe miljøbevisste artister vil kunne sette pris på, men det vil ikke gjøre det lettere å booke artister av den grunn, sier han.
Professor Gran ved BI forteller at sponsing fra petroleumsselskaper primært er problematisk for artister og organisasjoner som er imot selskapets kjernevirksomhet, siden sponsoratet kan farge deres image.
– Hvis en bedrifts verdier og holdninger kræsjer totalt med artistenes eller arrangementets image og verdigrunnlag, kan arrangementet ta skade av det. Statoil vil neppe blande seg opp i repertoaret på en festival de sponser, sier hun.
Realfagssatsning
Realfagssatsingen er spesielt viktig for Statoil, forteller Amundsen i Statoil, fordi det er folk med nettopp slik kompetanse Statoil trenger. Rekruttering og markedsføring av Statoil som arbeidsgiver er en viktig årsak til at selskapet er hovedsponsor for kulturfestivalen UKA.
– Når vi inngår avtalen med UKA ønsker vi å posisjonere oss blant studentene ved NTNU, sier han.
Statoil, som er tilstedeværende gjennom hele festivalen, er ikke den eneste bedriften som tar del i UKA. Ti bedrifter skal ha såkalte bedriftspresentasjoner i løpet av festivalen. UKE-styret mener ikke at bedriftene tar for stor plass i programmet eller at det er uheldig at denne delen av festivalen først og fremst er rettet mot ingeniørstudentene. UKE-sjef Espenes og markedssjef Lello forklarer hvorfor det nesten utelukkende er ingeniørbedrifter som bidrar til festivalen.
– Det er hovedsakelig disse bedriftene som har interesse av å oppsøke studentene, da de må konkurrere mer enn andre bransjer om de nyutdannede, sier de.
Espenes og Lello legger til at alle studentene i Trondheim er velkomne på bedriftspresentasjonene, ikke bare ingeniørstudentene.
Bookingsjef Steen forteller at bedriftsdelen av programmet ikke går på bekostning av kulturtilbudet, men at det fungerer som et tilskudd til resten av programmet. Han påpeker at han selv arbeider uavhengig av de som driver med bedriftsprofilering.
– Faktum er at en særdeles liten del av UKA handler om å skape relasjoner mellom næringslivet og studentene. Statoil har to bedriftspresentasjoner og UKA har over 200 kulturarrangementer, sier Espnes og Lello fra UKEstyret.