
Lavere terskel for unge forskere
Den nye forskningsmeldingen åpner for større muligheter for den yngre generasjonen.
Regjeringen ønsker i meldingen å styrke bindeleddet mellom utdanning og forskning. I tillegg vil de gjøre det lettere for unge forskere å komme i fast stilling gjennom innstegsstillinger.
Satsing på unge forskere
Pensjonering av mange av dagens professorer er et av problemene regjeringen vil ta tak i. For å få inn flere forskere fra den yngre generasjonen innfører de såkalte innstegsstillinger. Etter fullført doktorgrad vil forskere kunne sitte i en rekrutteringsstilling i en periode på fem til seks år, for så å bli vurdert til en mer langvarig posisjon.
– Stillingene blir en mellomting mellom fast og midlertidig jobb, hvor forskeren får mulighet til å vise frem at vedkommende er kvalifisert for en fast stilling, sier minister Kristin Halvorsen til Aftenposten.
Leder i Forskerforbundet, Petter Aaslestad mener også at det er viktig å ta tak i stillingsproblemene ved norske utdanningsinstitusjoner, men sier at det ikke nødvendigvis er en fullstendig løsning når det gjelder forskere i midlertidige stillinger.
– Innstegsstillinger kan være positivt, men hvordan skal man samtidig få mindre bruk av midlertidighet, sier han.
Aktuelt problem
NTNU stiller seg svært positiv til regjeringens innføring av innstegsstillinger. Prorektor for forskning på NTNU Kari Melby påpeker at mange av dagens professorer snart vil gå av, og at det da vil være behov for yngre forskere.
– Vi trenger å rekruttere de unge, talentfulle forskerne som også kan undervise framtidas generasjoner, sier hun.
Hun mener at dette er noe hele nasjonen vil trenge, og at handling nå må til.
– Vi er klare til å bidra for skape de resultatene vi og resten av verden er helt avhengig av, sier hun.
Positiv, men skeptisk
Et sterkere bindeledd mellom forskning og utdanning er et annet tema forskningsmeldingen fokuserer på. Aaslestad mener det er positivt at regjeringen prioriterer forskningens rolle i utdanningen.
– Det er positivt at høyere utdanning og forskning settes i sammenheng, sier Aaslestad.
Han er likevel skeptisk til hvorvidt ideene beskrevet i forskningsmeldingen faktisk vil bli til konkrete tiltak.
– Jeg er i tvil om hvor forpliktende tiltakene vil bli, sier han.
Studentaktiv forskning
Leder i Studenttinget, Simon Utseth Sandvåg, mener også det er positivt at regjeringen legger vekt på å knytte utdanning og forskning tettere sammen. Han påpeker viktigheten av en studentaktiv forskning.
– Studenter skal ta del i forskningsmiljøet, sier han.