
Livet burde være en dans – på «pensumskyen»
KOMMENTAR: Om vi ikke trapper opp digitaliseringen av pensum risikerer vi å bli diltende sakte etter resten av verden med tunge ransler, skriver Ida Harper fra NITO Studentene ved HiST.
Foto: Eirin Konstad Nilsen
Ingeniørstudentene ønsker seg digitalt pensum på en «Sky». Organisasjonen Norges Ingeniør og Teknologiorganisasjon (NITO) Studentene merker seg at studentene ennå ser ut til å være knyttet til papir, ifølge en artikkel i Aftenposten 21. august.
NITO Studentene ser for seg en pensumsky med digitale lærebøker. Tenk om den boken du trengte aldri var utlånt, men tilgjengelig digitalt? Du kunne studere hvor som helst, når som helst!
Hverdagen er fylt av informasjonsflyt og informasjonsoverskudd. Men ikke når det gjelder pensum: Mye av studielånet går til pensum. Pensum som trykkes på papir og kun er tilgjengelig der boken befinner seg.
Digitaliseringen av samfunnet krever digital kompetanse. Det er ingen grunn til at studentene ikke skal være de første til å lære slik kompetanse, og da gjerne gjennom en digital pensumsky.
Studentene Aftenposten har snakket med, sier at de ikke kan understreke i digitale bøker. Da har dagens studenter kanskje for liten erfaring med de digitale lærebøkene. Mens hele grunnskolen er preget av tilgang på digitale læremidler og utdeling av datamaskiner, er likevel kompetansen på e-bok lav, kan det se ut til. Skyldes det studentenes kompetanse, eller at forlagene holder tilbake? E-bokdebatten i Norge har vært lang, vond og vanskelig. Nå er det på tide å bare gjøre det. Regjeringen har slått fast at hele Norge skal fulldigitaliseres og de har startet med oblatene for veiavgift. NAVs systemer bygges om for fulldigitalisering. Da er det hårreisende at dagens teknologer utdannes på papir og at pensum ikke finnes digitalt.
I statsbudsjettet 2013 er det bevilget 15 millioner kroner til eCampus, hvor de skal bygge ut og oppgradere IKT-infrastrukturen for høyere utdanning. Dette lover godt for utviklingen av digitale læremidler. Fram til 2016 er det planlagt at dette prosjektet skal ha en totalramme på 70 millioner kroner, og hvis eCampus bidrar i arbeidet om digitale læremidler vil vi ha en god grobunn videre.
Tenk deg framtiden der det finnes et nasjonalt digitalt bibliotek for studenter og fakultetsansatte, der alle kan nyte informasjonsflyten vi er så vant til ellers i hverdagen?
Digitale læremidler har klare fortrinn. For det første er det en engangsinvestering å kjøpe et lesebrett eller en e-bokplattform. Deretter kan man betale per bok eller per lisens. For det andre: Det er lett å ta med seg, det veier ikke så mye som flere kilo bøker gjør. For det tredje: Digitaliseringen av samfunnet krever digital kompetanse. Det er ingen grunn til at studentene ikke skal være de første til å lære slik kompetanse, og da gjerne gjennom en digital pensumsky.
Snakk med tillitsvalgte og studentparlamentet, forelesere og fakultet! Tar vi ikke saken i dag vil resten av verden gå oss hus forbi, mens vi dilter sakte etter med tunge ransler.
Ida Harper,
Styremedlem i NITO Studentene ved HiST