4 millioner til bedre undervisning

Studentene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag er middels fornøyd med faglærers undervisningsevne. Høgskolen har satt i gang et prosjekt for å bedre situasjonen.

Tekst: Vilde Sødem-Karlsen, Under Dusken

4 millioner til bedre undervisning

Studentene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag er middels fornøyd med faglærers undervisningsevne. Høgskolen har satt i gang et prosjekt for å bedre situasjonen.

Rektor Trond Michael Andersen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) har satt i gang et prosjekt som kalles Optimal Læring. Målet er at fagansatte skal få økt undervisningskompetansen sin.

– Vi håper på å bli ferdig med utforming av prosjektet i løpet av 2013, akkurat nå er det litt uklart hvordan det skal utføres.

Vi ønsker å starte opp smått til høsten, men det virkelige startskuddet kommer likevel ikke før i begynnelsen av 2014, forteller han.

Under utvikling

Kurspakker, seminarer og kurskvelder for de ansatte er bare noe av det som Andersen tenker på. I tillegg til dette har han et ønske om å revolusjonere klasseromsundervisningen.

– Vi ønsker å bringe inn nye undervisningsformer, og bruker i dag mye tid på et prosjekt som kalles Massive Open Online Courses (MOOCS). Dette er gratis læringsmateriell som er rettet mot studentene, og inneholder blant annet videoer og oppgaver. Kursene utvikles rundt om i verden og er brukt av mange utdanningsinstitusjoner i for eksempel USA, forteller Andersen.

Rektoren ved HiST har store ambisjoner for prosjektet, der planen er å endre strukturen i undervisningen.

– Vi må prøve noe nytt i klasserommet, kanskje vi kan være ambassadører for mer moderne undervisningsmetoder. Det er viktig at Norge henger med i de mer moderne undervisningsformene, mener han.

Millionsatsing

Andersen ønsker å bruke nærmere fire millioner kroner på Optimal Læring.

– Ved høgskolen er undervisningen helt grunnleggende. Siden det er vårt satsingsområde, så er vi nødt til å være gode på dette, sier han.

Gjennom storsatsingen vil rektoren arbeidet tett sammen med ansatte og studenter ved HiST. Leder Gina Helsad i Studentparlamentet ved HiST synes prosjektet er veldig spennende.

– Vi har lagt fram et vedtak med fokus på hva vi synes er viktig. Vi ønsker med tiden å satse på at høgskolen skal bli et såkalt Senter for fremragende undervisning, siden undervisningen tross alt er kjernen i hverdagen vår, sier hun.

Helstad er redd for at det ofte er forskningen ved mange universiteter og høgskoler som er førsteprioritet.

– Det er viktig at forskningen ikke overskygger undervisningen, sier hun.

Investere i foreleserne

Andersen påpeker at det er viktig å merke seg at studentene ikke er misfornøyde med forelesernes faglige dyktighet, men at utdanningssektoren samtidig burde ta kritikk for hvordan denne faglige dyktigheten blir lagt fram for studentene.

– Vår bransje tilbyr ikke en utviklingsplan for våre ansatte, sånn som veldig mange andre bransjer gjør. Som foreleser ved høgskoler og universiteter i dag kan du jobbe opp i mot 40 år uten å få noe oppfølging eller trening innenfor undervisning, forteller han.

Han ønsker at faglærere skal se utvikling hos seg selv, ikke bare sine elever.

– Vi er flinke til å utdanne andre, men burde bruke mer tid på våre egne vegne. Vi er en av de viktigste sektorene i samfunnet i dag, og det er klart at vi må investere i våre egne, mener han.

Powered by Labrador CMS