
Bygger bil til miljømaraton
DNV fuel fighter skal gi seier til NTNU.
14 studenter fra NTNU har i snart ett år arbeidet med å bygge en bil som skal være med i den internasjonale konkurransen Shell Eco-marathon i Rotterdam. Målet er å få innovative ingeniørspirer verden over til å skape nye ideer omkring miljøbasert transport.
— Deltagerne skal bygge sitt eget fremkomstmiddel, og selve konkurransen går ut på å kjøre lengst mulig på minst mulig drivstoff, sier PR- og medieansvarlig Catrine Hernes Hovland.
Konkurransen finner sted fra 15. til 19. mai, og det er 6. året NTNU deltar.
Ikke bare el-bil
Bilen til NTNU-studentene, som har fått navnet DNV fuel fighter, går ikke utelukkende på batteridrevet strøm.
— Den går på en kombinert kraft utvunnet av batteri og solcellepanel. Sol på konkurransedagen er en ekstra bonus, sier PR- og medieansvarlig Catrine Hernes Hovland.
Solcellepanelet, som er plassert utenpå karosseriet og er nytt for årets konkurransebil, er ikke et hvilket som helst panel.
— En av sponsorene våre har skaffet oss panelet. Den samme typen brukes også på rom-satellitter, sier hun.
DNV fuel fighter er modellert etter fjorårets konkurransebidrag fra NTNU, og deler fra denne bilen blir også brukt i årets modell, blant annet karosseriet. Dette er laget av karbonfiber, og gjør at bilen totalt veier kun 90 kilo. Et annet interessant element ved bilen er plasseringen av motoren. Den ligger i det ene bakhjulet.
Størrelse betyr noe
— Bilen vår er ganske liten, men det er fordi konkurransen har en del minimumskrav rettet mot størrelse. Den kunne blitt laget større dersom man ønsket det, sier PR- og medieansvarlig Vanja Gjelstenli.
DNV fuel fighter er 2,7 meter lang og 2,2 meter bred og har kun ett sete. Til gjengjeld for størrelsen får bilen en mye høyere maksfart, til tross for at konkurransefarten skal være på gjennomsnittlig 25 kilometer i timen.
— Optimalt sett kan den nok kjøre opp i 60km/t, sier motorstyringsansvarlig John Ola Buøy.
Internasjonal gruppe
De 14 studentene representerer noe av mangfoldet som finnes på NTNU.
— Gruppen vår representerer syv forskjellige linjer, og 4 nasjonaliteter. Vi har en russer, en iraner og to spanjoler på laget, sier Gjelstenli.
Sammen legger de mange arbeidstimer bak seg når de vender nesen mot Rotterdam.
— Vi bruker et år på prosjektet, og det er mulig å få studiepoeng for å delta. Iløpet av høstsemesteret kan vi ta et 15 poengsfag i forbindelse med bilen, og til vårsemesteret kan vi skrive masteroppgave. Men jeg, og flere andre, jobber frivillig dette semesteret, sier Hovland.
DNV fuel fighter ferdigstilles og avdukes den 3. mai.