En god idé
Nyutdannede økonom Knut Erik Jansby hadde ingen planer for sommeren. Idéportalen, som skal styrke samarbeidet mellom akademia og næringsliv, ble løsningen.
KARRIERE OG UTDANNING
Takket være det nye prosjektet tilbrakte han sommermånedene hos Fylkes fellesvaskeri på Lensvik.
– Jeg hadde ikke noe annet tilgjengelig, så det passet veldig fint. Jeg fikk også god bruk for utdanningen min, selv om jeg ikke fikk brukt spesialkunnskapene mine i jobben, forteller han.
– Likevel er jeg godt fornøyd, og jeg synes dette var en veldig fin arbeidserfaring, utdyper han.
Selv om Jansby totalt sett er godt fornøyd med portalen ser han forbedringspotensial på noen områder.
– Det var ikke mange sentrumsnære bedrifter å velge i. Jeg tror nok alle parter i framtiden vil være tjent med å kunne tilby jobb i mer sentrale strøk. De fleste bedriftene lå ute i distriktene.
Kjemperessurs for næringslivet
Daglig leder Joar Tøndel i Fylkes fellesvaskeri Lensvik er svært positiv til samarbeidet mellom akademia og næringsliv.
– Vi har ikke fått sett rapporten som studentene har utarbeidet, men vårt hovedinntrykk er at samarbeidet har gått veldig bra. For næringslivet er Idéportalen en kjemperessurs, sier han.
Han forteller videre at studentenes oppgave har vært todelt. Hovedoppgaven har vært å beregne stykkpris på klærne som blir vasket. I tillegg har de hatt ansvaret for optimalisere produksjonsdriften.
– Vi kommer nok til å benytte oss av Idéportalen også i framtiden, forteller Tøndel.
Tredelt målsetning
Idéportalen ble startet opp i februar. Dette var første sommeren det var mulig å finne relevant feriejobb gjennom portalen. 41 sommerjobber ble registrert. Heidi Vogt Sæther i Idéportalen er fornøyd.
– Det har tatt tid å få opp portalen. Det var mye jobb med å få inn prosjektforslag fra bedrifter, utarbeidenettløsningen og få studenter og veiledere til å bruke Idéportalen. Da mai kom, fikk vi imidlertid en positiv effekt siden det nærmet seg sommerferie og studentene for alvor begynte å tenke på sommerjobber, sier hun.
– Målet med Idéportalen er tredelt, utdyper Vogt Sæther som jobber med å utvikle nettverkene rundt portalen.
Studentene skal få muligheter til å bruke utdanningen i relevante jobbsammenhenger.
Veileder og faglig ansatte skal få anledning til å utvide sin kontakt med næringslivet, og større deler av næringslivet enn hva som er tilfellet i dag skal bli oppdatert på kunnskapen som utvikles ved universitetet.
– De største bedriftene har allerede en god oversikt over aktiviteten og kunnskapen som kommer fra NTNU. Med Idéportalen retter vi oss først og fremst mot de små og mellomstore bedriftene, forklarer Vogt Sæther.