Enda dyrere å kjøre kollektivt

Både Team Trafikk og NSB skrur trolig opp prisene ved nyttår. Men faste kunder vil merke liten forskjell.

Publisert Sist oppdatert

Ved nyttår overtar Sør-Trøndelag fylkeskommune ansvaret for Team Trafikk, og endringer i tilbudet er allerede annonsert.

Foto: Sveinung Sundfør Sivertsen, Under DuskenAdresseavisen skrev 16. oktober at fylkeskommunen mangler 46 millioner kroner for å holde prisene på dagens nivå i 2008. Avisen skrev at dersom dette skal dekkes av passasjerer, vil billettprisene trolig øke med 36 prosent, noe som tilsvarer en billettpris på over 30 kroner.

Vil ramme de fattigste

– Ingenting er vedtatt i forhold til priser for 2008, opplyser markedssjef Tor Anders Guldbransen i Team Trafikk til Under Dusken.

Han avviser samtidig at bussprisene vil kunne øke med 36 prosent.

– Vi håper jo selvfølgelig at prisene ikke vil stige, men dette er hovedsaklig et spørsmål om hvor mye penger det offentlige vil gå inn med, sier han.

Guldbransen mener også at studenter som benytter seg av enten månedskort eller semesterkort har lite å frykte.

– Det er hovedsaklig prisene på enkeltbilletter som vil kunne øke mest. Måneds- og semesterkort skal alltid være en viss prosentvis andel lavere enn prisen på enkeltbilletter, fastslår han.

– Hvem vil tape mest dersom prisene øker?

– Det vil hovedsaklig være tilfeldig reisende, eventuelt de som ikke har råd til å kjøpe måneds- eller semesterkort, sier Guldbransen.

Halverer studentrabatten

Også NSB har endret sine rabattordninger. Fra og med 16. oktober ble studentrabatten halvert fra 50 til kun 25 prosent.

– På noen strekninger er det riktig at rabatten på enkeltbilletter halveres, sier strekningsleder for lokaltog i Trøndelag, Børge Nilsen.

Han forteller at dette stort sett gjelder lengre reiser innen Trøndelag og korte reiser internt i Nord-Trøndelag.

– På korte strekninger i Sør-Trøndelag er det i takstsamarbeidet ingen studentrabatt. Ved at vi nå går ut av takstsamarbeidet og gir lik rabatt for alle studenter, gir vi faktisk nå 25 prosent rabatt også på korte strekninger i Sør-Trøndelag, opplyser strekningslederen.

– Hvordan tror du de planlagte endringene vil slå ut i forhold til studenter og den pressede økonomiske situasjonen de allerede er i?

For de som bruker oss ofte og har månedskort vil ikke dette ha noen innvirkning. For de som reiser med enkeltbilletter innen Trøndelag blir det litt bedre for noen, og litt mer presset for andre, mener Nilsen.

Bryter samarbeidet

Selv om NSB reklamerer med lik rabatt for alle studenter uansett hvor i landet de måtte ferdes, finnes det en liten hake.

– NSB har trukket seg ut av alt samarbeid med andre selskaper i Trondheim. Dette betyr at reisende med NSB ikke får overgang til noen andre selskaper, forteller Guldbransen i Team Trafikk.

Dette betyr at dersom en befinner seg i en bosituasjon hvor man trenger både tog og buss for å komme seg til jobb eller skole, vil man måtte betale ekstra for overgangen.

– Neste år kommer ett nytt elektronisk billettsystem. Dette kan benyttes når man reiser med alle andre selskaper enn NSB, sier Guldbransen oppgitt.

Powered by Labrador CMS