Fikk smake på arbeidslivet

Humaniorastudenter har i løpet av tre uker funnet ut hva de kan bruke utdanningen til etter Dragvoll.

Publisert Sist oppdatert

Gløshaugen er kjent for å ha tett tilknytning til arbeidslivet, men studentene på Dragvoll kan også ha praksis og knytte kontakter iløpet av studiet. Emnet Humanister i praksis (HiP) gir masterstudenter mulighet til å bruke sin kompetanse i arbeidslivet. Fredag møttes 25 masterstudenter for å dele erfaringer med hverandre.

Dekan Kathrine Skretting ønsket velkommen og understreket viktigheten av HiP.

– På det humanistiske fakultet trenger vi å styrke tilknytningen til arbeidslivet. Vi har skjønt at vi trenger å finne ut mer om hvordan våre fag brukes i yrkesmessig praksis, sier Skretting.

Mange muligheter

HiP er et eget emne som gir studentene 7,5 studiepoeng. Emnet har sitt utspring fra emnet Eksperter i team, og er spesifikt tilpasset de humanistiske fagene. I løpet av tre uker jobber studentene i grupper for ulike bedrifter. Målet er å skaffe seg relevant yrkeserfaring og en idé om hva kompetansen kan brukes til etter endt studie.

– Det er snart ti år siden HiP ble etablert. De siste årene har vi nesten hatt flere mulige arbeidsgivere enn nødvendig, sier Skretting.

Arbeidsoppgavene er svært varierte. I år har studentene blant annet jobbet med nettsideutvikling, informasjonsinnhenting og nettverksbygging.

«Gi bort dagen»

Tre studenter som har hatt god nytte av HiP er Kristina Reinholdtsen, Mari Nordli og Eli Nygård som henholdsvis studerer språklig kommunikasjon, studier av kunnskap teknologi og samfunn og film- og videoproduksjon. De har arbeidet hos Engasjert byrå med et prosjekt som heter «Gi bort dagen».

Dagen handler om at man kan gi en liten eller stor gave til noen som trenger det. Engasjert byrå bruker for eksempel dagen til å hjelpe til på Barnas stasjon.

– «Gi bort dagen» er en fin dag til å gi bort ting til andre, sier Nordli.

Jobbet med sosiale medier

Jentenes oppgave har vært å sette i gang planleggingsprosessen og markedsføre arrangementet. De har blant annet hatt mye fokus på sosiale medier.

– Jeg fikk ansvaret for sosiale medier. Jeg hadde Facebook og Twitter i bakhodet på alt jeg gjorde, sier Nordli.

For å forenkle arbeidet videre for Engasjert byrå lagde Nordli en liste med sitater som kunne bli nyttig for videre markedsføring.

Studentene forteller at de har fått mye utbytte av bedriftsoppholdet.

– Det å være med på prosjektet har hjulpet veldig på motivasjonen, sier Nordli.

Prosjektleder Olav Karlsen fra Engasjert byrå var tilstede for å høre presentasjonen.

– Vi har satt stor pris på hjelpen deres i Engasjert byrå, dere er savnet, sier Karlsen.

Powered by Labrador CMS