
Fjernundervisning vinner fram
NTNU tilbyr lærere nettbasert årsstudium på deltid, men mange fylkeskommuner setter kjepper i hjulene.
Den nettbaserte videreutdanningen KOMPiS får flere lærere til å vende tilbake til studiene melder Universitetsavisa. NTNU har satset på fjernundervisning på nett, og gir yrkesaktive lærere muligheten til å ta utdanning på deltid. Lærerne blir frikjøpt deler av arbeidstiden, mens staten og arbeidsgiveren tar regninga.
Jobber i 150 prosent stilling
På sikt sies det at staten skal fullfinansiere prosjektet. Førsteamanuensis Jonas Persson ved Institutt for fysikk vet ikke om dette vil skje, men påpeker at akkurat nå ligger finansieringsproblemene på fylkeskommunalt nivå. Ikke alle fylkeskommuner og skoler vil gi lærerne tillatelse til å ta videreutdanningen.
– Selv om man skal få frikjøp, jobber mange heltid ved siden av. Dette gjør at det blir vanskelig å få tid og mulighet, noe som merkes på studentene, sier han.
Dette tilsvarer at studentene jobber i 150 prosent stilling under utdanningen, og da kommer fort studiene i annen rekke.
– Det kan påvirke resultatene. Dette gjelder ikke for alle, men for noen blir det for mye. De fleste er likevel svært entusiastiske, og jobber hardt med studiene, sier Persson.
– Alternativ for å få studiepoeng
Erling Johnsen går master i naturfagdidaktikk på NTNU. Han ser på det som et bra alternativ for kompetansebygging.
– Om jeg var i jobb kunne et nettbasert studie etter endt utdanning vært et alternativ for å bygge på utdanningen, for å få mer spesialisert kompetanse, sier han.
Johnsen er likevel skeptisk til et fullstendig nettbasert studium.
– Når det er nettbasert går man glipp av fellesskapet i en klassesituasjon. Dessuten lærer man mye av å utveksle erfaringer. Jeg har ikke helt tro på nettstudier, og ser mer på det som et alternativ for å få studiepoeng. Ikke så mye for å lære noe, sier han.
– Usikre på hvordan de skal undervise
Jonas Persson forteller at de har både lærere som underviser på videregående- og ungdomsskolenivå på studiene.
– Vi har merket at det ofte er lærere som er usikre på hvordan de kan undervise fysikk, som melder se på for å få idéer. Andre har kompetanse innen naturfag, men ønsker også muligheten til å undervise i fysikk, sier han.
Undervisningen er i stor grad knyttet opp til skoletematikk for å kunne bruke kompetansen videre i arbeidslivet.
– Studiet er lagt så nær skoleundervisningen som mulig, og vi har integrert fagdidaktikk i faget. Vi gir dem muligheten til å teste nye oppgaver og ideer som kan brukes etter endt studie, sier Persson.